• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur väljer ni klocka för dagen?

fransl

Cartier
Jag tycker det är jobbigt att ställa och dra upp hela tiden, och har lärt mig att jag bara kan ha två klockor igång samtiodigt, Så jag brukar köra ett varannandags-system, där jag skiftar varje morgon. Det kan vara bra att planera lite efter klädsel. Veckan efter roteras det lite, beroende på. Vissa får givetvis mer tid än andra, då jag inte älskar alla mina klock-barn lika mycket!
 
  • Like
Reactions: MKC

Gelmax

Cartier
Har tre klockor igång samtidigt (två watchwinders som håller liv i de två som för tillfället inte är på armen). dessa tre klockor brukar vara av uppsättningen:

1) Jobbklocka (tunnare klocka som passar till kostym)
2) Helg-/kvällsklocka 1 (lite "finare" klocka som man kan ha när man går på stan eller på en enklare middag)
3) Helg-/kvällsklocka 2 (lite "grövre" beater-aktig som hänger på när man är hemma, fixar i trädgården etc)

Dessa tre byts löpande ut med ca 2-3 månaders mellanrum...
 

Gösta

Breitling
2-Faktor
Handlar allt som oftast om funktion/syfte för mig, snarare än tex klädsel.

Kontoret? Då har jag ett fåtal enkla val, tex Hamilton eller Malm.
Ut och jobba i fält/naturen - G-Shock eller Suunto.
Hemma och slöa på soffan? Casio F-91W.

Saknar dock en finare klocka för uppklädda sammanhang, lär bli en Junghans inom kort.
 

Hummer

Breitling
Jag gjorde så när jag var student, men sen i egenskap av kontorsråtta så är klädvalet ganska fast för min del. Svårt att låta klockan styra 😁
Ja man kan ju inte sväva ut hur mycket som helst, men tycker du inte att det även på kontoret går att variera rätt friskt? Beror ju klart på bransch också.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Med mycket vånda och velande.
Vilken klocka hade jag igår? vilken behöver få mer handledstid? vilken klocka har stannat? Kommer det va nån klocknörd på jobbet som man kan snacka lite med? Kommer det regna? Ska jag ut i verkligheten? Vilken klocka är jobbigast att ställa?

ibland överväger jag att lägga en kattgodis på varje klocka och den katten går till först får det bli…
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Har ni ett speciellt schema ni går efter eller är det mer magkänsla?
Själv startar jag varje morgon med en kopp kaffe stirrandes ner i klockboxen där jag sedan väljer det ur som jag saknat mest på handleden. Intressant nog kan jag tröttna efter en halv dag och byta igen.
Väljer en annan än igår. Klädsel skit samma. Köpr den klocka jag känner för.
Är rädd om alla klockor.
Har dock en Seiko Turtle i gymmet.
 

sebbru

Cartier
Kul att höra allas resonemang! Kör också situationsbaserat såklart men också beroende på val av kläder, men har ett par som det oftast varvas med och valet brukar således vara rätt lätt.

  • På jobb/till vardags: 100% Sportstål, oftast YM eller GMT beroende på outfit.
  • Träning/Naturen/Hantverk/Beater: G-Shock eller sliten Acquaracer på NATO.
  • Dress/fest klocka: MAEN Manhattan för kul snack med andra klockintresserade. Alt. sportstål även här.
 

williamg

Breitling
2-Faktor
Jag väljer klocka utifrån vad jag ska göra först och främst, sedan tar jag den som matchar bäst med kläderna.
Ska jag ut och fiska, vistas i skogen eller liknande väljer jag en G-Shock eller Seiko 5 med gummiband.
På jobbet och på gymmet brukar jag köra Casio A158 då den är lätt, billig och snygg.
I andra lägen blir det den som matchar bäst med kläderna. Har dykarklockor, fältklockor och lite mer dressade för att ha valmöjligheter. Dykarna är dock favoriterna helt klart.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Helt avhängt klädsel.
Jeans & tröja = sport/stål. Detta är oftast förenat med helg.
Skjorta = dressur. Detta är i princip vardag och jobb.
 
Topp