• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur stretchade länkar har ni

Daytona96

Rolex
y4u3e6y5.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ale

Cartier
Är det sant att lösare sittande länk ger mer stretch då?

Frågade en urmakare på Rob Engström som inte tyckte att det stämmer, men jag har hört det påstås iallafall.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Alltså, jag måste få ställa frågan jag har funderat på när sådana här trådar dyker upp. Många är ofta ytterst hårda i sin bedömning av vissa ur och klassar dessa som skräp, helt ogenerat. Jag tänker t ex på mångas favorit-hatobjekt, hrm... Steinhrmrt. Har sett mer än en gång att dessa ur mer eller mindre är definitionen av just skräp. Trots att t ex länkarna då uppenbarligen är i otroligt mycket bättre och funktionellt skick än vad vi ser i denna tråd. Inga krokiga bandstift och länkbitar som håller på att falla isär av sig själva.
Då undrar jag helt ärligt; vad är det vi ser på många av bilderna i trådarna? Var går gränsen för skräp? Skulle dessa råka vara tillverkade utan krona, vore de då skräp? Jag tycker det ser ut som skräp... Men jag är inte dummare än att jag inser att de betingar bra mycket högre värde än skräp gör. Men det är lik förbannat gammalt uttjänt junk. Eller?
Syftet är INTE att höja Stein.... till skyarna. Inte alls. Syftet är att förstå hur länkarna i tråden kan hissas så som jag känner att de gör när de ser ut som, just det....
 
Alltså, jag måste få ställa frågan jag har funderat på när sådana här trådar dyker upp. Många är ofta ytterst hårda i sin bedömning av vissa ur och klassar dessa som skräp, helt ogenerat. Jag tänker t ex på mångas favorit-hatobjekt, hrm... Steinhrmrt. Har sett mer än en gång att dessa ur mer eller mindre är definitionen av just skräp. Trots att t ex länkarna då uppenbarligen är i otroligt mycket bättre och funktionellt skick än vad vi ser i denna tråd. Inga krokiga bandstift och länkbitar som håller på att falla isär av sig själva.
Då undrar jag helt ärligt; vad är det vi ser på många av bilderna i trådarna? Var går gränsen för skräp? Skulle dessa råka vara tillverkade utan krona, vore de då skräp? Jag tycker det ser ut som skräp... Men jag är inte dummare än att jag inser att de betingar bra mycket högre värde än skräp gör. Men det är lik förbannat gammalt uttjänt junk. Eller?
Syftet är INTE att höja Stein.... till skyarna. Inte alls. Syftet är att förstå hur länkarna i tråden kan hissas så som jag känner att de gör när de ser ut som, just det....
Visa mig en 30-40 år gammal Steinhart länk eller rättare sagt visa mig en om 30-40 år.....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Visa mig en 30-40 år gammal Steinhart länk eller rättare sagt visa mig en om 30-40 år.....

Vet du något som vi andra inte vet? De använder 316L-stål som så många andra och är överlag bra polerade. Jag tror inte deras länkar stretchar mer över tid än tex de på mina moderna Omegor som kostar 15-20x mer.
 

Hugii

Audemars
När jag tittar på alla slitna länak får jag gåshud. Kan inte låta bli att inte fråga: Hur vågar man ga runt med en så sliten länk? Bara tidsfråga när länken går av och klockan är borta. Är det värt? Lite som att köpa en fin bil och köra den vintertid på slitna sommardäck. Hmmmm
 
Vet du något som vi andra inte vet? De använder 316L-stål som så många andra och är överlag bra polerade. Jag tror inte deras länkar stretchar mer över tid än tex de på mina moderna Omegor som kostar 15-20x mer.
Nope, vet inget då jag aldrig sett en så gammal Steinhart länk. Lite det jag menar, svårt att jämföra en 30 år gammal länk med en 2 år dito.
 

Bjudko

Cartier
Jag var inne på Rob Engström igår för jag ville ha denna sprint bytt. Det visade sig att de inte gjorde sådana arbeten utan när länken var riktigt jävla slut köpte man helt enkelt en ny :) De kollade på min men det var inte några påfrestningar eller sprickor som var att oroa sig över.

Rent spontant tycker jag att någon urmakare borde kunna sätta dit en ny sprint.

IMG_20150520_145151.jpg
 

Bjudko

Cartier
Jag mailade även men var otålig och gick dit. Fick iaf svaret nu. Det verkar gå. Kostar att ligga på top!

"Vi helrenoverar inte länkar men vi kan byta stiftet som sitter i låsbygeln och det kostar 1200:- eventuellt behöver bygeln bytas också och då är priset 2000:- för stift och bygel.
Om du behöver byta hela länken så kostar den 13500:-"
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag mailade även men var otålig och gick dit. Fick iaf svaret nu. Det verkar gå. Kostar att ligga på top!

"Vi helrenoverar inte länkar men vi kan byta stiftet som sitter i låsbygeln och det kostar 1200:- eventuellt behöver bygeln bytas också och då är priset 2000:- för stift och bygel.
Om du behöver byta hela länken så kostar den 13500:-"

Hur ska du göra, köpa ny bygel?
 

Jimpa

Panerai
-Submariner
-Tissot
-Parfymklocka
 

Bilagor

  • DSC_0198.JPG
    DSC_0198.JPG
    107.6 KB · Visningar: 84
  • DSC_0201.JPG
    DSC_0201.JPG
    64.4 KB · Visningar: 70
  • DSC_0203.JPG
    DSC_0203.JPG
    70.4 KB · Visningar: 70
Topp