• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I behov av Hjälp! Tissot 6216 med Lemania 27CH

Diogenes

Silver
Kära vintagenördar!

Jag har länge suktat efter en härlig vintagekronograf och alltid varit förtjust i Tissot. När det dök upp en Tissotkronograf på ett auktionshus försvann allt vad gäller förnuft, rationalitet och omdöme för att istället ersättas med iver, tanklöshet och emotion. Klockan köptes trots sina synbara brister: gräslig relume, frånvarande av pushers men istället fick jag en ref. 6216, Lemania 27CH som är syskon (tvilling?) med cal. 321.

Självklart vill jag få denna skönhet att leva igen varpå jag vänder mig till er vintagenördar och hoppas (och ber) om er hjälp gällande följande:

1. Var kan man lämpligast få hjälp med att ersätta befintlig lume till en som åtminstone mindre "skrikig" nyans?

2. Vart kan man få fatt i pushers? Är det rent av omöjligt?

Här kommer lite bilder:
IMG_0030.JPG

IMG_0031.JPG

IMG_0032.JPG

IMG_0023.PNG

IMG_0034.JPG

Med vänlig hälsning,
D.

Kära vintagenördar!

Jag har länge suktat efter en härlig vintagekronograf och alltid varit förtjust i Tissot. När det dök upp en Tissotkronograf på ett auktionshus försvann allt vad gäller förnuft, rationalitet och omdöme för att istället ersättas med iver, tanklöshet och emotion. Klockan köptes trots sina synbara brister: gräslig relume, frånvarande av pushers men istället fick jag en ref. 6216, Lemania 27CH som är syskon (tvilling?) med cal. 321.

Självklart vill jag få denna skönhet att leva igen varpå jag vänder mig till er vintagenördar och hoppas (och ber) om er hjälp gällande följande:

1. Var kan man lämpligast få hjälp med att ersätta befintlig lume till en som åtminstone mindre "skrikig" nyans?

Här kommer lite bilder:
IMG_0030.JPG

IMG_0031.JPG

IMG_0032.JPG

IMG_0023.PNG

IMG_0034.JPG

Med vänlig hälsning,
D.
Ser mysig ut men du har ingen bild på kronsidan och urverket?

Kära vintagenördar!

Här kommer lite bilder:
IMG_0030.JPG

IMG_0031.JPG

IMG_0032.JPG

IMG_0023.PNG

IMG_0034.JPG

Med vänlig hälsning,
D.
Kul köp! Grattis till en väldigt läcker kronograf! Har hört att farfarsklocka fixar bra relume men har ingen egen erfarenhet av det. Tror knappast det är omöjligt med pushers men har inget tips förutom ebay då. Har förstått att det finns stora säljare där som har mycket annat på lager än det som är uppe för auktion.

Kul köp! Grattis till en väldigt läcker kronograf! Har hört att farfarsklocka fixar bra relume men har ingen egen erfarenhet av det. Tror knappast det är omöjligt med pushers men har inget tips förutom ebay då. Har förstått att det finns stora säljare där som har mycket annat på lager än det som är uppe för auktion.

Tack för tipset! Jag har funderat på att skicka den till farfarsklocka men samtidigt varit rädd att jag köpt "grisen i säcken", därför mottags alla tips och idéer med stor tacksamhet!

Tror du bandet är tidstypiskt? Det ser ut, och känns onekligen som det är i bra skick. Finns det något bra sätt att ge det omvårdnad?
Tror det är 50-tal, men inte helt säker. Har ett mycket likt som var NOS. Förmodligen kan du rengöra det ordentligt och sedan fetta in. Brukar köra diskmedel och blöta ner bandet helt. Sedan ett fett som tränger in i skinnet.

Tror det är 50-tal, men inte helt säker. Har ett mycket likt som var NOS. Förmodligen kan du rengöra det ordentligt och sedan fetta in. Brukar köra diskmedel och blöta ner bandet helt. Sedan ett fett som tränger in i skinnet.

Okej, tack! Det ska jag testa. Har lite tudelad kärlek till bandet men ju mer man lär sig om det, desto mer tycker man om det. Det vore verkligen roligt att ge klockan lite nytt liv.

Detta är en fundering @Aurum
Min mor jobbade med papperskonservering åt Lantmäteriet. När de tog hand om gamla skinnband använde de klövfotolja till att smörja upp skinnet. Är det en föråldrad metod, eller kan det vara ett tips till alla oss mögeldårar/ -älskare?
Vill minnas att de torraste 1700-talsband blev silkeslena och mjuka av behandlingen!

Detta är en fundering @Aurum
Min mor jobbade med papperskonservering åt Lantmäteriet. När de tog hand om gamla skinnband använde de klövfotolja till att smörja upp skinnet. Är det en föråldrad metod, eller kan det vara ett tips till alla oss mögeldårar/ -älskare?
Vill minnas att de torraste 1700-talsband blev silkeslena och mjuka av behandlingen!
Det är en gammeldags variant men dt funkar helt klart. Mycket djupgående. Man bör dock vara medveten om att skinn kan bli rätt mycket mörkare.

Två uppdrag saknas :confused: vaddå, och vad har hänt med kron (pusher) halsarna? ser ut som nån har sågat av dom och slipat ner dom :banghead:
Yikes! Läste inte ens beskrivningen.
Sjukt märkligt, hela grejen... Någon som tyckt att pushers mest var i vägen och aldrig använde kronon?
Känns spontant inte jättelätt att ordna - men jag hoppas på motsatsen!
Snygg klocka, bortsett lumen kanske.

Yikes! Läste inte ens beskrivningen.
Sjukt märkligt, hela grejen... Någon som tyckt att pushers mest var i vägen och aldrig använde kronon?
Känns spontant inte jättelätt att ordna - men jag hoppas på motsatsen!
Snygg klocka, bortsett lumen kanske.

Det är just detta som oroat mig. Det kanske rent av är omöjligt att få dit nya pushers? Hur det kan ha blivit så här är onekligen märkligt och obegripligt.

Två uppdrag saknas :confused: vaddå, och vad har hänt med kron (pusher) halsarna? ser ut som nån har sågat av dom och slipat ner dom :banghead:

Onekligen är det något skumt som varit i görningen. Jag trodde kanske inte det skulle vara så illa, men hade samtidigt en förhoppning om att det gick att lösa..?! Men kanske inte, ändå? För min del handlar det mest om att få så många uttalanden som möjligt om möjligheten att återställa klockan, alternativt försöka utnyttja ångerrätten.

Kanske @McGyver har något att säga om möjligheten?

Tror du får svårt med ångerrätt på Dalarnas då de har fysisk slagauktion.Allt går att ordna på klockan,frågan är om det är ekonomiskt försvarbart?
Tycker du har köpt ett fint projekt.

Om jag inte har fel för mig så är pushersna inskruvade. Så länge du får ut urverket och glaset osv bör det inte vara svårt att få bort dem - pilligt men inte omöjligt. Har du tur kan man få in en liten mejsel i pusherns hals och skruva ur dem (om de är skruvade), är de fasttryckta behövs det nog bara lite tryck inifrån. Mät sedan gänga/storlek så kan du säkert hitta från Cousins. Du kommer förmodligen aldrig hitta original, så det känns nog som man kan ge upp direkt. Jag kan mäta storleken på mina knappar om du vill, gissar att de är original. Vill dock ogärna in och pilla i den så kan nog inte hjälpa till mer med storlek i "halsen"

Tillbaka
Topp