• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hybridkronografer

Norra

Panerai
Inte så vanligt att folk snackar om hybridkronografer, men jag som ogillar kvarts, skulle jag någonsin äga ett kvartsur så skulle det vara till exempel en Omega Constellation med cal. 1270 eller liknande. Urverket är ett kvartsverk, men kronograffunktionen (sekundvisare för kronograf+knapparna) är mekaniska.. sen finns något snarlikt från Seiko också, sced023 t. ex, men där tror jag bara att det är ett svepande kvartsverk, alltså ej hybrid.

Finns det fler liknande hybrodkronografer värda att titta på?

Bifogar ett par videoklipp nedan;

 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har för mig att JLC Kyros är elektro-mekanisk, rätta mig gärna om jag är felinformerad.
image.jpg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Dum fråga från en som inte orkar googla: innebär elektromekanisk att det ät ett kvarts urverk som driver klockan och ett automatiskt system för kronograf-komplikationen? Lite annorlunda i så fall.
 

Skeeter

Panerai
Seiko Meca-Quartz verk, typ VK64 mfl har dubbla stegmotorer, en som driver den ordinarie tisdvisningen som vilken quartz klocka som helst och en som via kugghjul driver alla kronograf visare.

En rolig sidoeffekt är att man kan ställa klockan medan kronografen fortsätter att gå, kul.
Reset funktionen är helmekanisk och ögonblicklig. Känslan i kronografknapparna är nästan densama som på en helmekanisk kronograf

Andra MecaQuartz verk är t.ex. Jaeger-LeCoultre calibre 630/631 (första på marknaden?) och Piguet calibre 1270.

Ett exempel på klocka som använder VK64 verket utanför Seiko sfären är Protipo Autodromo
audodromo-prototipo-watch-xl.jpg
 

Norra

Panerai
Seiko Meca-Quartz verk, typ VK64 mfl har dubbla stegmotorer, en som driver den ordinarie tisdvisningen som vilken quartz klocka som helst och en som via kugghjul driver alla kronograf visare.

En rolig sidoeffekt är att man kan ställa klockan medan kronografen fortsätter att gå, kul.
Reset funktionen är helmekanisk och ögonblicklig. Känslan i kronografknapparna är nästan densama som på en helmekanisk kronograf

Andra MecaQuartz verk är t.ex. Jaeger-LeCoultre calibre 630/631 (första på marknaden?) och Piguet calibre 1270.

Ett exempel på klocka som använder VK64 verket utanför Seiko sfären är Protipo Autodromo
audodromo-prototipo-watch-xl.jpg
Tyckte de där var så jävla fula förut, men ny tycker jag de är ganska snygga faktiskt..

JLC Cal. 630/631 är porrigt :D
 
Topp