• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ideström Sport

JörgenS

Breitling
Här är en klocka som jag aldrig hört någon historia om.
Vem var denna Ideström och finns det fler modeller?
Det handlar alltså om en Ideström Sport.
Bilden blev lite dålig tyvärr.
DSC_0340.JPG
 

JörgenS

Breitling
Ideström var antagligen en urmakare/uraffär på 50- 60-talet som köpt in generiska sportur från nån schweizisk tillverkare och satt sitt namn på tavlan. Trevlig klocka med fin patina på tavlan. Fattas subsekundvisaren? Posta i den här tråden så kanske nån vet mer:
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-för-små-sportur

Tack för informationen. :)
Verkligen jättetrevligt för mig då jag har ett intresse för de här mer udda importerna.
Har även ett Genfaur som ser liknande ut.
Subsekundvisaren finns och uret fungerar bra. Blev en dålig bild bara, är så mörkt på dagarna så kameran vill inte vara med.
Sätter man en lampa påstå blänker det istället.
Som sagt var.
Verkligen roligt med forumet och hjälp från andra som delar samma intresse.
 

CF Ideström

Breitling
Hej JörgenS!
Gustaf Ideström var urmakare och min farfar. Han hade sin uraffär på Drottninggatan i Stockholm samt en butik i Saltsjöbaden. Han var även verksam i Linköping. Klockan kan även ha varje såld i Södertälje där min farfarsfar hade en butik som togs över av min farfars bror.
Jag har börjat eftersöka klockor och ur som bär hans namn. Det finns bara ett fickur än så länge. Det är ett fint samlarobjekt kopplat till familjen. Av den anledningen undrar jag lite försiktigt ifall det finns en möjlighet att köpa din klocka. Det vore en god gärning eftersom klockan stort affektionsvärde för min del.

Med vänliga hälsningar
Carl-Fredrik Ideström
Från Linköping
0706-779707
[email protected]
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej JörgenS!
Gustaf Ideström var urmakare och min farfar. Han hade sin uraffär på Drottninggatan i Stockholm samt en butik i Saltsjöbaden. Han var även verksam i Linköping. Klockan kan även ha varje såld i Södertälje där min farfarsfar hade en butik som togs över av min farfars bror.
Jag har börjat eftersöka klockor och ur som bär hans namn. Det finns bara ett fickur än så länge. Det är ett fint samlarobjekt kopplat till familjen. Av den anledningen undrar jag lite försiktigt ifall det finns en möjlighet att köpa din klocka. Det vore en god gärning eftersom klockan stort affektionsvärde för min del.

Med vänliga hälsningar
Carl-Fredrik Ideström
Från Linköping
0706-779707
[email protected]
Kul! Tyvärr verkar användaren med klockan inte vara speciellt aktiv men om vi citerar så ökan chansen att han ser detta. Eller om du klickar på användarens profilbild eller namn så kan du starta en konversation.
Här är en klocka som jag aldrig hört någon historia om.
Vem var denna Ideström och finns det fler modeller?
Det handlar alltså om en Ideström Sport.
Bilden blev lite dålig tyvärr.
DSC_0340.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej JörgenS!
Gustaf Ideström var urmakare och min farfar. Han hade sin uraffär på Drottninggatan i Stockholm samt en butik i Saltsjöbaden. Han var även verksam i Linköping. Klockan kan även ha varje såld i Södertälje där min farfarsfar hade en butik som togs över av min farfars bror.
Jag har börjat eftersöka klockor och ur som bär hans namn. Det finns bara ett fickur än så länge. Det är ett fint samlarobjekt kopplat till familjen. Av den anledningen undrar jag lite försiktigt ifall det finns en möjlighet att köpa din klocka. Det vore en god gärning eftersom klockan stort affektionsvärde för min del.

Med vänliga hälsningar
Carl-Fredrik Ideström
Från Linköping
0706-779707
[email protected]
Kul! Hoppas på ett lyckligt slut på denna jakt. Som sagt, testa att starta en konversation med @JörgenS då han möjligtvis får ett email om att någon skickat ett meddelande till honom på KS.
 
Topp