• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur tänker ni angående framtida klockinköp...

Optimisten

Cartier
JakobZ skrev:
Spencer66 skrev:
Shit vad präktiga ni är, när jag köpte min första Rolex (GMT-C 116710) så lånades det 35 lock i ett tvåårigt blancolån. Varför spara ihop om du inte vet om du lever imorgon? Va fan, konsumera idag och håll igång industrins kugghjul!

Hahah är det här verkligen sant? :mrgreen:

Jag tycker man skall göra vad man känner sig bekväm med, så länge man är beredd att ta konsekvenserna. Som sagt så tror jag klockor är bättre att låna till än både resor och faktiskt bostäder i dagsläget.
 

Optimisten

Cartier
yonsson skrev:
Optimisten skrev:
yonsson skrev:
...

Spännande. Aktietips mottages gärna via PM! ;)

Jag kan ge dig ett här, 24MAS !!! :lol:

Vad 17 är det? Går ju inte ens handla 24mas via Avanza. Har sålt av alla mina aktier utan G5 entertainment just nu. Ska väl in i Bahnhof snart igen och hade tänkte jag i och för sig, men tänkte låta pengarna vila lite just nu. Mitt hopp låg i Micronic, men det gick ju åt H-vete tyvärr. Aktier är dock mycket roligt!

Oj! Här får man akta sig vad man säger! Jag var ironisk! 24MAS skall du akta dig för!
http://hd.se/inrikes/2012/11/22/ny-smal ... s-sparare/
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag skulle aldrig tänka mig att köpa en klocka på kredit. Klockor är något som man köper om man kan.

Själv skulle jag kunna köpa min realistiska drömklocka idag, men det gör jag inte, utan jag har ett eget sparkonto där jag lägger undan minst 1k i månaden tills jag fått upp pengarna i rätt nivå. Väntan gör det hela så mycket bättre och som trådskaparen sa, om man direkt köper drömklockan så kmr en annan dyka upp osv osv..Det gör det ifs på detta vis med, men i något långsammare takt!
 

John R

Panerai
Jag har en..

... klocka som jag klättrar med. Jag köper och säljer och lägger till deg. På detta sätt får
jag testa lite på vägen.På sikt så är planen att dödförklara klockan och kalla det en
keeper och börja om och klättra med en annan tills jag är nöjd! ;-) Om det
kommer att fungera rent praktiskt vet jag inte ;-)!


Sedan köper jag lösören vis sidan av som stillar
klockbehovet på kort sikt men kan vara riktigt roligt!

/ John R
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Som många sagt så går "handla på kredit" bort direkt. Kan man inte betala det man ska köpa så får man avstå är mitt måtto. Hehe jag fick lite "smarta tips" från yonssons MM300 inköpstråd att man kan ha en liten egen bonus som man kan spara... Men eftersom det bara är jag som jobbar i nuläget i familjen med dålig uska-lön och 2 barn så är dyra klockköp inte direkt prio nr: 1. Men den där Rolex GMT Master II 16710 finns där i mitt huvud dag som natt! :evil:
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Klockeriet är en hobby och en hobby får kosta. Mao så skjuts det ständigt till pengar till hobbyn som gör att samlingen antingen växer i antal eller i kvalitet. Efter ca. 13 år med aktivt samlande/köp/sälj så finns det ju lite pengar uppbundet i klockorna. Jag har inga problem att "låna" av mig själv när något intressant dyker upp. Och ibland har samlandet gått lite för långt och då har det hänt (2ggr) att jag sålt av 20-30 klockor på en gång (oftast för att köpa en (1) ny). Har mycket sällan gjort någon vettig vinst (i 99% av fallen det omvända), men som sagt det är en hobby och en hobby får kosta.
DayDaten köpte jag faktiskt istället för att ha pengarna i någon fond, beg Rolle och Guld känns faktiskt riktigt säkert - man har klokcan ett tag och njuter av den och kan sedan sälja utan förlust = gratis nöje... :D

Näst på tur är en svarttavlad Grand Seiko Spring Drive (med lys!) samt en 16750:a :cool:
 

axa

Omega
Ja, det är inte lätt med det ekonomiska när man är klocktok. :)

När jag bestämde mig för att handla min Rolex så sålde jag ett par klockor och spara ihop 20 papp på 3 mån. Men det var innan man hade 2 småbarn och en massa andra utgifter. Nu får man vara glad om man har råd att gå in på Ur och Penn. :-D
Det är väl typ 35 öre på klockkontot nu.
Hoppas på att man återigen får igång stadigt sparande till klockkontot när all föräldraledighet är avklarad.

Enda gången jag kan tänka mig handla på kredit vad gäller klockor är vid inköp av Rolex. Håller värdet bra och på sikt förmodligen (eller förhoppningsvis) även viss värdeökning. Men då är det tänkt att man har den som keeper.

Edit:
Tyvärr är det ju inte bara klockor man har som hobby.....
 

Edin

Panerai
Intressant läsning så långt..

Jag är rätt ny i mitt klockintresse med endast en finare klocka i samlingen men är i groparna att utöka samlingen (om man nu kan kalla tre klockor en samling?) med en Panerai eller Rolex. Jag tycker som många att om man inte har råd att slanta ska man inte handla men jag kan samtidigt påsätt och vis förstå folk som lånar. Tråkigt nog känner jag lite att kunskapen inte är tillräckligt stor för att våga satsa på begagnat och jag har även någon sjuk paranoid tanke om att allt använt "luktar illa" (bortsett från Speedmaster från födelseåret dvs). :oops:

När det nu gäller den ekonomiska planen av inköp så vet jag med mig att mina "tix" för med sig ett visst vinn i kassan och det får man då stå ut med. Att sedan som student med bilar som stort intresse före klockor och har någon annan som sörjer för det dagliga när ekonomin finns så får man helt enkelt lägga band på sig, placera delar av kapitalet i aktier och fonder, vänta på dagen D och då slå till med en svindlande känsla av ekonomiskt vansinne samtidigt som man inser hur jävla glad och varm man bli inombords medans de i ens omgivning tycker man är färdig för dårhuset.. :roll:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jäkligt bra tråd!

Har ett "hobbykonto" i form av skivor och hifi jag köpt på mig under ca 10 år. Är sambo sedan ca 11 år och innan barn, radhus och bil kom in i bilden köptes en hel del vinylplattor. Lägger endast småsummor från lönekontot på saker som klockarmband och dylikt, ska en ny klocka inhandlas måste jag prioritera inom hobbykontot. Vid mitt senaste klockköp såldes alla klockor samt en del keepers ur vinylsamlingen.

Min sambo tycker att det är ok att jag lägger "nya" pengar på klockor, här är det jag som sätter stopp för mig själv :D

Dom här begränsningarna gör det bara roligare när man väl skaffar en ny klocka.
 

Skolläraren

Panerai
Jag drivs av ett behov att strukturera upp min vardag så mycket som bara är mänskligt möjligt. Därför har jag en handfull konton på min internetbank, varav ett av dessaa är döpt till 'Panerai'. Planen är att, efter julledigheten, aktivt avsätta en viss summa varje månad för att kunna inhandla klockan någon gång i slutet av året alternativt i början av 2014. Har jag möjlighet att spara större summor vissa månader så kommer jag självklart att göra det och köpa klockan tidigare.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Själv funderar jag inte så mycket. Det där med pengar brukar lösa sig :)
Sitter nu och ska köpa ny klocka, tänkte lägga max 15. Skulle dock inte bli förvånad om jag lägger det dubbla utan att egentligen fundera. Problemen kommer när allt annat ska betalas :D
 
Skolläraren skrev:
Jag drivs av ett behov att strukturera upp min vardag så mycket som bara är mänskligt möjligt. Därför har jag en handfull konton på min internetbank, varav ett av dessaa är döpt till 'Panerai'. Planen är att, efter julledigheten, aktivt avsätta en viss summa varje månad för att kunna inhandla klockan någon gång i slutet av året alternativt i början av 2014. Har jag möjlighet att spara större summor vissa månader så kommer jag självklart att göra det och köpa klockan tidigare.

Kul, vilken Panna siktar du på?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Har ingen direkt tanke, köper när jag blir sugen på något nytt :) Fast nu kommer jag nog hålla mig lugn ett tag mitt andra intresse på 4 hjul kommer kosta en slant våren 2013.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
LongCon skrev:
Jäkligt bra tråd!

Har ett "hobbykonto" i form av skivor och hifi jag köpt på mig under ca 10 år. Är sambo sedan ca 11 år och innan barn, radhus och bil kom in i bilden köptes en hel del vinylplattor. Lägger endast småsummor från lönekontot på saker som klockarmband och dylikt, ska en ny klocka inhandlas måste jag prioritera inom hobbykontot. Vid mitt senaste klockköp såldes alla klockor samt en del keepers ur vinylsamlingen.

Min sambo tycker att det är ok att jag lägger "nya" pengar på klockor, här är det jag som sätter stopp för mig själv :D

Dom här begränsningarna gör det bara roligare när man väl skaffar en ny klocka.

Köpte också på mig vinyler under några år och sitter nu på en mindre samling som jag inte ids sälja av. OM jag nu vill sälja plattorna, vilken är bästa säljkanalen?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Jäkligt bra tråd!

Har ett "hobbykonto" i form av skivor och hifi jag köpt på mig under ca 10 år. Är sambo sedan ca 11 år och innan barn, radhus och bil kom in i bilden köptes en hel del vinylplattor. Lägger endast småsummor från lönekontot på saker som klockarmband och dylikt, ska en ny klocka inhandlas måste jag prioritera inom hobbykontot. Vid mitt senaste klockköp såldes alla klockor samt en del keepers ur vinylsamlingen.

Min sambo tycker att det är ok att jag lägger "nya" pengar på klockor, här är det jag som sätter stopp för mig själv :D

Dom här begränsningarna gör det bara roligare när man väl skaffar en ny klocka.

Köpte också på mig vinyler under några år och sitter nu på en mindre samling som jag inte ids sälja av. OM jag nu vill sälja plattorna, vilken är bästa säljkanalen?

Skulle också vilja veta. Har dessutom ca. 700 CD som jag lika gärna skulle kunna göra mig av med... Finns det någonstans man skulle kunna få något för dem (5-10 spänn st typ)?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Tycker också att det är viktigt att man inte belastar lönekontot så mycket för samlandet. Det drar lätt iväg om man inte anstränger sig så har bestämt att hobbies får bekosta sig själv till största möjliga del och har därför ett "hobbykonto" men lägger väl drygt en par tusen / månad från lönen på inköp av "fynd " inom antikt som kan renoveras/rengöras och fräschas upp och sedan säljas/bytas med förtjänst mot tex de klockor man vill ha ( köper bara begagnade klockor för att slippa värdeminskning) .. .. Säljer också en del av antik/design-sortimentet och låter pengar gå tillbaka till hushållet så tror att max 1000 netto är min hobby-kostnad för Antikt/Klockor /HiFi totalt sett ( eller kanske ingen kostnad alls om man ser till lagervärde på det jag har )
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Svar till Molle:

Bästa priset för vinyl ( och även ovanliga cd ) är nog via Tradera (eller Ebay) som ju når slutkunderna direkt och har låga avgifter.. men
det är ju ett djäkla jobb att ta reda på fakta om utgivningar , fota och skriva annons för varje skiva samt svara på frågor och sedan hålla reda på vem som köper, packa och skicka samt hålla koll på att pengar kommer in mm
så välj ut de dyrbara skivorna för Tradera och resten kan du sälja via blocketannons eller till skivbörser i klump...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag har en "lekbudget" som jag använder till mina egna leksaker, tex klockor, och det sipprar in lite påfyllning som fickpengar, men det mesta av budgeten ligger alltid bunden i klockor så det blir en-in-en-ut... därav mitt idoga flippande, men nu känns det som jag snart har den ideala klocklådan, de flesta i lådan är såna jag sålt en gång men sen insett att det var ju rätt ändå...

det tråkiga är ju att jag ständigt suktar efter nya grejor... en skönt åldrad Val.72 tex, men vaf-n skulle jag sälja för att finansiera den??? :evil:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ungefär samma som för andra. Har de klockor jag har och försöker hålla mig inom den budgeten. När man väl köper/säljer så är det lätt hänt att man spär ut det lite extra då saker tenderar att bli dyrare och dyrare. Fick just ett angenämt problem då jag just sålt en klocka. Nu är bara frågan vad den pengen ska gå till. Betala bolån, ny klocka eller något annat.

Känns ganska obvious vad det blir. ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Molle skrev:
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Jäkligt bra tråd!

Har ett "hobbykonto" i form av skivor och hifi jag köpt på mig under ca 10 år. Är sambo sedan ca 11 år och innan barn, radhus och bil kom in i bilden köptes en hel del vinylplattor. Lägger endast småsummor från lönekontot på saker som klockarmband och dylikt, ska en ny klocka inhandlas måste jag prioritera inom hobbykontot. Vid mitt senaste klockköp såldes alla klockor samt en del keepers ur vinylsamlingen.

Min sambo tycker att det är ok att jag lägger "nya" pengar på klockor, här är det jag som sätter stopp för mig själv :D

Dom här begränsningarna gör det bara roligare när man väl skaffar en ny klocka.

Köpte också på mig vinyler under några år och sitter nu på en mindre samling som jag inte ids sälja av. OM jag nu vill sälja plattorna, vilken är bästa säljkanalen?

Skulle också vilja veta. Har dessutom ca. 700 CD som jag lika gärna skulle kunna göra mig av med... Finns det någonstans man skulle kunna få något för dem (5-10 spänn st typ)?

Jag skulle säga att den bästa säljkanalen är Tradera eller e-Bay lite beroende av vad det är för skivor. Annons på Blocket kan också funka. Har man riktigt rara skivor kan man få bra betalt av privatpersoner efter en blocketannons. Skivbutiker brukar vara riktigt dåligt, de ger kanske 40% av värdet om skivorna inte är superovanliga.

Det är mycket jobb att sälja 1 skiva i taget på auktionssote om man ska göra det bra. Kan vara värt med dyra skivor. Cd vet jag inte men kan tänka mig tradera.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tack för svar. Jag vill åka till ett ställe och dumpa alla CD och få något för det bara. Orkar inte köra Tradera eller blocket.


/Stefan
 

Optimisten

Cartier
Mr.Sund skrev:
Jag tror ärligt talat att du kommer tjäna betydligt mer om du släpper skivorna över tradera. Bunt ihop i olika paket/teman.

Enligt min erfarenhet får man ha ett ganska dåligt betalt jobb för att inte tjäna mer på att jobba över än att sälja småsaker som måste beskrivas, snackas, packas och postas.

Om vi bortser från att det är kul att träffa och lära känna nya människor, vid försäljning av prylar, så är det nästan bättre att ge bort småsaker. T.ex. till en bra välgörenhetsorganisation eller vänner och bekanta.

Ett annat alternativ är ju om man hittar någon beg-butik att sälja till, där man snabbt kan dumpa allt.
 
Jag är dum och lycklig. Noll ekonomikoll. Köper på känsla.
Bäsata känsloköpen på sista tide är Seiko Alpinist. Yawzaa!
Sedan Mk II Bund, Yipeekayay!
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Molle skrev:
Fryken skrev:
LongCon skrev:
Jäkligt bra tråd!

Har ett "hobbykonto" i form av skivor och hifi jag köpt på mig under ca 10 år. Är sambo sedan ca 11 år och innan barn, radhus och bil kom in i bilden köptes en hel del vinylplattor. Lägger endast småsummor från lönekontot på saker som klockarmband och dylikt, ska en ny klocka inhandlas måste jag prioritera inom hobbykontot. Vid mitt senaste klockköp såldes alla klockor samt en del keepers ur vinylsamlingen.

Min sambo tycker att det är ok att jag lägger "nya" pengar på klockor, här är det jag som sätter stopp för mig själv :D

Dom här begränsningarna gör det bara roligare när man väl skaffar en ny klocka.

Köpte också på mig vinyler under några år och sitter nu på en mindre samling som jag inte ids sälja av. OM jag nu vill sälja plattorna, vilken är bästa säljkanalen?

Skulle också vilja veta. Har dessutom ca. 700 CD som jag lika gärna skulle kunna göra mig av med... Finns det någonstans man skulle kunna få något för dem (5-10 spänn st typ)?

Bakom Råsunda finns ett par butiker, på Råsundavägen (i närheten av korsningen Toftvägen). Sedan givetvis vid StEriksplan och på Söder...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Optimisten skrev:
Mr.Sund skrev:
Jag tror ärligt talat att du kommer tjäna betydligt mer om du släpper skivorna över tradera. Bunt ihop i olika paket/teman.

Enligt min erfarenhet får man ha ett ganska dåligt betalt jobb för att inte tjäna mer på att jobba över än att sälja småsaker som måste beskrivas, snackas, packas och postas.

Om vi bortser från att det är kul att träffa och lära känna nya människor, vid försäljning av prylar, så är det nästan bättre att ge bort småsaker. T.ex. till en bra välgörenhetsorganisation eller vänner och bekanta.

Ett annat alternativ är ju om man hittar någon beg-butik att sälja till, där man snabbt kan dumpa allt.


+1, allt mitt junk går till myrorna.
 
Topp