• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hyrbil på Sicilien?

bluetrain

Silver
Ska till Sicilien i sommar och tänkte hyra bil med upphämtning i Catania och avlämning i Palermo. Har tidigare hyrt bil i norra italien och det har aldrig varit några problem men har förstått att Sicilien tydligen ska vara något helt annat.

Någon som hyrt bil där (gärna i Catania) och kan dela med sig av sina erfarneheter, tänker kring uthyrningsföretag, hur man ska göra med försäkring etc?

hyr man via "agent" och tar helförsäkring så är det oftast (inte alltid) så att man får ligga ute med pengarna om man råkar ut för något och sen kräva tillbaka av det bolag man hyrt av.
Hyr du av det slutgiltiga bolaget som lämnar ut bilen och tar full försäkring så är det klart när du betalt allt. Bara inte se till att var oaktsam så är det piano.

Men att det är speciellt på Sicilien var nytt! Någon som kan utveckla?

Hyrt bil i de flesta eu länder inkl. Italien men aldrig på Sicilien. Vad som skulle skilja där vet jag ej men har svårt att tänka mig att det skulle vara någonting om man håller sig till de stora kedjorna (?)

Tipset är väl just att hålla sig till kedjorna, Avis, Sixt, Hertz. Europcar etc, lockande att boka någon av de mindre lite billigare men min erfarenhet är att det kan stå dig dyrt om något strular.

Rent generellt har komponentbrist och följande bilbrist lett till att uthyrarna inte kunnat ersätta bilar de sålde av under pandemin, vet ej om de kommit ifatt ännu.

Inget bra läge för erbjudanden - upplevde ca 3 ggr normal kostnad på rivieran sommaren 22 relativt förr om åren.

Jag har hyrt bil flera gånger på Sicilien. Det har alltid gått bra. Har bokat/betalat via typ ”rentalcars.com”. Jag har förlitat mig på befintlig rese- och hemförsäkring. Några gånger har det varit en hyfsat rejäl deposition och de har skrämts med risk för merkostnader vid problem om man inte löser tilläggsförsäkring. Har alltid bestämt tackat nej och tänkt att det får lösa sig. Det är bara att stå på sig om de tjatar. Det har alltid gått bra. Brukar vara noggrann med att få alla skador markerade i protokollet, fota bilen ut alla vinklar samt kolla att tanken är full innan jag lämnar flygplatsen. Likaså se till att ha tid vid avlämning, så att man får signatur på att bilen är accepterad som ok. Mitt bästa tips är annars att notera skyltning mot förbjuden biltrafik i stadskärnor. De har faktiskt kameror när de skyltar om det och hyrbilsbolagen tar ut rejäl administrativ avgift om du får böter.

Mitt bästa tips är annars att notera skyltning mot förbjuden biltrafik i stadskärnor. De har faktiskt kameror när de skyltar om det och hyrbilsbolagen tar ut rejäl administrativ avgift om du får böter.
Fick erfara det i Milano en gång, Miljözon. Tror det var ~ 150€ drevs in av något privat bolag, hela upplägget kändes lite tveksamt inkl. en faktura min 11 åring kunde gjort bättre i Photoshop :) men de hade min bil på bild. Googlade lite och struntade sedan i att betala, kom något krav till men sedan har jag inte hört mer. 10-12 år sedan nu och hittills inget hästhuvud på trappen 😉

Även jag har hyrt bil på Sicilien, 21 dagar förra sommaren. Körde via Rentalcars.com.
Efter ett haveri i just Italien för 5-6 år sedan (ej Sicilien) så kör jag alltid full försäkring. Det blev rätt dyrt.

Ska jag ändå bränna av 6 siffrigt belopp på en semester så är nån tusenlapp hit eller dit skit samma.

I övrigt, bra val av semester. Har semestrat i 10 år i Italien (mellan 2-5v per år). Sicilien är en personlig favorit. Maten är magisk. Havet likaså. Och många många vackra sevärdheter.

Tillbaka
Topp