• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stor andel Breitlingmodeller är bärbara??

Hur stor andel av Breitlings modeller genom åren kan Du tänka Dig att köpa??

  • 0%

    Röster: 7 6.3%
  • 0-25%

    Röster: 61 55.0%
  • 25-50%

    Röster: 14 12.6%
  • 50-75%

    Röster: 13 11.7%
  • 75-100%

    Röster: 11 9.9%
  • 100%

    Röster: 5 4.5%

  • Totala väljare
    111

Camo00

Patek
Jag blev ett Breitlingfan utan att jag vet varför, ologiskt egentligen!
- Jag avskyr allt över 43 mm
- Jag är inte det minsta flygintresserad
- Jag gillar inte blingbling och prålig status
- Jag ogillar twotone
- Jag gillar inte John Travolta

Ändå är det nåt med märket och vissa av modellerna som gör mig mycket varm och köpsugen. Har haft tre brattar hittills och älskat alla, sålt pga ekonomin och inget annat...
DSC_0286.JPG


Men, det är förvånansvärt stor andel av alla äldre och nyare brattar som går bort direkt när man surfar!! Högre än hos alla andra stora märken??
- Twotone med guldraiders går bort?
- Över 43-44 mm går bort?
- För trista/dåliga modeller från 80- och tidigt 90-tal?
- Rätt ont om sköna vintageur förutom Navitimer?

Vad tycker Ni? Särskilt Ni som gillar Breitling; är det högre andel sunk än hos andra märken??
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det finns väl en del efterblivna modeller men jag tycker inte att det saknas sköna vintage ur. Finns väl hur många som helst, dock kanske svåra att få tag på, men modellerna finns. Jag gillar verkligen bredden, allt från Transocean till fläskiga kronografer. Finns något för alla :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Nä det skulle jag inte vilja påstå.
Ta TAG som exempel: finns typ 3 schyssta resten är skräp. Jag gillar och har alltid gillat Breitling men visst finns det en del modeller som jag inte alls är intresserad av att äga. En av egenskaperna som många Breitlingmodeller har som väger mycket tungt är just tyngden, jag gillar att känna att jag har en klocka runt armen.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Finns ju något för alla därför finns det också fler modeller att ogilla. För mig hade Breitlings gärna fått dra av någon mm på de klockor som är mer dressade samt plocka bort 24h småsiffrorna på insidan av indexen. Men det är min ståndpunkt på alla klockor oavsett märke.

Gamla tvåton gillas inte men nyare känns lite coola ändå.

Gillar vintage Transocean för att nämna en annan modell än Navitimer
 

Espresso

Cartier
Äger själv en navitimer (2008) som jag älskar men tyvärr tycker jag det kompletta modellprogrammet känns lite spretigt. Även Navitimern kan jag bli lite ledsen över att det ska pressas ut större och större versioner av, allt behöver ju inte bli 46mm.
 

Icaras

Rolex
Finns en drös modeller från Breitling som varit intressanta om de dragit bort småsiffror (som t.ex 24h som Dixie nämner), minskat storleken på de "blaffiga" siffrorna och reducerat storleken på boetten ett par millimeter för varje modell. Gillar den tjocka bezeln på Superocean II :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Är Breitling fan men gillar definitivt inte alla modeller. Det som verkligen går bort för mig är dom gigantiska 48mm och gummibeklädda bezels.
Chronomat b01 ff och transocean serien är nog mina favoriter.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Historiskt sett ett riktigt intressant märke som redan på fick urens tid storsatsade på kronografer
Kan tänka mig det mesta dom har gjort från 30-70 talet
Och en hel del modeller därefter också. Favoritmodell Navitimer (806an) Från slutet av 60!talet
 

PCB

Audemars
99% utan emergency hade det varit 100%
älskar breitling just för att de vågar sticka ut ,
ändå finns det en stor bredd i deras sortiment
finns något åt alla ,om man bara vågar trotsa rolexmaffian;)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag är också inne på de mindre modellerna. Tycker inte om vissa av de tidiga från nittiotalet. Men skulle absolut kunna tänka mig en 40.5 mm chronomat blackbird. Till skillnad från Dixie chicks (see what I did there) så skulle jag även kunna tänka mig tvåton. Men vi får se. Snart kommer den första bratten landa in. Har dock inte bestämt mig än för fem öre...
 

svesam

Rolex
Oj oj, det är många modeller som går att bära. Blev väldigt tydligt efter senaste besöket hos Eriksons Urhandel.
Vilka jag skulle vilja ha i samlingen är däremot en annan sak :)
Högt på gillalistan:
Chronomat
Navitimer
Superocean
Transocean
Avenger
Chonoliner
 

Camo00

Patek
Finns ju något för alla därför finns det också fler modeller att ogilla. För mig hade Breitlings gärna fått dra av någon mm på de klockor som är mer dressade samt plocka bort 24h småsiffrorna på insidan av indexen. Men det är min ståndpunkt på alla klockor oavsett märke.

Gamla tvåton gillas inte men nyare känns lite coola ändå.

Gillar vintage Transocean för att nämna en annan modell än Navitimer
Njae, finns det något för alla?
Med det nuvarande sortimentet skulle jag påstå att Breitling har en rätt smal målgrupp?! Blaffigt, blingigt och ingenting diskret eller dressat, med undantag för fantastiska TransOcean?
Hade jag varit chef på Breitling hade jag gjort en Longines och satsat på mer heritage-chronos i mindre storlekar, tänk Longines... :)
Vintage finns det många läckra modeller, men marknade känns trög..?
 

chimaira

Cartier
Superocean heritage 42 är en av väldigt få Breitling som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Dock är jag inte riktigt överens med Mesh-länken. Men med gummi eller nato så kanske...
image.jpeg
Bilden är skamlöst stulen från nätet.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Njae, finns det något för alla?
Med det nuvarande sortimentet skulle jag påstå att Breitling har en rätt smal målgrupp?! Blaffigt, blingigt och ingenting diskret eller dressat, med undantag för fantastiska TransOcean?
Hade jag varit chef på Breitling hade jag gjort en Longines och satsat på mer heritage-chronos i mindre storlekar, tänk Longines... :)
Vintage finns det många läckra modeller, men marknade känns trög..?
OK, det finns något för nästan alla. Jag kan hålla med om Longinesliknelsen. Finns lite i Transocean men de skulle kunnat vara mindre i diametern. Jag tycker inte alla modeller är blaffiga och blingigt men nej, diskreta är de inte. Men den gamla "soh är den enda snygga" är så sliten, uttjatad och oinsatt så jag blir helt matt. Tror att många bestämt sig i förväg helt enkelt
 

JohanHLM

Rolex
Superocean heritage 42 är en av väldigt få Breitling som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Dock är jag inte riktigt överens med Mesh-länken. Men med gummi eller nato så kanske...
image.jpeg
Bilden är skamlöst stulen från nätet.
Jag hade en SOH ett kort tag för något år sedan och det var just meshlänken som jag gillade. I övrigt tyckte jag den kändes ganska tråkig och fick därmed lämna. Kul att alla har olika syn på vad som är bra och dåligt :)
Denna tillsammans med min nyligen inköpta Avenger ii GMT är de enda Breitling jag haft eftersom jag tidigare av någon anledning haft lite agg till varumärekt. Jag måste säga att Avengern i mitt tycke är mer Breitling utan att vara klumpig ochmen smiter lätt in under manschetten. Funderar dock redan på att så småningom byta den mot en äldre TT Chronomat i samma prisklass :)
 

chimaira

Cartier
Jag hade en SOH ett kort tag för något år sedan och det var just meshlänken som jag gillade. I övrigt tyckte jag den kändes ganska tråkig och fick därmed lämna. Kul att alla har olika syn på vad som är bra och dåligt :)
Denna tillsammans med min nyligen inköpta Avenger ii GMT är de enda Breitling jag haft eftersom jag tidigare av någon anledning haft lite agg till varumärekt. Jag måste säga att Avengern i mitt tycke är mer Breitling utan att vara klumpig ochmen smiter lätt in under manschetten. Funderar dock redan på att så småningom byta den mot en äldre TT Chronomat i samma prisklass :)

Det jag gillar med SOH är att den inte ser ut som en typisk Breitling. Inte en miljard små streck eller en urtavla som är fullproppad med annan bråte ;). Jag förstår mycket väl att den kan upplevas som tråkig och ju mer jag tittar på den med mesh ju mer inser jag att den länken passar till den klockan.
 

JohanHLM

Rolex
Det jag gillar med SOH är att den inte ser ut som en typisk Breitling. Inte en miljard små streck eller en urtavla som är fullproppad med annan bråte ;). Jag förstår mycket väl att den kan upplevas som tråkig och ju mer jag tittar på den med mesh ju mer inser jag att den länken passar till den klockan.
Förstår vad du menar och jag hade precis samma tankesätt innan jag köpte den :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag tycker det mesta är bärbart och har ägt modeller från de flesta serier. Deras ana/dig B1,b2, Aerospace etc är fantastiska. Windrider och Aeromarine har funkat fint sista tjugo åren. Däremot är inte riktigt Navitimer (trots att den är en ikon) och Bentley min kopp te. Storleksmässigt tycker jag att de gick till överdrift, men är glad att de erbjuder vissa modeller i mer hanterbar storlek igen, t ex Chronomat.

Den ultimata Breitlingen enligt mig är Windrider-seriens Blackbird A13353. Perfektion. Stor skillnad mot A13350 även om den också är en trevlig klocka. Även de nyare Windrider Blackbird med dubbeldatum är en höjdare. Tyvärr har alla dessa utgått.
 

Camo00

Patek
Jag tycker det mesta är bärbart och har ägt modeller från de flesta serier. Deras ana/dig B1,b2, Aerospace etc är fantastiska. Windrider och Aeromarine har funkat fint sista tjugo åren. Däremot är inte riktigt Navitimer (trots att den är en ikon) och Bentley min kopp te. Storleksmässigt tycker jag att de gick till överdrift, men är glad att de erbjuder vissa modeller i mer hanterbar storlek igen, t ex Chronomat.

Den ultimata Breitlingen enligt mig är Windrider-seriens Blackbird A13353. Perfektion. Stor skillnad mot A13350 även om den också är en trevlig klocka. Även de nyare Windrider Blackbird med dubbeldatum är en höjdare. Tyvärr har alla dessa utgått.
Blackbird med dubbeldatum, det är mums!! :hungry:

Okej, så vi är alltså överens om att alla Breitlingmodeller är asgrymma, utom Bentley och SuperAvenger?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blackbird med dubbeldatum, det är mums!! :hungry:

Okej, så vi är alltså överens om att alla Breitlingmodeller är asgrymma, utom Bentley och SuperAvenger?
Typ. Chronomat från åttiotal till tidigt nittiotal är ju ingen höjdare heller.
Ser att du har dubbla ColtII, en vit och en svart. Respekt! :pompus:
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
En Super Avenger kräver sin man, det är klart. Men den är ju inte ful, ser ut som de andra i serien typ – men på steroider.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det mesta är bärbart och har ägt modeller från de flesta serier. Deras ana/dig B1,b2, Aerospace etc är fantastiska. Windrider och Aeromarine har funkat fint sista tjugo åren. Däremot är inte riktigt Navitimer (trots att den är en ikon) och Bentley min kopp te. Storleksmässigt tycker jag att de gick till överdrift, men är glad att de erbjuder vissa modeller i mer hanterbar storlek igen, t ex Chronomat.

Den ultimata Breitlingen enligt mig är Windrider-seriens Blackbird A13353. Perfektion. Stor skillnad mot A13350 även om den också är en trevlig klocka. Även de nyare Windrider Blackbird med dubbeldatum är en höjdare. Tyvärr har alla dessa utgått.
Är det windriderserien? Jag vill ha det till chronomat.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Är det windriderserien? Jag vill ha det till chronomat.
Chronomat har tidigare alltid tillhört Windrider-serien. Liksom chronomat-varianten BB. Nu på senare tid har de gjort om sina serier. På den tiden dessa tillverkades så låg de under vad som då hette Windrider, det gjorde också Cockpit, Crosswind, Headwind m fl.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Chronomat har tidigare alltid tillhört Windrider-serien. Liksom chronomat-varianten BB. Nu på senare tid har de gjort om sina serier. På den tiden dessa tillverkades så låg de under vad som då hette Windrider, det gjorde också Cockpit, Crosswind, Headwind m fl.
Sedär, check på det
När skedde "bytet"?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Som jag kommer på nu finns det tre modellserier jag kan tänka mig att köpa.
Top time, Superocean Heritage och Transocean.

Resten tycker jag helt enkelt inte passar min stil och inte särskilt attraktiva ur min synvinkel.
 
Topp