• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur vanligt problem? Tim- och minutvisare linjerar ej vid hel timma

Tesla

Basic
Jag tänkte kolla med er andra hur vanligt det är att tim- och minutvisare inte är helt perfekt monterade? Det vill säga att timvisaren inte står perfekt på index när minutvisaren står på tolv, utan istället går före eller laggar efter ett antal minuter. Se bild nedan med exempel. Enklast är nog att se det om man ställer klockan som i bilden, dvs på kl 6.

Enligt mina egna erfarenheter verkar detta väldigt vanligt. En snabb Googling visar många trådar på olika forum med samma problem och troligtvis är det bara "toppen på isberget". Det vore ändå intressant att se vad era erfarenheter är. För egen del är nog minst hälften av de klockorna jag äger eller har ägt drabbade. Certina DS-2:an på bilden var det tredje exemplaret jag testade och sedan gav jag upp och levde med det.

Cert.jpg

Bilagor

• IMG_2497.jpg
    IMG_2497.jpg
    411.8 KB · Visningar: 1
Hej!
Hur ställer du klockan? Jag hade en annan klocka där de inte linjerade om jag ställde den framåt, men om jag drog fram den 5 min och ställde bakåt linjerade de fint.

Jag har testat båda varianterna och det verkar inte spela någon roll. Eventuellt "slack" verkar hämta upp sig ändå när klockan sedan går framåt.

Jag tänkte kolla med er andra hur vanligt det är att tim- och minutvisare inte är helt perfekt monterade? Det vill säga att timvisaren inte står perfekt på index när minutvisaren står på tolv, utan istället går före eller laggar efter ett antal minuter. Se bild nedan med exempel. Enklast är nog att se det om man ställer klockan som i bilden, dvs på kl 6.

Enligt mina egna erfarenheter verkar detta väldigt vanligt. En snabb Googling visar många trådar på olika forum med samma problem och troligtvis är det bara "toppen på isberget". Det vore ändå intressant att se vad era erfarenheter är. För egen del är nog minst hälften av de klockorna jag äger eller har ägt drabbade. Certina DS-2:an på bilden var det tredje exemplaret jag testade och sedan gav jag upp och levde med det.

Cert.jpg

Försöker se vad felet är på din bild. De extra siffrorna runtom(100, 400 etc) är förvirrande, men visar inte klockan exakt 3 över 6? Eller visar minutvisaren 2,5 minuter över?

Kanske inte blev så tydligt på just den bilden. Problemet är att timvisaren inte "träffar" markören förrän 2-3 minuter efter att minutvisaren passerat 12. Verkar dock vara extremt vanligt när man kollar runt på nätet. Framförallt på dyrare klockor av någon anledning (kanske i större utsträckning är monterade för hand).

Tillbaka
Topp