• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hydro mod

Krille123

Basic
Hej,

Jag har tänkt oljefylla en casio MRW-200H, tittat på en del videor på tuben som förklarar hur det går till.
Nu till det kluriga, jag blir inte klok på de olika typer av silikonolja som finns.
Har förstått att 100% silikonolja med 50% viskositet funkar kanon.
Men jag lyckas inte hitta sån olja eller rättare sagt jag förstår inte riktigt alla de olika oljebeteckningarna som finns.

Ny här och det kanske finns någon som gjort detta?

Allt gott
Krille

Hej,

Jag har tänkt oljefylla en casio MRW-200H, tittat på en del videor på tuben som förklarar hur det går till.
Nu till det kluriga, jag blir inte klok på de olika typer av silikonolja som finns.
Har förstått att 100% silikonolja med 50% viskositet funkar kanon.
Men jag lyckas inte hitta sån olja eller rättare sagt jag förstår inte riktigt alla de olika oljebeteckningarna som finns.

Ny här och det kanske finns någon som gjort detta?

Allt gott
Krille

Jag använde Fluorinert från 3M. Funkar fint.

Hej @Krille123 et al!

Hur gick det med moddningen?

Av en händelse hittade jag en billig (100 kr + frakt) MRW-200H på Tradera som jag köpte och tänkte testa att hydromodda!

En annan hobby jag har är radiostyrda bilar och motorcyklar, så hade en flaska "Ultimate Racing Premium Silicone Oil 70 wt" som jag tänkte använda, som jag vanligen har till bilarnas stötdämpare. 70 wt kan möjligen vara lite för tjock, men för test borde det funka tror jag.

Klockan jag hittade hade en ganska repig kristall, så köpte ett fint polermedel (artnr 36-47) från Biltema och gav klockan en omgång.
Avslutade med diskning. Förre ägaren verkar ha använt klockan länge utan vidare rengöring...

Innan jag forsätter, som sagt, hur gick det med moddningen?
Några tips förutom Youtube-videorna du nämner?

Som klockan såg ut när jag fick den.

IMG_20250215_142038.jpg

IMG_20250215_142145.jpg

Efter polering. Lite mindre repor på kristallen.

IMG_20250216_163154.jpg

Och så r/c-oljan.
IMG_20250216_164445.jpg

Du milde tid, så kladdigt det var!!

Gjorde alltså hydromodden på klockan ovan och oj vad det poppade!

Upp som en sol, men ner som en pannkaka...
Silikonoljan jag använde, 70 ct, var alldeles för tjock och seg!

Måste till något betydligt tunnare, för sekundvisaren orkade inte snurra i smörjan.
Kan ha ha kört slut på batteriet också, då det enl webben drar mer ström med hydromoddning. Siffror som nämns är 1/3 av förväntad batteritid.

Jag har nu tvättat rent allt utom själva modulen, som jag hängt upp, och hoppas på att silikonoljan ska rinna ut mer under natten.

IMG_20250222_134038.jpg

Får se hur det går...
Behöver toktunn silikonolja och också komma på något sätt att få ut 70 ct-smörjan ur modulen innan jag försöker igen.

Undrar om WD40 löser upp oljan, men förhoppningsvis inte modulen...? 🤔

Senast ändrad:
Har gjort lite efterforskning, så här i efterhand...

R/c-silikonoljan jag använde var Ultimate Racing 70. Jag antog att det var 70 cst, men enl tabellen på https://rsrc.biz/en/blog/cst-to-wt-silicone-oil-charts-n90 motsvarar det 70 wt, dvs närmare 900-950 cst.

Inte undra på att sekundvisaren inte orkade...

Det jag ska ha är denna; https://www.fasthobbies.eu/en/ultimate-racing/12620-silicone-shock-oil-10.html.

10 wt motsvarar ca 100 cst, men ska se om jag kan hitta något som är 50 cst eller lägre.

Jag har låtit 70 wt-oljan rinna ut under natten, och testar att rengöra modulen på resterande silikonolja mha Biltemas elektronikrengöring.

Fortsättning följer...

Modulen är nu mestedels renspolad med Biltemas elektronikrengöring - och ta-dah - den funkar fortfarande efter en provkörning med batteriet instoppat.

Nu, att jaga silikonolja på 100 cst eller lägre.

Fortsättning följer.

Köpte denna 10WT / 100cst.
En chansning då jag inte sett eller hört något om den. Finns i 100ml och 200ml.

Najs!
Har du hunnit testa den än i klockan?

Hittade en obskyr kommentar på Watchuseek, eller om det var Reddit r/Watches, att MTBer använder 2,5 wt silikonolja i stötdämparna.
Lite svårhittad info om det är silikon- eller mineralolja.
2,5 wt ska iaf motsvara ca 25 cst.

Undersöker i detta nu.
Återkommer!

Uppdatering
Hittade denna; https://www.techsil.co.uk/tsf-50cs-454gm
Men är lite tveksam till import, frakt, tull och adminavgifter från UK. :-/

Och ett till alternativ från r/c-världen - lättare att få tag på!

Uppdatering 2
Har ställt frågan till Cykloteket om detta är en silikonolja.
Inväntar svar. Om positivt, beställer jag en flaska att testa med.

Senast ändrad:
Najs!
Har du hunnit testa den än i klockan?

Hittade en obskyr kommentar på Watchyouseek, eller om det var Reddit r/Watches, att MTBer använder 2,5 wt silikonolja i stötdämparna.
Lite svårhittad info om det är silikon- eller mineralolja.
2,5 wt ska iaf motsvara ca 25 cst.

Undersöker i detta nu.
Återkommer!
Köpte för länge sedan ett objekt, kvarts och nodate, som jag tänkte hydromodda med 3M Fluoirent men det drog i väg för mycket i pris för att det skulle kännas ok att misslyckas. Nu tänkte jag testa med silikonolja med låg viskositet. Om nu 100cst nu är tillräckligt lågt.
1000007898.jpg

Fluorinert är inte bara dyr, den sägs inte vara speciellt bra för vare sig miljö eller den egna personen!
Tror silikonoljan är alternativet som gör "minst ont" generellt sett.

Tillbaka
Topp