• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifiera delar

Jag söker kunskap från någon som kan identifiera och berätta vad dessa klockdelar gör. Efter en service på min Rolex Explorer II (16570, cal. 3186) så fick jag tillbaka tre delar som dom bytt ut. Av rent intresse så undrar jag om någon kan hjälpa mig att berätta vad det är för delar. Det kanske är omöjligt att se, men jag gör ett försök för att starta en klockdelsidentifierings-tråd.
IMG_20191014_124439.jpg

Finns säkert gott om folk här som kan svara på din fråga (dock inte jag) men upplever det som lite udda att urmakaren inte berättade vad som var utbytt. Är det inte kutym att berätta vad man gjort efter service?

Hon som lämnade ut klockan ursäktade sig och sa att hon inte hade en aning eftersom hon inte är urmakare. Har dock inte sett servicekvittot då det skulle mailas till mig senare idag.

Det är normalt att slitagedelar byts vid en service hos AD och att det ingår i grundservicepriset. Inget konstigt med det och brukar eventuellt benämnas som "verkdelar" på kvittot.

Jag söker kunskap från någon som kan identifiera och berätta vad dessa klockdelar gör. Efter en service på min Rolex Explorer II (16570, cal. 3186) så fick jag tillbaka tre delar som dom bytt ut. Av rent intresse så undrar jag om någon kan hjälpa mig att berätta vad det är för delar. Det kanske är omöjligt att se, men jag gör ett försök för att starta en klockdelsidentifierings-tråd.
IMG_20191014_124439.jpg
Mina kvalificerade gissningar: från vänster, minute wheel mounted, mitten ??? , höger oscalling weight axle, översätta får du göra själv ;)

Tillbaka
Topp