• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inkommande och erkännanden

David

Bödeln
Snyggt jobbat, grattis till 16750:n! Det är ett rejält uppköp tycker jag, då 1655:an inte är vacker på något sätt.
 

10past10

Omega
Asså, en 1655 tycker jag man endast skall sälja om man behöver pengar när ens barn blivit kidnappade av rån-mördare med dokumenterat pedofila böjelser som går på rökheroin.

Men iofs förstår jag vad du menar, får man dille och inte känner att man kan använda grejer man har på ett bekvämt sätt så går ju hela grejen lite förlorad. (Känner en kille med en veteranbil som var så fin att han blev tvungen att köpa en till likadan som var lagom rutten då han inte kunde njuta av att bränna runt i den fina. I-lands problem de-luxe.)

Nåja, grattis till 16750:an, den får min 1675:as luggs att se ut som rått-öron. Morrr ...
 

meo_swe

Audemars
Asså, en 1655 tycker jag man endast skall sälja om man behöver pengar när ens barn blivit kidnappade av rån-mördare med dokumenterat pedofila böjelser som går på rökheroin.

Men iofs förstår jag vad du menar, får man dille och inte känner att man kan använda grejer man har på ett bekvämt sätt så går ju hela grejen lite förlorad. (Känner en kille med en veteranbil som var så fin att han blev tvungen att köpa en till likadan som var lagom rutten då han inte kunde njuta av att bränna runt i den fina. I-lands problem de-luxe.)

Nåja, grattis till 16750:an, den får min 1675:as luggs att se ut som rått-öron. Morrr ...

Är du gift? Annnars kan du härmed se detta som mitt officiella frieri efter ditt första stycke.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nåja, grattis till 16750:an, den får min 1675:as luggs att se ut som rått-öron. Morrr ...

Okej, dags för en lektion för oss som 'int begrip'. Hur ser luggarna på din ut? Kan ni förklara hur dom bör se ut och hur man inte vill att dom ska se ut?

Och så lite svordomar i kyrkan: alltså jag kom till KS lite för att jag under ett längre tag letat efter en GMT Pepsi/Coke. Exakt HUR många Pepsi finns det i Sverige? Jag hoppas demografin här på forumet är riktigt, riktigt skev för här får man uppfattningen att varenda kotte har en. Kanske inte så konstigt när dom är så ruskigt snygga som dom är...

//Johan
 

10past10

Omega
Okej, dags för en lektion för oss som 'int begrip'. Hur ser luggarna på din ut? Kan ni förklara hur dom bör se ut och hur man inte vill att dom ska se ut?
Jag är fel person att reda ut detta komplicerade kapittel. Men principen är att ju fler gånger en klocka polerats/slipats för att få bort repor och bucklor, ju mindre blir boetten. Och när tokstollar gör arbetet fins det risk för att luggarna dessutom tappar formen på olika sätt, kanske det mest uppenbara är när kanterna kan ha blivit väldigt runda och ger ett nästan smält intryck. Svår dock att se på bilder tycker jag ofta. Men irl kan det vara uppenbart, ibland.

Ang antal gmt s så har jag ingen siffra men det är många. Några internationella samlare/förståsigpåare menar att gmt n fins i för många ex för att vara en samlar klocka, samt att den högt prissatt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är fel person att reda ut detta komplicerade kapittel. Men principen är att ju fler gånger en klocka polerats/slipats för att få bort repor och bucklor, ju mindre blir boetten. Och när tokstollar gör arbetet fins det risk för att luggarna dessutom tappar formen på olika sätt, kanske det mest uppenbara är när kanterna kan ha blivit väldigt runda och ger ett nästan smält intryck. Svår dock att se på bilder tycker jag ofta. Men irl kan det vara uppenbart, ibland.

Tack för svar!

Det pratas alltid om att polering är icke önskvärt och att det ändrar utseendet på boetten och på luggarna. Finns det något bild-/referens-arkiv någonstans där man kan se bilder på polerade och opolerade exemplar? Någon som har några tips? För oss okunniga som vill läsa på innan vi handlar vore det en oerhört stor hjälp.

//Johan
 
Topp