• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ikepod - framtidens kultklocka

E17E2A38-A355-4ACE-877C-8F861F8F9688.jpeg

Bilagor

• 71846F37-04F0-44F5-BC5E-FEDF2EC6594B.jpeg
    71846F37-04F0-44F5-BC5E-FEDF2EC6594B.jpeg
    30.3 KB · Visningar: 5
Jo, det är dem. Sedan kan den som gillar formgivning se att designen från återfinns i en annan världskänd storsäljare från annan tillverkare. Väldesignat och kul!
Jepp, Applewatch köpte hela gummibandsgrejen. Men igen.. när man kollar detaljerna. Jag har en sub från Rolex men den är inte nära detaljerna i tavlan och visare. Och snyggt med ett ”tittfönster” bak för urverket.

Men vi tycker alla olika. Jag har haft både AP, Breguet och VC och deras detaljer är det bästa med klockorna. Och det är grejen med Ikepod. Detaljer. Min tjej hatar dem men hon tycker Porsche 911 är ful också. Haha. När jag ser vad jag skriver då känner jag att jag borde dumpa henne. Hahaha

Jag var inte den enda som drack sprit på Riche igår men den enda med Ikepod. Som sagt, förstod inte alls klockan när den kom och allt sånt men råkade köpa en för 6 månader sen...

IMG_20191008_184708.jpg

Hemipode här. På väg mot service på grund av trassel med kronograf. Väldigt speciell klocka med enorm personlighet. Superknäpp, men underbar. Den har lärt mig att mina späda handleder visst kan tåla stor diameter bara avståndet från bandhorn till bandhorn är rimligt (den har ju inga... tror modellen mäter 48 mm, det hade jag aldrig kommit undan med annars).

Känns som att dessa är rätt svårvärderade i andra hand? Jag fick min för kring 20k, men jag har sett dem ute för bra mycket mer. Min kom på länk, gummi får man köpa för typ 3500 av en kille på Ebay som ensam verkar sitta på återstående NOS.

Lämnar ingen oberörd. Jag älskar min.

Bilagor

• IMG_20191008_184708.jpg
    IMG_20191008_184708.jpg
    198 KB · Visningar: 4
Faktum är att ju mer jag begrundat min Ikepod, desto mer fascinerad har jag blivit. Det är inte så att jag har några designmässiga meriter som gör min åsikt mer värd än någon annans, men… det är så mycket på klockan som jag uppfattar som unikt, utan att någonting för den skull skär sig mot något annat, eller för den delen skapar en här-kommer-jag-känsla som åtminstone jag gärna undviker.

Dels boettens form, som är helt symmetrisk inte bara ovanifrån, utan även sedd från sidan. Jag har läst någon annan beskriva sitt första intryck som att ha en välslipad sjösten fastspänd runt armen, och det fångar min känsla väl. Dels formen på visarna, som jag aldrig sett förr, men som idag återfinns hos F.P. Journe. Dels armbandet, som Marc Newson ju också tog med sig till Apple. Samt att man var så tidiga med extremt stora armbandsur (men klarade konststycket att bäras avsevärt mindre). Och glashålet på baksidan får vi inte glömma, där man kan skymta balanshjulet ticka på.

Det finns en väldig harmoni över hela pjäsen, liksom. Samtidigt som den är komplett vansinnig, och att man aldrig, aldrig någonsin träffar någon som bär en Ikepod (väl?). Jag har lämnat in denna hos urmakare vid två tillfällen, båda gångerna för att få loss de ruskigt tröga skruvade bandstängerna, och båda gångerna lyste personen på andra sidan disk upp som en liten sol och utbrast "Ikepod! De här ser man inte ofta!"

Invändigt är det ju inte direkt haute horologie vi talar om, men jag uppskattar att de kronometerklassat verken som någon sorts eftergift åt oss nördar som sätter värde på sådant.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp