• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Huvudrakning - en tipstråd för den ultimata rakningen

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Låter dyrt. Köpte en mössa istället.
Screenshot_20190516-194535_Gallery.jpg
Screenshot_20190516-194551_Gallery.jpg
men med det sagt så gillar jag ritualen med tvål borste och byta blad. Lite mysigt endå att bli äldre.
60 K
Bästa jag gjort.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Väcker tråden till liv! Körde rakat några år från sena 20 till unga 30! Tänkte sen att det förmodligen inte är många år till som man ändå KAN ha någon form av frisyr så lät då barret växa ut. Inser nu att det förmodligen är lika bra att inse åldern, hårfästet och börja raka igen, den här gången för gott.

Sist jag körde rakat använde jag raklödder/skum och gilette ladyshave faktiskt. Funkade bra men var lite meck och har lite småkänslig hårbotten så röda utslag och ”finnar” förekom rätt frekvent.

Vad ska jag investera i nu för användarvänlighet och resultat? Är det hyvel som gäller? Läst ganska gott om just headblade men även bra recensioner om rakapparater specifikt för huvudet, framförallt remington.

Någon som kört med hyvel tidigare och gått över till rakapprat likt ovan? Eller någon som bara kört med apparat? Ge mig lite tips och input please 🙏🏻


 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Väcker tråden till liv! Körde rakat några år från sena 20 till unga 30! Tänkte sen att det förmodligen inte är många år till som man ändå KAN ha någon form av frisyr så lät då barret växa ut. Inser nu att det förmodligen är lika bra att inse åldern, hårfästet och börja raka igen, den här gången för gott.

Sist jag körde rakat använde jag raklödder/skum och gilette ladyshave faktiskt. Funkade bra men var lite meck och har lite småkänslig hårbotten så röda utslag och ”finnar” förekom rätt frekvent.

Vad ska jag investera i nu för användarvänlighet och resultat? Är det hyvel som gäller? Läst ganska gott om just headblade men även bra recensioner om rakapparater specifikt för huvudet, framförallt remington.

Någon som kört med hyvel tidigare och gått över till rakapprat likt ovan? Eller någon som bara kört med apparat? Ge mig lite tips och input please 🙏🏻


Jag kör RX5 och tycker den fungerar bra. Blir inte lika lent som med hyvel men helt klart godkänt. Fungerar både med och utan lödder samt kan använda i duschen. Får dock lite irritation längst ner baksida nacken. Köpte min via amazon för knappa 500kr och tycker den är klart värd pengarna.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag kör RX5 och tycker den fungerar bra. Blir inte lika lent som med hyvel men helt klart godkänt. Fungerar både med och utan lödder samt kan använda i duschen. Får dock lite irritation längst ner baksida nacken. Köpte min via amazon för knappa 500kr och tycker den är klart värd pengarna.
Tack, låter ändå lovande! Lutar faktiskt åt den. Eller rx7 t.o.m 🤔
Bättre batteritid på den som jag förstod det!?
 

vlm1978

Cartier
Jag har rakat med hyvel och lödder i många år men för snart ett år sen köpte jag en RX7. Ogillade den till en början men har lärt mig att älska den. Rakar med hyvel en gång per vecka och kör med RX7 de andra dagarna. Tar någon minut och blir tillräckligt bra.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag kör också en RX5 och kan starkt rekommendera den, kan tänka mig att RX7 är ännu bättre. Rakar mig varannan dag och då går de sjukt snabbt och smidigt :)

Jag har rakat med hyvel och lödder i många år men för snart ett år sen köpte jag en RX7. Ogillade den till en början men har lärt mig att älska den. Rakar med hyvel en gång per vecka och kör med RX7 de andra dagarna. Tar någon minut och blir tillräckligt bra.
Låter verkligen som remington är the way to go. Blir nog en sån när jag tar det sista steget till att bli flintis för resten av livet. Märker att jag har en liten mental tröskel att kliva över här
 
Jag kör en liknade den från Remington från ett något cheezy märke som heter Bulldog. Är ruskigt nöjd och möjligheten att köra i duschen är trevlig. Håller batteriet väldigt bra också.
Finns på skullshaver.eu
Edit: hette tydligen pitbull och inte bulldog men lika cheezy det.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag kör en liknade den från Remington från ett något cheezy märke som heter Bulldog. Är ruskigt nöjd och möjligheten att köra i duschen är trevlig. Håller batteriet väldigt bra också.
Finns på skullshaver.eu
Edit: hette tydligen pitbull och inte bulldog men lika cheezy det.
Jag har faktiskt kikat lite på just pitbull då den fått bättre recensioner än remington i några utländska tester. Drar mig mest från att köpa den pga avsaknad av åf i Sverige. Reklamation kanske man slipper men tänker mer på ersättningsknivar osv…
Sen kostar den (åtminstone guldserien och uppåt) cirka dubbla pengen mot Remington. Frågan är om den är värd det?
 

Veratio

Cartier
Tar 2 minuter att raka huvudet med en bra hyvel med skum (gel suger) när man gjort det 20 ggr. Jag gör var 4e dag.

Behövs inget annat. Köp inga maskiner.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tar 2 minuter att raka huvudet med en bra hyvel med skum (gel suger) när man gjort det 20 ggr. Jag gör var 4e dag.

Behövs inget annat. Köp inga maskiner.
Som jag skrev igår så rakade jag huvudet under cirka 4 år. Då med hyvel och skum/gel. Dock har jag kanske lite känslig hy på svålen då jag lätt blev röd, irriterad och fick små ”finnar”
Detta tror (hoppas) jag skulle bli bättre med en bra rakapparat?!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Remington är bra skit som inte kostar för mycket. Köp maskinen, testa några månader, i värsta fall går du till något annat varumärke sen. Maskinen kostar typ lika mycket som 1/2 klippning hos frisör så blir inget dyrt test :p
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Remington är bra skit som inte kostar för mycket. Köp maskinen, testa några månader, i värsta fall går du till något annat varumärke sen. Maskinen kostar typ lika mycket som 1/2 klippning hos frisör så blir inget dyrt test :p
Ligger mycket sanning i vad du skriver. Bortsett från kostnaden då. Min svägerska är frisör 🙄
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Som jag skrev igår så rakade jag huvudet under cirka 4 år. Då med hyvel och skum/gel. Dock har jag kanske lite känslig hy på svålen då jag lätt blev röd, irriterad och fick små ”finnar”
Detta tror (hoppas) jag skulle bli bättre med en bra rakapparat?!
Kör med Gillette SkinGuard Sensitive sedan i somras, bladen håller bättre än vanliga Mach 5(?) och mycket lenare rakning, kör två ggr per vecka.
 

Number 6

Omega
Jag kör två maskiner samt hyvel: Dels en "Andis Slimline Pro Li" trimmer - om det gått för lång tid. Samt till skägget. Dels en "Wahl Finale" rakapparat (som ser ut som nåt direkt från 70-talet). Sen slutar det oftast med att jag tar och putsar lite med hyveln. Förr tog jag bara en nollad trimmer. Men nu när jag vant mig vid att raka så blir det oftast rakapparaten och/eller hyveln. Tycker det underlättar att ta så mycket som möjligt med apparaten innan man nyper det sista med rakhyveln. Men det finns säkert vettigare sätt att lösa det på än hur jag gör.
 

Anton E

Omega
2-Faktor
Har testat massa olika rakhyvlar inkl säkerhetshyvlar med många olika blad men har kommit fram till att Boldking som är som en vanlig hyvel är bäst för mig, lika slät som med säkerhetshyvel men man behöver inte vara rädd för att skära sig. Har även testat Remington RX7 men blir väldigt irriterad i nacken av den tyvärr, annars var den väldigt smidig och rakar väldigt nära för att vara maskin så värt att testa:D
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Kan bara hålla med om Remington. Använt hyvel eller bara trimmer i 15 år. Inte sett nån ”head shaver” i butik utan bara på nätet tidigare, men snubblade på en på Gekås i somras. Stark rek. Tar lite tid för håret/huden att vänja sig, sen är det perfekt, kanske att det kan vara lite lurigare på mjukt hår långt ner i nacken. Man bör inte vänta längre än tre dagar mellan rakningarna.
 
Topp