• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera Omega

z32

Omega
Jag har ärft en Omega av min farfar.
Antar att den är från -88, jag hittar inga refnummer eller dylikt endast 14k och vilket verktyg som skall användas vid glas/batteri byte.
Är det någon som vet vad modellen heter?
Hur mycket brukar ett batteri byte gå på?
IMG_20180921_213613.jpg
IMG_20180921_212521.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Referensnummer bör du hitta på insidan av boetten.
Svårt att se på bilderna, men antingen finns det en "skåra" någonstans på boetten eller så är det en s.k. monocoque-boett, vilket innebär att verket tas ut framifrån.
Det förstnämnda är ju lite lättare för en lekman - även om man ska vara försiktig (särskilt när det gäller guld).
Monocoques öppnar man istället genom att ta bort kronan och genom kronhalsen skapa ett övertryck i boetten, vilket gör att glaset "poppar".

Ett batteribyte (förutsatt att det är det enda som behövs) kostar nog inte mer än 150 kr.
Men jag tror att du måste gå till en riktig urmakare för att öppna den boetten (förutsatt monocoque).

1988 kan säkert stämma, men det behöver inte nödvändigtvis göra det helt och hållet.
Inte helt ovanligt att klockor kunde bli liggande något år eller så.
 
  • Like
Reactions: z32

z32

Omega
Tack för svar !
Jag får lämna in den till en urmakare i stan, får hoppas han kan jaga fram ett nytt glas då där är en stor spricka i det.
 
Topp