• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ikepod - framtidens kultklocka

Faktum är att ju mer jag begrundat min Ikepod, desto mer fascinerad har jag blivit. Det är inte så att jag har några designmässiga meriter som gör min åsikt mer värd än någon annans, men… det är så mycket på klockan som jag uppfattar som unikt, utan att någonting för den skull skär sig mot något annat, eller för den delen skapar en här-kommer-jag-känsla som åtminstone jag gärna undviker.

Dels boettens form, som är helt symmetrisk inte bara ovanifrån, utan även sedd från sidan. Jag har läst någon annan beskriva sitt första intryck som att ha en välslipad sjösten fastspänd runt armen, och det fångar min känsla väl. Dels formen på visarna, som jag aldrig sett förr, men som idag återfinns hos F.P. Journe. Dels armbandet, som Marc Newson ju också tog med sig till Apple. Samt att man var så tidiga med extremt stora armbandsur (men klarade konststycket att bäras avsevärt mindre). Och glashålet på baksidan får vi inte glömma, där man kan skymta balanshjulet ticka på.

Det finns en väldig harmoni över hela pjäsen, liksom. Samtidigt som den är komplett vansinnig, och att man aldrig, aldrig någonsin träffar någon som bär en Ikepod (väl?). Jag har lämnat in denna hos urmakare vid två tillfällen, båda gångerna för att få loss de ruskigt tröga skruvade bandstängerna, och båda gångerna lyste personen på andra sidan disk upp som en liten sol och utbrast "Ikepod! De här ser man inte ofta!"

Invändigt är det ju inte direkt haute horologie vi talar om, men jag uppskattar att de kronometerklassat verken som någon sorts eftergift åt oss nördar som sätter värde på sådant.
Sorglös!!

Härligt skrivet! Först.. PeterLu, en kille här, kontaktade mig för han har Ikepodgummi. Iallafall ett nytt brunt. Men textenn. Härligt.
Jag är fotograf och jobbade ibland nere i Geneve och här. Plåtade klockor. Jag kommer ihåg första gången jag såg en Ikepod. Jag fattade ingenting. En kompis köpte en och gick runt med den. Fattade ännu mindre. Ful, var mitt enda ord. Själv swappade jag hej vilt mellan IWC, AP och Rolexar. Några år senare. Väldigt många senare. För sex månader sen så skulle jag köpa en cykel till ett av barnen och upp kom en ikepod på Blocket. Den såg verkligen sjysst ut så jag svängde förbi killen som skulle sälja den och pang!!. När jag såg klockan.. pangpang!! Såååå snygg och cool. Han hade ärvt den och fattade ingenting. Jag prutade eftersom han inte gillade den och hoppades att dreglet och koalastora ögon inte skulle paja mitt prutande. Och allt var med. Askar, rubbet. Precis när jag hade betalat så sa killen. En sak gör nog att den skulle kunna bli värd nåt. Jaha, vaddå, sa jag. Den har nr 001. Jag kollade cert, ask och bak på klockan. Ta mig tusan. Han hade fasen rätt. Jag åkte hem och tog fram stora luppen och började som du. Kika närmare på visarna och detaljerna. Tittade in på Eta verket, som kanske inte riktigt är ett Vacheronstandard men.. ett verk. Helt ok. Och kul idé med en liten glugg. Nu älskar jag den. Kommer ihåg en IWC aquatimer jag hade. Den första versionen. Sååå obekväm.. precis så tvärtemot en Ikepod man bara kan komma. Hahaha. Så hurra för våra Ikepodar.
Fick en asrolig story från killen PeterLu också om hans klocka. Kan han läsa här så hoppad jag han skriver den. J

Tyckte kommentaren om att de ser ut som grodyngel var riktigt träffande - men jag har börjat uppskatta dem. Rolig design. Såg att de kommit med enklare/billigare varianter. Kanske inte samma sak nu när de har startat i ny regi och är utan den gamla designern, men ser ändå schyssta ut och det kan ju vara kul att prova för att se hur man känner.

Senast ändrad:
Kul bok, särskilt att analysera vilka de hade rätt/fel kring!
Ja, även 2001 kan jag tycka att det borde varit uppenbart att några av de där borde bytts ut mot Speedmaster, Ingenieur och Nautilus, och hur tråkigt det än är så är det svårt att ha en generell lista över tidlösa klockor där Sub och GMT Master saknas. (Och en snyggare Tank kunde man väl kostat på sig?)

Tyckte kommentaren om att de ser ut som grodyngel var riktigt träffande - men jag har börjat uppskatta dem. Rolig design. Såg att de kommit med enklare/billigare varianter. Kanske inte samma sak nu när de har startat i ny regi och är utan den gamla designern, men ser ändå schyssta ut och det kan ju vara kul att prova för att se hur man känner.

för mig är automat viktigt. Vet att iallafall de första var batteriversioner. För Greta och miljön.. välj ett automatur. Haha

Ikepod gjorde ju ett gäng i ädelmetaller också; roséguld och platina, för att inte tala om de limiterade (och mycket, äh, speciella) Jeff Koons-samarbetena. Jag undrar vem som glider runt med en platina-Ikepod idag. Det är någon jag kan tänka mig att sätta mig att ta en kaffe med, känns som någon som fört en atypisk livsstil och säkert har mången kul anekdot på lager…
Ikepod 2.jpg

Undrar också om de låga priserna på de nylanserade på sikt kommer slå botten ur andrahandsmarknaden på de gamla.

Om jag har förstått det rätt så kommer de nya med quartzverk och klockorna tillverkas i Hong Kong.
Hoppas på att få se en Ikepod irl någon dag:) Inte de nya då. Helt ointressanta för mig.

Ikepod gjorde ju ett gäng i ädelmetaller också; roséguld och platina, för att inte tala om de limiterade (och mycket, äh, speciella) Jeff Koons-samarbetena. Jag undrar vem som glider runt med en platina-Ikepod idag. Det är någon jag kan tänka mig att sätta mig att ta en kaffe med, känns som någon som fört en atypisk livsstil och säkert har mången kul anekdot på lager…
Ikepod 2.jpg

Undrar också om de låga priserna på de nylanserade på sikt kommer slå botten ur andrahandsmarknaden på de gamla.
Nja, jag säger det igen. Quartz på de nya.

Vad är det som gör dem helt ointressanta menar du?
Är också lite nyfiken!

Känner väl själv att det i grunden är designen som är tilltalande med dem så för min del bryr jag mig inte så mycket om var de tillverkats eller har för verk. Finishen ser nice ut även på de nya. Är lite sugen att prova, ställer mig dock frågan vilken man skulle ha och om kronografen blir lite väl stor..

Är också lite nyfiken!

Känner väl själv att det i grunden är designen som är tilltalande med dem så för min del bryr jag mig inte så mycket om var de tillverkats eller har för verk. Finishen ser nice ut även på de nya. Är lite sugen att prova, ställer mig dock frågan vilken man skulle ha och om kronografen blir lite väl stor..
Jag tror att det är två aspekter. Design OCH urverk. Även om ETA inte är jättekul så finns det som ett titthål eller glaslucka på de gamla som gör att man kan se urverket när det tickar. :)

Ikepod 2.jpg

Det finns några Jef Koons ute till försäljning. Men vad killen i Norge vill ha verkar inte i paritet med vad marknaden vill betala. Hahaha
https://www.chrono24.se/ikepod/ikepod-horizon-jef-koons-310-titanium--id9823765.htm

Kul! Två av mina favoriter i den nuvarande lineupen! Hur bärs de tycker du? Känns Chronopoden ok i storlek? Är riktigt sugen på den vittavlade Chronopoden (samt de två du har där...).
Edit: @LANGEN
Bärs mindre än måtten säger och ligger riktigt fint på min 16,5 centimeters handled. Chronopoden likaså. Nått som är riktigt kul är uppmärksamheten man får, från människor som vanligtvis inte bryr sig om klockor överhuvudtaget! =) Kolla om den vittavlade finns kvar, vet att många av modellerna är slutsålda men det hintas friskt om nyheter till nyår!

Bärs mindre än måtten säger och ligger riktigt fint på min 16,5 centimeters handled. Chronopoden likaså. Nått som är riktigt kul är uppmärksamheten man får, från människor som vanligtvis inte bryr sig om klockor överhuvudtaget! =) Kolla om den vittavlade finns kvar, vet att många av modellerna är slutsålda men det hintas friskt om nyheter till nyår!
Tack för input! Funderar fortfarande.. :)

Tillbaka
Topp