Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Typ som Uret.se? Kan man klassa det som gråhandel, eller är dom mer som en agent/förmedlare?"Grå handel" är väl samma sak som parallellimport som oftast betyder varor som importeras av icke-officiell återförsäljare/generalagent.
Som värdetransport antar jag att det specificeras.Från första början, hur vet transportföretaget/tullen att det äär en rolex i paketet. Mellan EU-land så öppnas det knappast och kontrolleras.
I de fall min tidigare arbetsgivares jurister diskuterat varumärkesintrång har det varit distributörer som parallellimporterat produkter ifrån länder utanför EU (i vårt fall kom varorna från Vitryssland och Iran) och då kunde vi stoppa importen. När grejerna handlades från polen fick vi inte ens nämna att vi tyckte det var fel... för att det skulle kunna tolkas som att vi försöker stoppa frihandels avtalet... något som kunde bli väldigt dyrt, sa juristerna.Fast är parallellimport att betrakta som varumärkesintrång juridiskt eller missförstår jag?
Typ som Uret.se? Kan man klassa det som gråhandel, eller är dom mer som en agent/förmedlare?[/quote
Så mycket gråhandlare det kan bli..
Precis så,ock det var så transport företaget anmälde mig till Tullen.Fick betala skatt/moms .....innan dom levererade varan.So
Som värdetransport antar jag att det specificeras.
Detta var väl inte en affär inom EU ?Precis så,ock det var så transport företaget anmälde mig till Tullen.Fick betala skatt/moms .....innan dom levererade varan.
Nej,men jag menar att varför ska dom anmäla? Deras jobb är väl bara transport ? Varför ska dom lägga sig i resten?Detta var väl inte en affär inom EU ?
Många speditionsföretag sköter själva tullklareringen och tjänar lite pengar själva på detta. Därför är det väldigt liten chans att man slipper tull/moms när det tex är UPS som sköter transporten.Nej,men jag menar att varför ska dom anmäla? Deras jobb är väl bara transport ? Varför ska dom lägga sig i resten?
Nej,men jag menar att varför ska dom anmäla? Deras jobb är väl bara transport ? Varför ska dom lägga sig i resten?
När man för in varor in och ut från andra EU länder till Sverige så heter det in/utförsel och man är inte skyldig att deklarera detta då det råder fri handel inom EU. Men om det handlar om varor som åker in och ut från EU zonen så pratar vi export/import och detta deklareras till Tullen.
Exempel, en klocka från icke EU land Ryssland till EU land Tyskland så ska den som importerar klockan betala tyska skatt/moms. När den klockan sedan är inne i EU så får den varan transporteras fritt inom EU då skatten redan betalats.
Har köpt en Rolex från Tyskland men nu verkar det som det inte går att importera den. Någon som har hört något liknande?
we have a problem, because they told us today, that they are not able to import Rolex to Schweden. We didn´t have that problem before. We will get the watch back maybe tomorrow. Do you have a chance to give us another address in a country near by you?
We are sorry for that problem, but we do not know the special problem with Rolex. We are sure to solve that problem!
Givetvis handlar det om försäkringen. Det är fri handel inom EU. Det är ofta samma sak att skicka från Sverige vilket innebär att det är i princip omöjligt att försäkra en dyr klocka. Det finns dock en hel del fraktbolag som specialiserar sig på värdetransporter. Ett exempel är DWL Werttransport med dem kan man skicka från tyskland till nästan hela EU upp till ett värde av €500k om jag inte minns fel. Kan dom frakta till Sverige dock, nix! Det handlar om logistik helt enkelt och Sverige verkar vara för långt bort helt enkelt.
Prova att skapa ett parcelpro konto samt fedex konto och be säljaren skicka på ditt konto istället.
Ja, så måste det vara.Givetvis handlar det om försäkringen. Det är fri handel inom EU. Det är ofta samma sak att skicka från Sverige vilket innebär att det är i princip omöjligt att försäkra en dyr klocka. Det finns dock en hel del fraktbolag som specialiserar sig på värdetransporter. Ett exempel är DWL Werttransport med dem kan man skicka från tyskland till nästan hela EU upp till ett värde av €500k om jag inte minns fel. Kan dom frakta till Sverige dock, nix! Det handlar om logistik helt enkelt och Sverige verkar vara för långt bort helt enkelt.
Prova att skapa ett parcelpro konto samt fedex konto och be säljaren skicka på ditt konto istället.
Nu tror jag många missuppfattat situationen något. Varan är alltså begagnad och säljs i ett EU-land. Det innebär således att INGA som helst sanktioner eller begränsningar får omfatta denna typ av andrahandsmarknad. Varumärkesintrång är sålunda helt irrelevant. Möjligheten finns att Rolex hämmar importen/exporten från sina egna, certifierade butiker (typ Nymans Ur). Mer handlingskraft än så, för att förhindra "grå-handel", har inte Rolex.
Med andra ord, bortse från allt vad varumärkesintrång till sanktionerad import/export innebär. Så länge butiken inte ingått avtal med Rolex att de inte får befatta sig med export av Rolex, finns inga hinder. Svenska/Tyska Tullverket skulle ALDRIG ingå något sådant, eftersom det oavkortat strider mot EU-bestämmelser. Att USA hindrar den inhemska marknaden rör inte oss över huvud taget.
Vad kan man förvänta sig av en jätteadministationen som regelbundet flyttar mellan Bryssel och Paris.
Paris? Det är Strasbourg och Bryssel det flyttas mellan varje månad.
/Vän av ordning![]()
Vi får väl se vad Criss Cross får för besked av säljaren.
Om vi tillämpar ditt resonemang så skulle även USA bryta mot internationella handelsavtal, och det skulle vara ganska otroligt. Vad det handlar om är att Rolex använder sig av en lucka i det internationella regelverket för varumärkesintrång, för att kontrollera handeln med deras klockor, vilket knappast var meningen med det här regelverket. Poängen är att om en varumärkesinnehavare vill stoppa import till ett land och åberopar varumärkesintrång, så har det inget med EU-lagstiftning eller handelsavtal att göra. Klassas importen som varumärkesintrång så faller handelsavtalen, då varumärkesintrång är en kriminell handling.
Edit: för den som finner intresse i denna annars bajs-tråkiga debatt, läs då artikel 26 i fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt. Där återfinns svaret på Criss Cross problematik![]()
Det senaste är nu att dom ska sända den via DHL
"we will get the watch back tomorrow. I talked to DHL and they said, that it will be no problem to send it to you, So we will try it once more."
Säljaren har kontaktat mig och regerade på sista inlägget från China, som ju inte hade med denna säljare att göra. Därför vill jag tillägga att klockan kom fram bra och att den var i mycket fint skick. Kan varmt rekommendera Uhrenkapital.