Frugans farfars gamla Certina som hittades i en låda på vinden. Får serienumret till år 48-50. Någon annan kul info om modellen?
![]()
Ja, vad mer kan man säga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Frugans farfars gamla Certina som hittades i en låda på vinden. Får serienumret till år 48-50. Någon annan kul info om modellen?
![]()
Ja, vad mer kan man säga.Tidig 50-talsestetik absolut. Taveldesignen brukar kallas för bullseye, efter utseendet. Certina tillverkade egna urverk vilket är trevligt, här troligtvis ett kaliber 320. Typisk bra arbetshäst från tiden. Nato-bandet är senare förstås och visarna kan ha fått ny lysmassa någon gång under årens lopp. Inte för att det spelar någon jättestor roll. Vi är flera på forumet som uppskattar dessa Certinor.
Med den årsmodellen så kan det vara radium i lysmassan på siffrorna. Inget problem, men man bör vara medveten om det. (Öppnad den inte i så fall.) Lätt att bekräfta/avfärda med en mätare.Frugans farfars gamla Certina som hittades i en låda på vinden. Får serienumret till år 48-50. Någon annan kul info om modellen?
![]()
Är boetten Borgel-märkt?En L.U.C. från 1940-50 tal. Kan någon säga vilket verk det rör sig om, jag tycker mig identifiera ett A. Schild verk. Och varför har bryggan urfräsningar? Jag har sett det i andra Chopard klockor också. Var det av dekorativ anledning eller hade det en praktiskt funktion?
Annars kan jag berätta att boetten är ett av de första vattentäta som tillverkades av Taubert et. fils, även kallad Patek 565 case, då Patek Philippe använde dessa till sina första vattentäta ur. Dessa boett användes av andra lyxmärken såsom Vacheron Constantin och Movado. Det skall tydligen vara väldigt sällsynt med just den storleken min Chopard har, en oversize 36,7mm.
ps Om någon sitter och ruvar på en korrekt krona till denna så är jag intresserad av att köpa. Korrekt krona är den kupolformade ”prästhatten” ds
Nej, ingen FB stämpel.Är boetten Borgel-märkt?
Liten detalj är ju sedan att det inte är ett av de tidigaste täta boetterna från Borgel, de var ju pionjärer på området.
Bilder på boettlocket?Nej, ingen FB stämpel.
Bilder på boettlocket?
Ser ut som @Klockjägaren kanske har koll?Ser inte ut som Borgel, men vi har väl några som mördat in på dessa boetter här? Finns några Doxa iaf.