• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera gammal Omega (Bild)

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Någon som har en idé om vad detta kan vara?

Har tyärr bara denna bilden att gå efter, har sett en gammal Seamaster som påminner om denna, har dock aldrig sett någon som har siffror på 2,4,6,8,10,12.

 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Just nu har jag tyvärr bara bilden att gå efter, var mest lite nyfiken då jag brukar kunna hitta info om de flesta men inte denna gången..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En av de bästa Omegorna som tillverkats! Lite osäker på om det är jumbon i 36 mm eller i 34 mm. Skulle gissa på första hälften av 50-talet, 36 mm och hammarautomat. Är definitivt en av de första seamastermodellerna i vart fall.

Edit, släng upp en bild på ditt ur!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Där slutade länken ovan tydligen att fungera..

Nu har jag kollat upp klockan iaf, en C2577-5SC, cal 351 vilket pekar på någonstans mellan 1949 och 1952. Hammarautomat ("dunk-dunk" i folkmun) precis som Aurum sade. Fungerar fint! Skulle garanterat behöva en service dock så sekundvisaren "hoppar" lite ibland. Urverket såg riktigt fint ut, vilket hantverk!

Är nog inget vi kommer att behålla dock så håll utkik på köp/sälj ni som är intresserade.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Och som om inte det vore nog så har vi en till, tyvärr i ännu sämre skick men väl värd att restaurera!
Om vi inte missat någon siffra så bör det vara en CK 2639 cal 265 enligt nedan:
http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=14531


Urmakaren fixar nya visare, nytt glas och kör en full service på den.

Någon som vågar ge sig på en värdering när den är "färdig"? Kommer antagligen att sitta på ett nytt läderband.

Seamastern lägger vi ut as-is på ebay inom kort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Urmakaren fixar nya visare, nytt glas och kör en full service på den.

Någon som vågar ge sig på en värdering när den är "färdig"? Kommer antagligen att sitta på ett nytt läderband.

Seamastern lägger vi ut as-is på ebay inom kort.
Om du inte har en riktigt billig urmakare är det inte lönt att serva den. Lägg ut den som renoveringsobjekt på tradera. Du får kanske en 500kr för den, renoverad kanske 1000 kr med den tavlan. Med fin tavla och i bra skicka runt 2000 kr.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Om du inte har en riktigt billig urmakare är det inte lönt att serva den. Lägg ut den som renoveringsobjekt på tradera. Du får kanske en 500kr för den, renoverad kanske 1000 kr med den tavlan. Med fin tavla och i bra skicka runt 2000 kr.


Tack för input!
Något sådant jag räknade med också efter allt googlande.
Fixas skall den göra i vilket fall som helst, kan inte låta en 60+ år gammal Omega se så tråkig ut även om det egentligen kanske inte är värt det ;)
 

.dh

Breitling
om inte semesterkassan är tomt så tycker jag att du ska behålla klockan, den är oneklig en väldig fin klocka som har sin charm kvar.. behåll..!! =)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Med sån boett kommer man långt, indexen är fina och ger tillsammans med visarna klockan karaktär. Kisar jag lätt är den assnygg, lite som ett fylleragg när omdömet tryter...eller som en TBUF...tight body, ugly face...:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Håll kretsloppet vid liv. Omega har ett starkt varumärke på vintagemarknaden och det ser inte ut att bli billigare direkt. Kör hårt!
 

leicaphile

Panerai
Omöglan lever! (Och har naturligtvis originaltavlan som har lite patina...)

oldmega.jpg
 
Topp