• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Förkortning av (stål)länk med sprintar

Frågar innan jag börjar trixa.
26B0CDEE-24D7-4114-9232-4E36D3D1CEAA.jpeg
Seiko-länk. Hur går man till väga för att korta denna?
Ta ett bandverktyg t.ex. eller en liten skruvmejsel eller dylikt. Tryck ut i "glappet" som är där pilen är i pilens riktning, är en plupp som sticker upp lite som underlättar. Är väldigt enkelt, det som är knepigt är att inte skada länken genom att böja till den men går ju att böja tillbaka. Tryck ut "sprinten" (vet inte vad man kallar det, är lite OT då denna tråd handlar om en annan slags låsning) ibland går de ut lätt, ibland behövs en tång för att dra ut den helt eller så kan man dra med t.ex. bandverktyget i glappet som blir. Sen ruckar du loss länkarna. När "sprintarna" ska sättas tillbaka behöver pluppen vara uppåt precis som när du tog loss den.

Äh fan är dålig på att förklara, kolla på youtube så blir det enklare. Sök typ "remove Seiko links"

Tryck med något som passar i pilens riktning där jag har markerat på bilden så borde det bli lättare att förstå min krångliga förklaring.

Screenshot_20190115_125414.jpg
 
Ta ett bandverktyg t.ex. eller en liten skruvmejsel eller dylikt. Tryck ut i "glappet" som är där pilen är i pilens riktning, är en plupp som sticker upp lite som underlättar. Är väldigt enkelt, det som är knepigt är att inte skada länken genom att böja till den men går ju att böja tillbaka. Tryck ut "sprinten" (vet inte vad man kallar det, är lite OT då denna tråd handlar om en annan slags låsning) ibland går de ut lätt, ibland behövs en tång för att dra ut den helt eller så kan man dra med t.ex. bandverktyget i glappet som blir. Sen ruckar du loss länkarna. När "sprintarna" ska sättas tillbaka behöver pluppen vara uppåt precis som när du tog loss den.

Äh fan är dålig på att förklara, kolla på youtube så blir det enklare. Sök typ "remove Seiko links"

Tryck med något som passar i pilens riktning där jag har markerat på bilden så borde det bli lättare att förstå min krångliga förklaring.

Screenshot_20190115_125414.jpg
Grymt, tack!!!
 
Du behöver följande
Klocka med länk som behöver kortas/förlängas
Länkverktyg, alternativt hammare (finns billigt på ebay. Sök på "watch band tool")
Tejp (till maskering)
Underlag som inte repar
Tång

Liten sruvmejsel/bandverktyg/gem -OM länken ska av innan forkortning/förlängning.

null.jpg


1. Avlägsna länken från klockan för att underlätta hantering (valfritt)
Ett litet gem fungerar ypperligt som bandverktyg om klockan har borrade bandhorn/luggar
5DCEE500-B3CF-44A8-822F-013D119EB4E8-1755-000002DE6C1B769C.jpg


Om klockan inte har borrade bandhorn/luggar, så kan man använda en liten skruvmejsel.
Har klockan däremot inte borrade luggar, så vänd klockan upp och ner på. Ta därefter en smal skruvmejsel alternativt ett bandverktyg och tryck ihop bandstiftet genom "hålet" på undersidan enligt bilden under.
Samtidigt som du sätter ett tryck i sidled med mejseln/bandverktyget, så drar du löst i länken, så den lossnar.
null-7.jpg


2. Placera länken enligt följande i länkverktyget
3. Kontrollera att pinnen som ska trycka igenom sprinten inte är större än hålet i länken!!!
null-1.jpg


4. Snurra bandverktygets handtag, så pinner pressar ut bandstiftet i samma riktning som pilen på baksidan av länken. Stiftet kommer då att tryckas ut på motsatt sida i spåret som är avsett för detta.
null-5.jpg


5. Maskera tången med hjälp av tejp, så du slipper riskera att repa stiftet. Dra därefter ut stiftet med tången.
null-3.jpg


6. Det finns lite olika typer av stift. Det vanligaste är att stiftet är delat i änden för att skapa friktion när det är på plats. I detta fallet är det en Seiko-länk med en liten packning som sitter i mittlänken. Fota gärna, så du minns hur stiftet satt på plats innan du plockade isär länken.
null-4.jpg


7. Avlägsna så många länkar som behövs. Behöver du avlägsna mer än en länkbit, så ta lika många på varje sida av spännet. Ta loss de länkarna som är närmast spännet, eftersom de brukar vara minst V-formade.

8. Sätt därefter ihop länken igen. Stiftet ska in den vägen det kom ut. Pressa tillbaka stiftet på en skärbräda, eller något annat i plast som inte riskerar att repa länken.

9. Eventuellt kan man använda länkverktyget för att pressa in stiftet sista millimetern.

Klart! Prova och njut. Glöm inte finjustera med hjälp av eventuell mikrojustering vid spännet.
5DE3EFE3-0617-4262-9F10-9BD784003EB7-2310-000003CD79E8125B.jpg
Är det såhär jag kan vara beredd att justera länken på SPB149? :)
 
Jag har precis kortat min första länk, och ska montera tillbaka den på klockan (SS RSC36).

Det är sjukt tight mellan luggarna och ändlänkarna, så jag lyckas liksom inte peta i ena änden på bandstiftet för att sedan pressa ihop stiftet o få i andra änden. Sitter med en Bergeon 6767, så tycker jag får bra grepp on bandstiftet iaf. Men känns som om man hade behövt pressa in båda ändar samtidigt på nåt märkligt vis.

Nån som har några tips? Mer tålamod är nog ett bra tips iofs, men till slut så tryter det hos mig….
 
Min urmakare beskrev sitt verktyg som han använde, ett verktyg som just pressade in/ihop BÅDA ändar samtidigt. Aldrig sett ett sånt verktyg ute i handeln.
 
Min urmakare beskrev sitt verktyg som han använde, ett verktyg som just pressade in/ihop BÅDA ändar samtidigt. Aldrig sett ett sånt verktyg ute i handeln.

Antar att det är en sådan eller liknande. Inte testat någon själv men kan tänka mig att det underlättar väldigt mycket med just armbandslänkar.
 
Duger dessa billiga? Har en Bergeon 7230 men den är långt bort så köpte hem en sån där blå. Men vill ju inte paja min fina länk. Men verkar som de där billiga funkat bra för folk? Funderar på om jag ska åka och hämta min Bergeon eller om det duger med en sån där blå?
 
Duger dessa billiga? Har en Bergeon 7230 men den är långt bort så köpte hem en sån där blå. Men vill ju inte paja min fina länk. Men verkar som de där billiga funkat bra för folk? Funderar på om jag ska åka och hämta min Bergeon eller om det duger med en sån där blå?
Inget fel på de blåa förutom att de kan gå sönder ibland. Jag kör aldrig med det blåa för stiftlänkar.
 
Det är länkar som inte är skruvade utan istället är det ett smalt stift som behöver pressas ut ur länkbiten.
Det är ju ett sånt jag har och som @yonsson visar i trådstarten. Vad ska man annars använda de där blå till? Blir förvirrad.Yonsson kanske menade "alltid" istället för aldrig?

Har iaf. använt min nu, gick sönder efter 10sek.. men lyckades ändå få loss ett stift och det räckte som tur var. Värt att betala extra för Bergeon.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp