• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel av dina likvida tillgångar är planterade i klockor?

svesam

Rolex
Min fråga är inte den mest konkreta och kommer inte leda fram till något av faktiskt intresse. Frågan är mer formulerad utifrån om jag ska köpa en till klocka utifrån min ekonomi med hjälp av er vägledning.

Ja du som man frågar får man svar...
Klart som fan du ska köpa en till klocka, skit i matematiken :)
Många av oss här tar beslut om klockköp på helt andra grunder
än matematiska övningar (oavsett om de är korrekt beräknade eller inte) ;-)

Ser fram emot en snar lådöppning !

/Daniel
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja du som man frågar får man svar...
Klart som fan du ska köpa en till klocka, skit i matematiken :)
Många av oss här tar beslut om klockköp på helt andra grunder
än matematiska övningar (oavsett om de är korrekt beräknade eller inte) ;-)

Ser fram emot en snar lådöppning !

/Daniel


Du har helt rätt och troligtvis får jag en ny klocka idag :D (bilder kommer)
 

ErikGBG

Audemars
Jag kan inte annat än vara avundsjuk på din ungdomligt (positiva) naiva livsbejakande syn på tillvaron. Aj så mycket bitterhet hos sig själv man blir viss om när man läser ditt inlägg.
Livet toppar och dalar har skoningslöst hyvlat bort denna sorglöshet från mig och säkert fler på KS.
Tro mig, jag har varit med om både toppar och jävligt djupa dalar, därför lever jag som jag gör. Hade jag haft barn hade jag givetvis levt på ett annat sätt med.mer säkerhet. Men just nu har jag inga barn jag vet om iaf så då kan jag skippa tråkiga saker som sparande, livsförsäkringar och a-kassa för mina handlingar drabbar endast mig själv.
 

ErikGBG

Audemars
Den där livsfilosofin är så härlig. Sen är ju inte klockor någon jätterisk om man jämför med annan brännved:)
Ne mina klockor går ju att omsätta i pengar fort. Huvuddelen av mina pengar.går.dock till resor, mat och öl/vin/sprit.
Brukar göra 4-5 resor per år och då blir det inte mycket över på kontot. Finns så mycket att uppleva och jag vill inte missa något!
 

Thomas77

Omega
Lite över 600 000 i aktier drygt och en Rolex Submariner 116610 LN, kanske värd 40-45? Så 7-8% för min del blir det väl. Vill ha en Daytona men är lite försiktig när det gäller att unna mig saker tyvärr.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Lite över 600 000 i aktier drygt och en Rolex Submariner 116610 LN, kanske värd 40-45? Så 7-8% för min del blir det väl. Vill ha en Daytona men är lite försiktig när det gäller att unna mig saker tyvärr.


Jag ska se till så att det blir 520 000 kr och en Sub samt en Daytona. Vad väntar du på din gamle räv!? Bättre tider kanske? Kommer inte så köp ;)
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Ne mina klockor går ju att omsätta i pengar fort. Huvuddelen av mina pengar.går.dock till resor, mat och öl/vin/sprit.
Brukar göra 4-5 resor per år och då blir det inte mycket över på kontot. Finns så mycket att uppleva och jag vill inte missa något!

Är med dig till 100%. Griniga gubbar med alla pengar på sparkontot som inte unnat sig något är det ingen som vill lyssna på.
 

Chattras

Cartier
En relativt förmögen man gav mig ett bra svar en gång när jag undrade hur det kom sig att han inte la mer pengar på roliga bilar och liknande än vad han gör. Han satsade större delen av sina pengar på upplevelser/resor för sig och sin familj. Anledningen till detta var att han aldrig hör talas någon som på sin dödsbädd ångrat att dom inte köpt något. Däremot verkar alla ångra att dom inte upplevt och sett saker :).
 

cab

Audemars
2-Faktor
En relativt förmögen man gav mig ett bra svar en gång när jag undrade hur det kom sig att han inte la mer pengar på roliga bilar och liknande än vad han gör. Han satsade större delen av sina pengar på upplevelser/resor för sig och sin familj. Anledningen till detta var att han aldrig hör talas någon som på sin dödsbädd ångrat att dom inte köpt något. Däremot verkar alla ångra att dom inte upplevt och sett saker :).
Är man "förmögen" så bör man nog har man råd med både och :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har tänkt lite på det där. Det beror väl lite på om man har en fast inkomst varje månad som man klarar sig fint med. Då hade jag hellre haft en hel del klockor istället för massa pengar på ett sparkonto. Har man ingen fast inkomst varje månad men låt oss säga 100-200 k på ett sparkonto kanske man inte ska bränna allt på klockor...?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
En relativt förmögen man gav mig ett bra svar en gång när jag undrade hur det kom sig att han inte la mer pengar på roliga bilar och liknande än vad han gör. Han satsade större delen av sina pengar på upplevelser/resor för sig och sin familj. Anledningen till detta var att han aldrig hör talas någon som på sin dödsbädd ångrat att dom inte köpt något. Däremot verkar alla ångra att dom inte upplevt och sett saker :).

Förstår vad du/han menar. Samtidigt är det ju inte köpet av klockan i sig som är grejen. I alla fall inte för mig, utan det är känslan jag får på morgonen när jag sitter på sängkanten och drar upp min speedy, eller det fåniga leendet jag får när jag tittar ner på armen och ser min explorer... :)
 

Glusch

Cartier
Ojoj vad ni diskuterar både det ena och det andra fram och tillbaka här känner jag. Befinner mig i alla fall själv någonstans mellan 20-25% i klockor, dock har det inte mycket att göra med att mina klockor är värda stora pengar, utan snarare att jag är fattig student. Förhoppningsvis kommer jag kunna stanna i det intervallet, eller möjligen minska på, det samtidigt som värdet på klockorna jag innehar ökar.
 
Förstår vad du/han menar. Samtidigt är det ju inte köpet av klockan i sig som är grejen. I alla fall inte för mig, utan det är känslan jag får på morgonen när jag sitter på sängkanten och drar upp min speedy, eller det fåniga leendet jag får när jag tittar ner på armen och ser min explorer... :)

Håller med helt och hållet. Oavsett om jag sitter fast i en bilkö eller klockar hur länge jag ska röra i min Dry Martini innan jag silar upp den, så ger klockorna en obeskrivlig glädje när man kikar ner på armen:) Vilket på så vis berättigar priset, i alla fall för mig:)
 

TheKing

Cartier
Spännande tråd....har aldrig funderat i den riktningen =)

men nu när det ändå kommer på tal....kanske 10% just nu...MEN det varierar friskt ;) beroende på investeringar!
Än så länge finns det någon tjugolapp på kontot..............
 
300' i värdepapper, ca 10' i klockor, eller ja jag har ju bara en.
Måste skärpa mig. Har kanske en Rolex Explorer 1 på ingång. :cool:
Så kommer snart motsvara ca 10 %, vilket får ses som ok.
 

UNO

Panerai
En relativt förmögen man gav mig ett bra svar en gång när jag undrade hur det kom sig att han inte la mer pengar på roliga bilar och liknande än vad han gör. Han satsade större delen av sina pengar på upplevelser/resor för sig och sin familj. Anledningen till detta var att han aldrig hör talas någon som på sin dödsbädd ångrat att dom inte köpt något. Däremot verkar alla ångra att dom inte upplevt och sett saker :).
Han hade hundra%igt rätt!
En Rolex är aldrig vackrare än mot ett corallrev.
 

DrDre

Patek
Det är väl någon procent eller två. Jag trycker det är roligt med klockor, men det finns saker som är viktigare här i livet också.

Å andra sidan är ju vissa typer av klocksamlande nästan en förtjänstaffär. Köpte man en vanlig beg Rolex för 10 år (safir DJ eller sportvariant) sedan så har den väl gått ungefär som börsen, elller i alla fall följt inflationen.
 

Tome

Cartier
Har bränt 80' sen jul på en present till frugan, en beater och en panna till mig så tillsammans med mina tidigare innehav ligger det väl på 15-20% mot övriga tillgångar. Har viss ångest över det, men har en plan att ligga på en konstant nivå av antal klockor nu och flippa mot andra klockor inom respektive användningsområdena (ny dykare = gamla måste säljas). Kommer aldrig utnyttja mer än 3-4 klockor och jag anser att dom ska bäras, inte mögla i ett bankvalv.
 

Tome

Cartier
...det är f ö en intressant fråga. Ibland undrar jag om vissa på forumet antingen är gangsters eller ligger inne med 100% likviditet i sitt klockinnehav när man ser vilka samlingar en del har ;)
 
Topp