• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inför ett eventuellt köp...

Martin A

Breitling
Hej, är ny på forumet och har värkt länge och väl på ett klockköp av det (för mig) dyrare slaget.
Har sett klockan jag är intresserad av här på köp och sälj delen och har väl inga större förväntningar på att säljaren bor i mina trakter. Så jag skulle uppskatta råd inför min kommande diskussion med säljaren med avseende på vad som är rimligt at begära innan och efter köp.
Kan väl säja att det inte tilltalar min rationella del att köpa något osett på distans som kostar såpass mycket.
Vad är ett rimligt prisfall från inköpspris på en rolex som är mindre än ett halvår gammal?
Vad är rimligt att begära få se foto på innan köp? Orginalkvitto? Cert? Serienummer på klocka?
Betalning? Många vill ha swish. För mig är swish inget säkert betalningssätt som köpare.
Säljaren har fantastisk många bra recensioner här så det talar för att det inte skall vara några konstigheter.

Tacksam för råd och svar.
Martin
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Vad är det för Rolex? Ev prisfall eller uppgång är helt avhängigt med modell och material.
Varför upplever du inte swish som säkert?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Välkommen! Att köpa på distans är så klart alltid en risk, men genom att köpa av en medlem som har många goda omdömen i gg-tråden är nog så nära riskfritt som man kan komma. Har själv Swishat flera tiotusenlappar till välrenommerad säljare. Vad en beg Rolex är värd är nästan omöjligt att säga. Vissa är till och med dyrare än nya - tillgång och efterfrågan. Bilda dig en uppfattning genom att spana in gamla sälj-annonser och ge säljaren ett bud!
 

Martin A

Breitling
Det är en vit Explorer II.
Swish går direkt, utan mellanhand. Finns inget sätt att hålla pengarna inför leverans. Paypal ger om jag inte missminner mig lite mer möjligheter som köpare.

Tack för svar.
Martin
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är en vit Explorer II.
Swish går direkt, utan mellanhand. Finns inget sätt att hålla pengarna inför leverans. Paypal ger om jag inte missminner mig lite mer möjligheter som köpare.

Tack för svar.
Martin

Här köper du säljaren, du kan även lägga ut en tråd där du begär referenser. det har förekommit bedrägerier men de är få i förhållande till affärer. så vem är säljaren?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Pratar vi klockor i den prisklassen är en resa till säljaren kanske enklast om man är osäker.
Glöm inte att säljaren har lika stor anledning att vara försiktig som du.
 

LUFC

Cartier
2-Faktor
Personligen skulle jag föredra f2f. Har man råd med en sån klocka kan den extra resekostnaden va värd att spendera. Be om bilder på klockan så du skaffar dig en helhetsbild av hur klockan ser ut innan du åker, så du inte känner att du har missat nåt när du väl står med klockan i hand. Lycka till och välkommen!
 

Martin A

Breitling
Här köper du säljaren, du kan även lägga ut en tråd där du begär referenser. det har förekommit bedrägerier men de är få i förhållande till affärer. så vem är säljaren?
Nu har jag ingen som helst anledning till att misstro säljaren, han verkar en riktig good guy enligt alla recensioner. Han heter -RI- på forumet. Anledningen till att jag frågade var jag som köpare skulle tänka på i form av vilka foton man kan begära innan. Typ bilder på orginal kvitto, cert och klockserienummer... etc...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen!
Bilder på objektet inklusive tillbehör kan du definitivt begära att få se, men om det är någon som hänger här och har gjort affärer här förut, finns det säkert redan sådana bilder.
Kvitto...tveksamt...
Vad det gäller betalning kommer du svårligen få någon säljare att skicka objektet innan full betalning erhållits, och bekräftats till 100%. Är du osäker så åk och träffas f2f, och swisha när ni träffas och du är nöjd med det du ser.
Minst risk för både säljare och köpare på så sätt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu har jag ingen som helst anledning till att misstro säljaren, han verkar en riktig good guy enligt alla recensioner. Han heter -RI- på forumet. Anledningen till att jag frågade var jag som köpare skulle tänka på i form av vilka foton man kan begära innan. Typ bilder på orginal kvitto, cert och klockserienummer... etc...

tror få skickar bild på serienr och cert. känner du inte sig trygg se till att träffas FTF.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ett bra val! ExpII är trevlig.

Ställer mig bakom de som påstår att referenserna på KS är hyfsat att lita på. Skall man köpa säljaren så kan du ju kolla lite på vad @-RI- postat tidigare. Seriösa poster borgar för kvalitet. Är du väldigt osäker så ta en referens på referensen, dvs kontakta någon som köpt av -ri- och ställ frågan.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Hej @Martin A och välkommen till forumet.
Nu har vi inte haft någon kontakt via PM, är det något du undrar över vad gäller min ExpII är du mer än välkommen att höra av dig så ordnar vi det.
Som andra skriver, kolla igenom mina referenser, dra iväg ett PM till några av mina tidigare köpare och kolla hur dom upplevt sina affärer med mig, både på distans och f2f.

Mvh
RI
 

Martin A

Breitling
Hej @Martin A och välkommen till forumet.
Nu har vi inte haft någon kontakt via PM, är det något du undrar över vad gäller min ExpII är du mer än välkommen att höra av dig så ordnar vi det.
Som andra skriver, kolla igenom mina referenser, dra iväg ett PM till några av mina tidigare köpare och kolla hur dom upplevt sina affärer med mig, både på distans och f2f.

Mvh
RI
Hej, misstänkte att det skulle vara en tidsfråga tills du hittade denna tråden då tråden började gå mer åt recensioner av säljare än min egentliga frågeställning vad man som köpare kan efterfråga för dokumentation innan köp... ;)
Skickar ett PM... så kan vi avsluta denna tråd. Tack alla som svarat.
Martin
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej, misstänkte att det skulle vara en tidsfråga tills du hittade denna tråden då tråden började gå mer åt recensioner av säljare än min egentliga frågeställning vad man som köpare kan efterfråga för dokumentation innan köp... ;)
Skickar ett PM... så kan vi avsluta denna tråd. Tack alla som svarat.
Martin
Förstår din farhåga men vänd på frågeställningen: du är helt ny på forumet och utan referenser. Om du inte känner att det är säkert nog att gå på andra medlemmars rekommendationer och sen swisha pengarna får du nog köra ett f2f-möte - om säljaren går med på detta.
 

Kugghjul

Panerai
Hej, är ny på forumet och har värkt länge och väl på ett klockköp av det (för mig) dyrare slaget.
Har sett klockan jag är intresserad av här på köp och sälj delen och har väl inga större förväntningar på att säljaren bor i mina trakter. Så jag skulle uppskatta råd inför min kommande diskussion med säljaren med avseende på vad som är rimligt at begära innan och efter köp.
Kan väl säja att det inte tilltalar min rationella del att köpa något osett på distans som kostar såpass mycket.
Vad är ett rimligt prisfall från inköpspris på en rolex som är mindre än ett halvår gammal?
Vad är rimligt att begära få se foto på innan köp? Orginalkvitto? Cert? Serienummer på klocka?
Betalning? Många vill ha swish. För mig är swish inget säkert betalningssätt som köpare.
Säljaren har fantastisk många bra recensioner här så det talar för att det inte skall vara några konstigheter.

Tacksam för råd och svar.
Martin
Hallå mannen! Självklart skall du inte betala utan att se klockan. Ta med dig kontanter, så ses vi utanför Heron City 03:00, jag har hela Rolex utbud, allt till 30% under listpris! Jag lovar dig en affär du aldrig kommer att glömma! Självklart får du 10 års garanti! Jag är auktoriserad "dealer"! Vi ses!

Mer seriöst: Du är för snål för att köpa av ett företag, men du vill samtidigt ha tryggheten det innebär att köpa av ett företag! :) Bestäm dig!

Ännu mer seriöst: Personligen saknar jag en mellanhand som kan sköta klocktransaktioner utan att ta den feta cut på typ 30% som Kaplans och andra tar. Vem kan man anlita i Stockholm för seriös försäljning med säg 5% kommission?
 

JohanHLM

Rolex
Nu har jag ingen som helst anledning till att misstro säljaren, han verkar en riktig good guy enligt alla recensioner. Han heter -RI- på forumet. Anledningen till att jag frågade var jag som köpare skulle tänka på i form av vilka foton man kan begära innan. Typ bilder på orginal kvitto, cert och klockserienummer... etc...
Hejsan Martin!
Jag varken känner eller har träffat @-RI- men har trots det köpt en klocka på distans där jag efter några PM swishat honom runt 40k.
Klockan var helt enligt beskrivningen och Robert var mycket lätt att kommunicera med. Är helt övertygad om att han är väldigt mån om sitt rykte och skulle du anse att något i hans beskrivning mot förmodan inte överensstämma med din uppfattning av klockan är jag helt övertygad om att ni hittat en smidig lösning på det.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hallå mannen! Självklart skall du inte betala utan att se klockan. Ta med dig kontanter, så ses vi utanför Heron City 03:00, jag har hela Rolex utbud, allt till 30% under listpris! Jag lovar dig en affär du aldrig kommer att glömma! Självklart får du 10 års garanti! Jag är auktoriserad "dealer"! Vi ses!

Mer seriöst: Du är för snål för att köpa av ett företag, men du vill samtidigt ha tryggheten det innebär att köpa av ett företag! :) Bestäm dig!

Ännu mer seriöst: Personligen saknar jag en mellanhand som kan sköta klocktransaktioner utan att ta den feta cut på typ 30% som Kaplans och andra tar. Vem kan man anlita i Stockholm för seriös försäljning med säg 5% kommission?
Härligt inlägg. Verkligen.

Men för att svara lite mer seriöst på din fråga angående mellanhand: Om du är för snål för att betala X(hög)% bör du sälja privat. Bestäm dig!

-Men annars kan du pruta ner kommissionen endel om du är en trevlig prick. Det är bara du och din charm som avgör hur många procent som går att pruta bort.
 

Kugghjul

Panerai
Härligt inlägg. Verkligen.

Men för att svara lite mer seriöst på din fråga angående mellanhand: Om du är för snål för att betala X(hög)% bör du sälja privat. Bestäm dig!

-Men annars kan du pruta ner kommissionen endel om du är en trevlig prick. Det är bara du och din charm som avgör hur många procent som går att pruta bort.
Touché!

Men ligger standardkommissionen på 35% lär man inte komma mycket lägre än 15-25%, inbillar jag mig. Oavsett hur trevlig man än är.

Samtidigt har många firmor inte verkat vara intresserade av att sälja på kommission de senast åren. Nollräntor och "ständigt stigande" Rolexpriser har gjort det mycket mer förmånligt för dem att köpa in än att sälja på kommission. Högre räntor och utplanade priser kan väl ändra på det antar jag. Eller konkurrens.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hallå mannen! Självklart skall du inte betala utan att se klockan. Ta med dig kontanter, så ses vi utanför Heron City 03:00, jag har hela Rolex utbud, allt till 30% under listpris! Jag lovar dig en affär du aldrig kommer att glömma! Självklart får du 10 års garanti! Jag är auktoriserad "dealer"! Vi ses!

Mer seriöst: Du är för snål för att köpa av ett företag, men du vill samtidigt ha tryggheten det innebär att köpa av ett företag! :) Bestäm dig!

Ännu mer seriöst: Personligen saknar jag en mellanhand som kan sköta klocktransaktioner utan att ta den feta cut på typ 30% som Kaplans och andra tar. Vem kan man anlita i Stockholm för seriös försäljning med säg 5% kommission?
IMG_7330.GIF
 

JB_XII

Rolex
Hallå mannen! Självklart skall du inte betala utan att se klockan. Ta med dig kontanter, så ses vi utanför Heron City 03:00, jag har hela Rolex utbud, allt till 30% under listpris! Jag lovar dig en affär du aldrig kommer att glömma! Självklart får du 10 års garanti! Jag är auktoriserad "dealer"! Vi ses!

Mer seriöst: Du är för snål för att köpa av ett företag, men du vill samtidigt ha tryggheten det innebär att köpa av ett företag! :) Bestäm dig!

Ännu mer seriöst: Personligen saknar jag en mellanhand som kan sköta klocktransaktioner utan att ta den feta cut på typ 30% som Kaplans och andra tar. Vem kan man anlita i Stockholm för seriös försäljning med säg 5% kommission?

Jag tycker du går på TS lite hårt här. Han har ju inte ifrågasatt säljaren eller objektet. Han undrar ju bara hur det brukar gå till?

Sen pratar du om trygghet i förhållande till pris när det gäller företag eller privatperson. När det i min åsikt handlar mer om vilket företag eller vilken person.
Personligen efter en kort tid på forumet så hade jag känt en större trygghet att köpa från en medlem som @-RI- än alla företag på hela chrono24.
Och då har jag aldrig pratat med Robert, men hans referenser på detta forumet säger allt jag behöver för att känna mig trygg.
Pris, skick osv. har inget med tryggheten att göra, utan jag menar mer att om jag swishar pengar, så kommer klockan.
 

Kugghjul

Panerai
Jag tycker du går på TS lite hårt här. Han har ju inte ifrågasatt säljaren eller objektet. Han undrar ju bara hur det brukar gå till?

Sen pratar du om trygghet i förhållande till pris när det gäller företag eller privatperson. När det i min åsikt handlar mer om vilket företag eller vilken person.
Personligen efter en kort tid på forumet så hade jag känt en större trygghet att köpa från en medlem som @-RI- än alla företag på hela chrono24.
Och då har jag aldrig pratat med Robert, men hans referenser på detta forumet säger allt jag behöver för att känna mig trygg.
Pris, skick osv. har inget med tryggheten att göra, utan jag menar mer att om jag swishar pengar, så kommer klockan.

Jag ber om ursäkt om jag hade en hård ton!

Men det finns många saker att ta hänsyn till. Även den mest meriterade gråhandlaren på Chrono24 kan få likviditetsproblem, tex en kreditlina som dras in. Även den samlare på klocksnack med bäst referenser kan få likviditetsproblem pga fuktskada i ett badrum, sjukdom etc. Jag vill bara lyfta att man aldrig vet.
 
Topp