• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Huvudrakning - en tipstråd för den ultimata rakningen

_jimmyT_

Basic
2-Faktor
En tråd för oss som har vikar på huvudet som växer sig djupare för varje år och enda utvägen att dölja det är att helraka hela huvudet. Tråden kan såklart även vara för er som helt enkelt bara vill vara snygga utan hår. :pompus:

Vill bli överöst med tips om utrustning för att få ett snabbt och bra resultat om man vill köra det mer eller mindre slätt. Kör idag med en av Brauns vanliga maskiner i 5000-serien och det tar en helkväll att bli ren på skallen. Testat hyvel med kraftig blodförlust som följd. Skall man dessutom alltid vara mer eller mindre ren så är det varje eller varannan kväll som gäller.

Tips mottaget tacksamt. Hur gör ni för att få ett prima resultat och samtidigt ha tid till annat?

Kör med säkerhets hyvel varje fredag kväll, brukar gå bra med en GT eller en fredags öl.

Fördelar
-billiga blad
-skonsamt för huden

Nackdelar
- OM man skär sig blöder de satan

9A779842-442A-4125-8836-E46B93B35090.png

Philips OneBlade
A151B3A9-CAD9-463B-BDD9-EE620FC426B8.jpeg

Rakblad och de andra maskinerna förblir oanvända sedan den köptes.
Billig att köpa cirka 400kr, men bladen måste bytas efter 2-3 månader (beroende på slitage/användning.
2 pack blad cirka 300kr
Rakningen blir inte lika nära huden som en hyvel.
Smidig, det går fort, bra resultat och man slipper skära sig.

Philips OneBlade

Billig att köpa cirka 400kr, men bladen måste bytas efter 2-3 månader (beroende på slitage/användning.
2 pack blad cirka 300kr

Funkar den om man låter det växa en vecka? Upplever att en vanlig rakapparat har svårt att hantera över ett par millimeter, då måste man gå på med en trimmer först...

Funkar den om man låter det växa en vecka? Upplever att en vanlig rakapparat har svårt att hantera över ett par millimeter, då måste man gå på med en trimmer först...
Yes.
Rakar själv 1-2 gång i veckan.
Det är en trimmer egentligen men klipper mycket nära huden.
Så nära det går utan att vara rakblad.

Sök på youtube för resensioner för att bedöma om resultatet kan vara något för dig.

Kör hyvel varannan kväll. Palmolive rakcreme, vanlig gilette-nånting-hyvel. Ingen borste, utan bara gnugg-gnugg med krämen på fuktigt huvud. Har aldrig skurit mig, tror jag. Efter något år hittar man det perfekta "mönstret", beroende på virvlar och sådant.

Philips OneBlade

2 pack blad cirka 300kr
Måste testa då jag använder trimmer och ibland när jag orkar säkerhetshyvel. Jag vill åt ett enkelt mellanting mellan de två alternativen - slätare än en trimmer men enklare än hyvel :)

Det här tråden passar man perfekt i.

Rakar huvudet två gånger per vecka med Gilette och Barbasol rakskum. Inte så jobbigt men tar ju några minuter.

Vore smutt att ha en enkel lösning då och då, måste kolla upp den där OneBlade. Sett den men är o-sunt skeptisk till nyheter av alla slag... :)

Philips OneBlade

2 pack blad cirka 300kr
Det såg ut å vara något att testa, måste ändå köpa en ny trimmer snart

Tips för er som funderar på att köpa OneBlade

Det finns två av QP25 modellen, köp QP2530, snabbare laddning, cirka 50kr i skillnad.
QP2530 60min batteri 4h laddning
QP2520 45min batteri 8h laddning

Batteriet är bra och håller 3-4 rakningar.
Laddningen brukar inte ta så lång tid som påstås, brukar va fullt efter bara någon timme.

Du får med blad i paketet, fanns även kupong för en 50% off på första köpet när jag köpte.
Köpte 2 paket direkt, billig i inköp och de medföljande bladen och kupongen gör att man "tjänar" in på det.
Som skrivare/printer, priset är lågt men dyra blad/patroner att köpa.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=philips one&p=4327465

Har tidigare gått igenom Philips, Braun, Moser och flertalet andra rakningsmaskiner/trimmers och de används knappt längre.

Kör Gilette Mach3 något med tre blad. Ganska idiotsäkert, byter inte blad jätteofta då jag har tunt hår (där det finns kvar). Föredrar raklödder och kör två gånger veckan.

Engångshyvel + raklödder var 3e dag. Skar mig med säkerhetshyvel, så jag testade engångs "and never went back". Inte lika vassa så det ska mycket till för att få sår.

Jag använder Gillette Blue 2 Maximum (inhandlas i utlandet) och varje hyvel fixar tre rakningar.

Antagligen dum fråga, men hur skiljer sig en sån från en vanlig hyvel? Svårt/enkelt att utföra? Dvs behöver jag räkna med att blöda ner hela badrummet i början?
Du får nog räkna med att blöda lite första gångerna. Det tar några gånger att få in tekniken -- man får tänka på att inte trycka för hårt utan låta hyvelns tyngd göra jobbet. "Styptic gel" är bra att ha om du skulle råka skära dig. Jag brukar använda ett blad max 2-3 gånger.

Gnuggar på med vanlig Gilette i duschen med dudchtvål/skäggsampoo som smörjmedel. Funkar utmärkt tycker jag.

Själv köpte jag Philips billigaste "snurrande-tre-huvud"-apparaten. Typ 300kr, och med den kör jag skallen 2-3 ggr i veckan. När man vant sig (och när man inte väntar en hel vecka ...) tar det max 10min. Apparaten är nog inne på sitt tionde år, ger aldrig blodvite, och har garanterat sparat in mycket pengar sett till vad rakblad och foam kostar över tiden.

La en beställning på OneBlade nu efter rekommendationerna ovan, återkommer om några veckor när den fått bekänna lite färg på min puckelpist till skalle.

Har tidigare enbart kört hårklippare utan "skydd", först en trådlös Moser men den får man ladda i ett dygn för att klippa ungefär åtta hårstrån innan den är helt urladdad, så efter den blev det en motsvarande men trådad men jag är ganska trött på att trassla med kablar så nu håller vi tummarna för nyaste tillskottet.

Kör raktvål m borste samt vanlig Gillette-hyvel i duschen 2x per vecka, funkar kanon för mig. Är jag ute och reser vilket jag ofta är i jobbet kör jag vanligt Gillette raklödder, inga konstigheter. :)

Tillbaka
Topp