• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Identifiera Omega

Lunkan30

Basic
Precis som rubriken lyder så är jag på jakt efter lite hjälp!
Har vid två tillfällen postat frågan och bilder i olika trådar utan att få något som helst gehör.

Det hela rör sig om en damklocka, Omega De Ville närmare bestämt.
Klockan tillhör min madre och var en gång i tiden min farmors.

Om någon vet något om den eller kan hänvisa mig till något trevligt ställe där jag kan få hjälp att ta reda på lite om klockan så skulle jag uppskatta det till tusen! (Befinner mig i Skåne hela sommaren)

Har förstått att man kan öppna boetten och hitta lite info där MEN jag har inte något sådant verktyg!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Tack på förhand!

Jag antar att det är ett manuellt urverk i den för den är lite knubbig och har en stor krona?

Den verkar vara från sent 70- tidigt 80-tal men damklockor kan både vara äldre eller nyare än vad de ser ut då de inte gått igenom samma förändringar genom åren som herrmodellerna gjorde.

En juvelerare kan lätt öppna det bakre locket och se vilket serienummer urverket har och då kan man datera den mer exakt.

Själva klockan är i stål med ett lager av 20 mikron guldplätering (pålagt i en kemisk process) så en standard modell på sin tid. Armbandet är lite udda för oss i Sverige då den är Amerikansk med 10K guldbeläggning (Gold filled). Detta är en bättre process än när man guldpläterar då det är en tunn platta guld som man pressar ihop mot en annan metall och är bättre om man är allergisk mot t ex nickel och man kan säga att dubbelt så mycket guld än normalt används vid denna process så det håller även längre.

Armbandet om den är i fint skick är förmodligen värt mer än klockan eller på samma nivå. Jag skulle värdera klocka och armband till ca 700-800kr

Intressant att läsa, har som sagt ingen koll. Oavsett vad den skulle vara värd så är det ett för stort affektionsvärde för att göra sig av med!

Återigen tack för svar!

Ja det förstår jag men bra att veta eventuellt försäkringsvärde.

Damklockor är tyvärr lite lågt värderade nu för tiden då trenden gått mot större klockor även för tjejer.

Då kanske 30-talarna får lite kärlek för som det är nu är det som ett stort hål i tidslinjen. Jag är dock lite rädd att många mindre klockor gått i soptunnan.
Tyvärr tycker jag att boetterna var tråkiga på 30-talet, men hittar men en lit kraftigare modell så kan det vara hur bra som helst.

Tillbaka
Topp