• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Imma på insidan av glaset på Seiko Monster

berg35

Basic
Tog ett dopp i havet igår vilket resulterade i att det blev imma på insidan av glaset. När jag satt i bilen hem var det väldigt kraftig imma men bara någon timme senare var imman i princip borta.
Vad tror expertisen? Har jag fått in fukt eller är det kondens?

Jo, ja, jag förstår vad du menar. Frågan är väl om imman skulle kunna duka upp pga kondens den från den luft som alltid finns i klockan eller om man med säkerhet kan säga att jag fått in "ny" fukt?

Frågan är vad en koll hos urmakaren skulle gå på? Jag köpte klockan för 1000 kr för ett par år sedan. Kanske ska spara urmakarpengarna och skaffa något annat roligt istället.... decisions, decisions....:banghead:

Frågan är vad en koll hos urmakaren skulle gå på? Jag köpte klockan för 1000 kr för ett par år sedan. Kanske ska spara urmakarpengarna och skaffa något annat roligt istället.... decisions, decisions....:banghead:
Eller så plockar du isär själv! :) Och gör en skoj tråd av det!

Men det låter ju som att den behöver nya packningar och en service...

Jag kanske köper den billigt av dig om du inte själv testar att plocka ut verket :)

Jag kanske köper den billigt av dig om du inte själv testar att plocka ut verket :)
Ja det skulle kanske inte vara fel att få in lite stålar för den iallafall. Jag har ju lyckats med konsstycket att ha tre klockor som alla tre behöver servas/lagas samtidigt....
Du kan ju skicka ett meddelande med hur mycket du skulle vilja vara beredd att betala så får vi se om jag nappar. Jag lovar inget men vi kan ju kolla.

Har du boettöppnare? Ny packningar till baklocket och ny krona med packning kostar inte många kronor, typ 200-300kr kanske.

Prova med att lägga klockan i en stängd glasburk med kronan utskruvad tillsammans med en massa småpåsar som absorberar fukt av typen man finner bland elektronikgrejer. Det borde dra ut fukten i alla fall.

Vill du vara vänlig att förklara, du som kan, varför TS inte kan prova Sonnyboys tips?
Du har säkert en bra förklaring, men man blir frågade till ett sådant svar.
Jag tolkar det som TS har en klocka han köpt för 1000kr som eventuellt står inför att kasseras. Varför inte prova?

Edit: Det är liksom inte en 3 månader gammal vattennöt vi pratar om, TS skrev ju själv att han överväger att inte ens gå till urmakaren med den.

Vill du vara vänlig att förklara, du som kan, varför TS inte kan prova Sonnyboys tips?
Jag tolkar det som TS har en klocka han köpt för 1000kr som eventuellt står inför att kasseras. Varför inte prova?

Edit: Det är liksom inte en 3 månader gammal vattennöt vi pratar om, TS skrev ju själv att han överväger att inte ens gå till urmakaren med den.
För att packningarna håller tätt även med kronan utskruvad. Föreslagen metod kommer inte göra något.

Som @Pete11 skriver, det sitter en packning på ställaxeln, klockan är alltså hyfsat tät även med kronan ute. Man kan dessutom inte dra ut fukt, det är en myt. Fukt söker sig inte till torra material, fukten stannar i klockan oavsett hur utsidan ser ut.

Har fukten kommit in har den alltså svårt att komma ut, speciellt med den kronkonstuktionen som finns på den klockan.

Jag tog den enkla vägen ut. Jag sålde klockan till någon med mer kunnande än jag i ämnet och hoppas att köparen inte ställs inför för stora bekymmer.
Ja, köparen visste om att det fanns fukt innanför glaset.

Som @Pete11 skriver, det sitter en packning på ställaxeln, klockan är alltså hyfsat tät även med kronan ute. Man kan dessutom inte dra ut fukt, det är en myt. Fukt söker sig inte till torra material, fukten stannar i klockan oavsett hur utsidan ser ut.

Har fukten kommit in har den alltså svårt att komma ut, speciellt med den kronkonstuktionen som finns på den klockan.
Hur torkar du dina kläder därhemma?Silicagelen sänker den relativa luftfuktigheten utanför klockan och om luftfuktigheten är högre i klockan så kommer det att ske en utjämning. Vattenånga tar sig förbi gummipackningarna om än långsamt. Erfarenheten visar måhända att det är ett ineffektivt sätt att torka ut klockan på men över tid så kommer det att ske en utjämning, särskilt om klockan värms upp något så att vattnet förångas lättare. Förmodligen tar processen för lång tid och urverket tar skada, därav ditt nej, men i förebyggande syfte och i lindriga fall av fukt är det nog inte fel att torka ut klockan på detta vis.

Hur torkar du dina kläder därhemma?Silicagelen sänker den relativa luftfuktigheten utanför klockan och om luftfuktigheten är högre i klockan så kommer det att ske en utjämning. Vattenånga tar sig förbi gummipackningarna om än långsamt. Erfarenheten visar måhända att det är ett ineffektivt sätt att torka ut klockan på men över tid så kommer det att ske en utjämning, särskilt om klockan värms upp något så att vattnet förångas lättare. Förmodligen tar processen för lång tid och urverket tar skada, därav ditt nej, men i förebyggande syfte och i lindriga fall av fukt är det nog inte fel att torka ut klockan på detta vis.

Men fukten har ju förmodligen redan orsakat skador. Och du måste öppna boetten om det ska ha någon effekt alls. Det är därför tipset om hårtorkare på en blöt mobiltelefon inte fungerar även om du lyckas göra kretskorten torra. Skadan är ofta redan skedd (även om skadan ibland visar sig långt efter själva skadetillfället, precis som ESD).

Har du testat? Det kan funka på gamla otäta konstruktioner men på seikos funkar det inte. Din teori bygger på att fukten kan ta sig ut och det kan den inte.

Spelar ingen roll om du värmer klockan eller inte. Du kan ju även ta dig en funderare på vad som händer med oljorna i verket om du värmer upp klockan.

Men fukten har ju förmodligen redan orsakat skador. Och du måste öppna boetten om det ska ha någon effekt alls. Det är därför tipset om hårtorkare på en blöt mobiltelefon inte fungerar även om du lyckas göra kretskorten torra. Skadan är ofta redan skedd (även om skadan ibland visar sig långt efter själva skadetillfället, precis som ESD).
Jo, jag håller med om att skadan säkert redan har skett. Metoden funkar nog bäst i förebyggande syfte och i lindriga fall av fukt.

Har du testat? Det kan funka på gamla otäta konstruktioner men på seikos funkar det inte. Din teori bygger på att fukten kan ta sig ut och det kan den inte.

Spelar ingen roll om du värmer klockan eller inte. Du kan ju även ta dig en funderare på vad som händer med oljorna i verket om du värmer upp klockan.
Jag bodde i Florida i två år där klimatet är fuktigt. Jag bar där en Certina DS3 1000m som jag servade efter hemresan och det visade sig att det hade börjat rosta i urverket. Den fukten som kom in i den tillslutna klockan var vattenånga. Dessutom avråder de flesta tillverkare från att basta med klockan på av samma anledning. Jag tror inte att vattenånga har problem att klämma sig förbi en packningsring om det finns tid till det. Jag menar också att klockan kan värmas till runt 37 grader, inte mer.

Tillbaka
Topp