• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hyra klocka?

nissehult

Patek
2-Faktor
Känns spontant som en tämligen otroligt dålig idé-som tidigare talare har gjort gällande vore det väldans förargligt ifall ngn olycka sker& en ding uppkommer...Svårt att tänka mig att ens drullehemförsäkring har lust att täcka detta, inte minst då du själv inte är den faktiska ägaren av klockan oavsett Rolex, Breitling el hemska tanke en Officine Panerai
Eleven James har en försäkring som man kan köpa till. De "strongly encourage" alla att ta försäkringen när man hyr klockorna. Inget konstigt, ungefär som när man hyr bil.
 

Dingdong

Omega
Intressant vinkel, men lite för djupt för mig ikväll :cigar:
Är inte grejen för de flesta med att äga en lyxklocka är att visa för andra och en själv att man har det så gott ställt att man har råd. Skulle vilken låginkomstintagare som helst kunna billigt hyra och sporta en lyxklocka så försvinner mycket av charmen.

Förstår hur du menar men håller inte 100% med. En klocka köper man eftersom man vet vilket jobb och precision det är bakom verket samt att man älskar designen. Att bära klockan gör man för sig själv. Inte för att visa andra. Sen att folk inspekterar just din klocka är ett plus.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Förstår hur du menar men håller inte 100% med. En klocka köper man eftersom man vet vilket jobb och precision det är bakom verket samt att man älskar designen. Att bära klockan gör man för sig själv. Inte för att visa andra. Sen att folk inspekterar just din klocka är ett plus.
Jo, klart man gör det för sin egna skull. Men det är hur du än vänder på det ett ganska starkt statement att bära en Rolex (eller whatever lyxprodukt) på armen offentligt.
 

JohnFors

Omega
8000 i en månad eller bara köpa den på avbetalning bära den i 3 månader sen sälja den och betala av hela skulden. Dock misstänker jag att folk som nappar på den dealen kanske inte är kreditvänliga.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En intervju med en kille som har samma koncept i England:

http://www.ft.com/cms/s/0/21369836-f353-11e1-9ca6-00144feabdc0.html#axzz3k0K30cxJ

"Matt Bowling, director, says he was inspired to introduce the scheme after paying £1,100 to rent a pair of Reynolds wheels for his racing bicycle in order to take part in a competition.

'The wheels cost far more to buy than I would ever have considered paying, so I decided to rent them – but, after using them for three weeks, I came to realise why they were so expensive and appreciated the fact that owning them might actually be a good idea. It then occurred to me that the same might apply to someone renting an expensive wristwatch.'"
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Finns en tjänst som heter Hygglo. Där kan man hyra allt möjligt. Såg denna Rolex Daytona som hyrs ut. 1000 kr per dygn första dygnet. 600kr per dygn om du hyr minst en vecka...Helt okej priser ändå om man nu är jättesugen på att hyra en klocka...

Skärmavbild 2018-03-11 kl. 18.43.46.png
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Finns en tjänst som heter Hygglo. Där kan man hyra allt möjligt. Såg denna Rolex Daytona som hyrs ut. 1000 kr per dygn första dygnet. 600kr per dygn om du hyr minst en vecka...Helt okej priser ändå om man nu är jättesugen på att hyra en klocka...

Skärmavbild 2018-03-11 kl. 18.43.46.png
Märkligt koncept kan tyckas med en sådan produkt, även om klockan försäkras fullt upp blir ju PCL på Daytona exempelvis lätt väldigt repig, hairlines etc. Hyr man en klocka är man nog inte heller jätte pedant med hur den sköts, undrar hur det regleras av uthyraren i sådana fall, vad räknas som normalt slitage?
 

Uret

Cartier
Hört talas om detta och finns även i USA där det ska vara ganska ”stort” vet en i Sthlm som hade tänkt köra uthyrning med handväskor och klockor men vet aldrig om han satsa på sin idé.
Personligen känns som man har mkt att förlora om klockan blir snodd eller får en rejäl dinka?
 

Makkanxd

Rolex
Finns en tjänst som heter Hygglo. Där kan man hyra allt möjligt. Såg denna Rolex Daytona som hyrs ut. 1000 kr per dygn första dygnet. 600kr per dygn om du hyr minst en vecka...Helt okej priser ändå om man nu är jättesugen på att hyra en klocka...

Skärmavbild 2018-03-11 kl. 18.43.46.png
Någonstans kan jag tycka det kan vara en smart idé. Betala några hundralappar och testa en klocka i några dagar. Jag brukar ofta märka ganska snabbt vad jag tycker om en klocka. Skönt å slippa köpa den om jag kan hyra den någon dag :) och om man gillar den, då är det ju bara att köpa :)
 
Topp