• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inserts till Rolex! När, var och hur!?

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Rolex fantaster!

Insert djungeln!

Det här med inserts är ju en galen djungel:) Alla begrepp och uttryck för att visa vad som är vad kan stundtals bli totalt obegripligt. Har jag något så när rätt med dessa bilder! Det vore intressant med en pedagogisk lektion från de många kunniga Rolexfansen på KS! Detta är min 5513 meters first från 1967.

Stämmer dessa begrepp! ? Jag vet att det finns sidor på nätet som tar upp dessa funderingar. Det vore ändå kul om ni kunde visa på era egna klockor och visa vad som är vad!?

Tack på förhand!

F1KcyUa.jpg


VzhHA5b.jpg


J4rHy3N.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för svaren! Nu är jag med! Trodde det var den yttre plattan i fyran!

Så femman är alltså en sk "stängd femma!!?

Tackar för svaren thomastheswede och Sandkvist!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Länken som thomastheswede postade försöker sortera begreppen någorlunda pedagogiskt!

Vad säger ni om femman! Är det en sk lång femma eller stängd femma!:):( enligt länken ovan!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Länken som thomastheswede postade försöker sortera begreppen någorlunda pedagogiskt!

Vad säger ni om femman! Är det en sk lång femma eller stängd femma!:):( enligt länken ovan!

Nedan är en lång femma...



Dessa trådar har jag bl.a. kollat igenom från början till slut ett antal gånger...

http://www.network54.com/Forum/2075...Bill's+Insert+Post-+Pic+Heavy-+Please+comment
http://rolex.watchprosite.com/show-...ex-fat-font-inserts-explored-mk1-through-mk3/
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tackar theargonaut! Jo, visst blir man helt förvirrad efter ett tag:)!

Ja, mycket snack blir det :) Lägg gärna upp bilder på ditt rakt uppifrån, och ta gärna närbilder rakt uppifrån också. Gärna även på 2:an och 3:an.

Här är en nyare tråd med lite info...

http://www.network54.com/Forum/2075...+Inserts+–+The+Journey+of+a+Deteriorating+Eye

Tog några bilder på de inserts jag har hemma.

Det understa på bezeln skulle jag säga är fat-font, vanlig 5:a, kronologiskt efter "long-5"...
Det mellersta svarta med "boxy-4" är väl ett serviceinsert från 80-talet...
Det översta trashade är väl ett lite nyare thin-font serviceinsert...









 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Här är några bilder till! Är det Mark 3? enligt länken!

DSCF2536.JPG


DSCF2537.JPG


DSCF2538.JPG


DSCF2539.JPG


DSCF2540.JPG

Jag har ingen aning om vad det är för insert :( Det jag reagerar lite på är de extremt vinkelräta/skarpa innerkanterna på "nollorna", vilket inte verkar vanligt på fat-fonts. Det jag reagerar mest på är dock att "3" är väldigt liggandes "platt/kvadratisk", i det "större hålet", jämfört med andra fat-font, som oftast ser mer "stående" långsmala/rektangulära ut... Någon annan, typ Per, som har bättre koll kanske kan fylla i med något vettigt?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tycker det ser ut som ett "fat font with semi serif 4" som det beskrivs i länken. Väldigt liten serif på 4 och ingen på 5.

Tackar för din syn på gåtan! Jo det kan stämma!


Jag har ingen aning om vad det är för insert :( Det jag reagerar lite på är de extremt vinkelräta/skarpa innerkanterna på "nollorna", vilket inte verkar vanligt på fat-fonts. Det jag reagerar mest på är dock att "3" är väldigt liggandes "platt/kvadratisk", i det "större hålet", jämfört med andra fat-font, som oftast ser mer "stående" långsmala/rektangulära ut... Någon annan, typ Per, som har bättre koll kanske kan fylla i med något vettigt?

Tackar! Tyvärr har jag inget bra macro för bra närbilder! Intressant tanke med nollorna! Vi får se om det är någon annan som har någon tanke kring denna gåta.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag skulle inte överanalysera vidare mycket. Efter de olika rödtriangelvarianterna så kom Long 5. De gällde till slutet på 60-talet med ett kortare gästspel kring -63 av det halvfula skinny 4 som är väldigt ovanligt. Efter det så har man det som kallas mk3 som gäller framåt till dess fat font ebbar av. Seriffer och tjocklek varierar nog beroende på tryckdynan som använts och kissing 4 och andra super fat font är helt enkelt en tröttare, mer nött tryckdyna som gjort att trycket runnit ut och är fetare och mindre skarpt. Att de idag kostar mer handlar nog enbart om preferenser då folk tycker det ser bättre ut och det rena faktum att de är ovanligare iom man förmodligen bytte tryckdyna när de var slut. Vågar mig inte till att säga om serifferna är under någon viss period eller ej men jag tror det kan vara tillfälligheter här med. Vad vet jag..

Insertet i denna tråd tycker jag ser lite halvudda ut med sin kantighet men jag wouldn't worry too much utan bara använda det om jag gillar det. Helt omöjligt att idag veta om det är som det ska såvida man inte hittar en source fakes som ser exakt likadana ut.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag skulle inte överanalysera vidare mycket. Efter de olika rödtriangelvarianterna så kom Long 5. De gällde till slutet på 60-talet med ett kortare gästspel kring -63 av det halvfula skinny 4 som är väldigt ovanligt. Efter det så har man det som kallas mk3 som gäller framåt till dess fat font ebbar av. Seriffer och tjocklek varierar nog beroende på tryckdynan som använts och kissing 4 och andra super fat font är helt enkelt en tröttare, mer nött tryckdyna som gjort att trycket runnit ut och är fetare och mindre skarpt. Att de idag kostar mer handlar nog enbart om preferenser då folk tycker det ser bättre ut och det rena faktum att de är ovanligare iom man förmodligen bytte tryckdyna när de var slut. Vågar mig inte till att säga om serifferna är under någon viss period eller ej men jag tror det kan vara tillfälligheter här med. Vad vet jag..

Insertet i denna tråd tycker jag ser lite halvudda ut med sin kantighet men jag wouldn't worry too much utan bara använda det om jag gillar det. Helt omöjligt att idag veta om det är som det ska såvida man inte hittar en source fakes som ser exakt likadana ut.


Tackar Per för all info! Jo, ju mer man kollar desto vilsnare blir man mellan olika varianter! Tycker heller inte det spelar någon roll. Det är helt enkelt kul att nysta i något som man inte har kunskap i!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alla klockor i broschyrer och annonser som jag sett från 60-talet har haft long 5 inserts. Det som ofta benämns som mk1 är i verkligheten senare än mk2 i härlig rolex-logik. :)
 

Chattras

Cartier
Jag har köpt mig en 5513 från 83 med service insert och hade tänkt jaga rätt på ett korrekt. Har ni någt tips på vad jag ska leta efter. Har själv dålig koll på detta.

Bifogar en bild på klockan.

image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har köpt mig en 5513 från 83 med service insert och hade tänkt jaga rätt på ett korrekt. Har ni någt tips på vad jag ska leta efter. Har själv dålig koll på detta.

Bifogar en bild på klockan.

image.jpg
Kolla på vrf, finns inga till salu så lägg in en WTB, annars kan du alltid maila dom stora handlarna, Hqmilton, sheartime, lunaroyster, 10pastten etc. och se om dom kan hitta nåt.
Lycka till :)
 

thomastheswede

Audemars
VRF och eBay är nog de bästa kanalerna. Prismässigt har det ballat ur helt numera, vill bara förbereda dig på det.

Jag har frågat HQ och 10 past tidigare, de säljer numera inga inserts (har sett HQ:s låda med inserts, han hade sjuuukt mycket) då de "behöver dom själva"...
 

Chattras

Cartier
VRF och eBay är nog de bästa kanalerna. Prismässigt har det ballat ur helt numera, vill bara förbereda dig på det.

Jag har frågat HQ och 10 past tidigare, de säljer numera inga inserts (har sett HQ:s låda med inserts, han hade sjuuukt mycket) då de "behöver dom själva"...
Jag har kollat runt lite och blivit varse om att priserna blivit helt galna. Tveksamt om det är värt 6-10k för ett insert. Kanske lika gärna kan köra med det som sitter där :).
 
Topp