• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur vrider man upp eta 2401 optimalt.

Mark-IX

Cartier
Jag har haft ett ur någon månad nu med eta 2401 som motor. Man får allså vrida upp klockan för hand.

- Min fråga är nu - hur gör man för att vrida upp klockan optimalt / mest skonsamt?
- En gång per dygn, eller morgon och kväll?
- Är det bra eller dumt att vrida upp max, tills det tar stopp?
- Kan man jaga på ordentligt när man vrider upp eller ska man ta det försiktigt?
- Påverkar det gångreserven...hur man vrider upp? Livslängden på uret?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har haft ett ur någon månad nu med eta 2401 som motor. Man får allså vrida upp klockan för hand.

- Min fråga är nu - hur gör man för att vrida upp klockan optimalt / mest skonsamt?
- En gång per dygn, eller morgon och kväll?
- Är det bra eller dumt att vrida upp max, tills det tar stopp?
- Kan man jaga på ordentligt när man vrider upp eller ska man ta det försiktigt?
- Påverkar det gångreserven...hur man vrider upp? Livslängden på uret?

Inget av mina svar är ETA-specifikt.

Gör ingen större skillnad om du nervöst sitter och vrider upp klockan under dagen när du behöver stilla dina händer, det som dock kan påverkas är att gångavvikelsen går upp eller ner något då klockan troligen är inställd för att gå som bäst när huvudfjädern inte är fullt uppdragen. Men som sagt inget som "skadar" klockan.

Det är ingen fara att dra upp tills det tar stopp, bara du inte med våld försöker dra förbi stoppet. Så det är bara att dra upp tills du känner stoppet.

Det går att vrida upp ganska fort, viktigare är att uppvridningen "mjukstartar" då eventuella ryck rent teoretiskt skulle kunna få något att släppa i mekanismen.

Gångreserven påverkas enbart av allmänt skick på urverket och uppvridningsgrad på huvudfjädern. Så det enda sättet du egentligen kan påverka gångreserven är att du inte vrider upp klockan helt.
 

Mark-IX

Cartier
..."det som dock kan påverkas är att gångavvikelsen går upp eller ner något då klockan troligen är inställd för att gå som bäst när huvudfjädern inte är fullt uppdragen."


Intressant! Tack
 
Topp