• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Inte i behov av pengar"

Jag skrev så i min säljannons. Anledningen är framförallt att skicka en signal om att man inte tänker acceptera en massa prutande. I sak är det dessutom sant. Jag behöver inte pengarna, men jag har kommit till ett läge där jag anser att en fin klocka kommer att bli i princip oanvänd om den stannar hos mig. Då växlar jag den hellre mot pengar som jag kan använda på annat sätt. Och jag har sänkt priset då jag inte fått den såld. Men då jag inte har behov av pengarna finns det en gräns för hur lågt jag sänker den. Men visst, formuleringen är inte optimal. Men man gör så gott man kan..;)

Ni analyserar beteendet för mycket. I världens mest strömlinjeformade land är det väldigt många som bara gör som andra utan någon personlig reflektion. Och just på Blocket hittar man väl hundratals liknande klyschor som verkar användas utan eftertanke (tror jag).

Länge försökte jag förstå varför så många skriver ett snestreck framför sitt namn i slutet på email utan att kunna förklara varför de gör så. Jag gav upp. ;)
Vad sägs om att skriva "pärlan" i bil annonser då?!? Skjut mig.

Jag är och kommer nog alltid vara lite prylgalen, men emellanåt så tröttnar jag på allt som dräller omkring utan att användas.

Då skickar jag ut rubbet på tratten, inte för degens skull i första hand utan snarare för att döva samvete :)

Samma sak med klockor, har den legat oanvänd en tid finns risken att jag skickar ut den.

Precis sådan är jag också, jag samlar på det mesta, den röda tråden saknas ordentligt ibland i det man drar hem men man ägnar sig bara fullständigt åt ägandets glädje.

Ett tag...
Sedan kanske, kanske inte, tröttnar man, men då kan man skicka prylen vidare till någon annan som får uppleva den där förmånen med ägandets glädje.

Sedan spekulerar jag faktiskt en del i vissa prylar som jag tror kan öka i värde men man kan ju inte bara vandra genom livet som impulsköpande vindflöjel..!

Fast om en säljare skriver att han/hon inte har behov av pengar måste ju syftet vara att bli av med varan av annat skäl, då borde det väl vara enklare att acceptera skambud, just eftersom man inte har behov av pengar... :)

• Like
Reactions: K-S
Sorry delvis OT men appropå bilannonser, vad anser ni om:
"Vid snabb affär, xyz kr" - Höjs priset om det inte blir snabb affär?
"Bör ses" - Hur många har köpt en bil osedd?
"Endast seriösa" - Vad vill man säga och vilken effekt har uppmaningen?

• Like
Fast om en säljare skriver att han/hon inte har behov av pengar måste ju syftet vara att bli av med varan av annat skäl, då borde det väl vara enklare att acceptera skambud, just eftersom man inte har behov av pengar... :)

Tvärtom. Ett monetärt behov kan vara väldigt akut, att sälja av andra skäl borde sällan vara särskilt akuta - många verkar ju sälja för att de helt enkelt är trötta på klockan. Har man tid att vänta kan man lugnt tacka nej till skambud i hopp om att göra en hygglig affär, vilket de flesta rimligtvis vill. Har man däremot dåligt med cash och måste betala något på direkten kan skambudet vara ack så lockande därför att man inte har tid att vänta en vecka eller två på rätt köpare.

TILL SALU
EKOlogiskt GÖKUR i fint skick en riktig pärla nu till salu.
Göken är ej i behov av pengar.
Eventuellt byte mot en pall fågelfrö.
Vill ej bli störd av telefon-försäljare ( jag har redan en väl fungerande Ericson NMT från -91)
Svarar endast på seriösa frågor, lånad mäjl.

Jag skriver oftast korta, tråkigt informativa annonser med bra bilder:)
Utelämnar alltid formuleringar som "prutare undanbedes", "ej behov av pengar" etc.. Det handlar ju om att sälja något, inte skrämma bort potentiella köpare.
Alltid endast mailkontakt, tar alltid bort telefonnumret på t.ex. Blocket, seriösa och trevliga personer svarar jag, de andra mailen lämnar jag obesvarade.
Funkar bra men alltid en resa att sälja något för en större slant.
Acceptera att vissa varor tar en stund att sälja, ha is i magen..

• Like
Jag skriver oftast korta, tråkigt informativa annonser med bra bilder:)
Utelämnar alltid formuleringar som "prutare undanbedes", "ej behov av pengar" etc.. Det handlar ju om att sälja något, inte skrämma bort potentiella köpare.
Alltid endast mailkontakt, tar alltid bort telefonnumret på t.ex. Blocket, seriösa och trevliga personer svarar jag, de andra mailen lämnar jag obesvarade.
Funkar bra men alltid en resa att sälja något för en större slant.
Acceptera att vissa varor tar en stund att sälja, ha is i magen..
Exakt!

Nu har jag aldrig använt det orden själv men har full förståelse för de som gör. Framför allt om annonsen ligger på Blocket. Så många muppar där som bara spamar med copy/past meddelanden. Sålde en båt där för några år sedan och fick en hel del mail med långa förklaringar till att ekonomin i världen ser ut som den gör och det är så illa nu under finnanskrisen, riktigt hög floskel varning. Sedan ett ett bud som var på mellan 40-60% av begärt pris. Helt utan att de sett båten. Kan tilläga att jag fick båten såld inom 48 timmar till exakt det pris jag skrev i annonsen och hade flera seriösa spekulanter till det begärt pris så priset låg helt rätt. Finns trots allt en del som har extrem övertro på vad de kan få ut.
Har föresten även sålt en mobil på Blocket som låg väldigt billigt med jämförbara objekt på Blocket, ville mest bli av med den för jag tycker det är riktigt onödigt att slänga en helt fungerande telefon. Men trots att jag låg nästan på halva priset av andra iphones av samma model och ålder så var det några som skulle tokpruta.

Det fånigaste som säljare är formuleringen "intressekoll" i rubriken, ofta för nån gammal Biltemasminkad bil kallad Pärlan som motvilligt ev ska avyttras. Givetvis till ett helt rubbat oskäligt överpris.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Ja exakt så står det i mången annons, både på blocket och andra platser som t.e.x forum när folk skall sälja diverse varor, ändå tenderar de som alla andra att sänka priset på varan man annonserar ut efter ett slag, blev då det plötsligt ett snabbt behov? För om man inte alls är i behov av eller inte behöver sälja, då kan man kanske lika gärna lägga den på hög i ett kassaskåp (i fallet ur) som en annan känd forum profil för när man köpte den skapade den väl ändå ett "vilja ha behov"... I vilket fall så förstår jag inte varför man överhuvudtaget skriver med något sådant, det får mig snarare att tro att man är i behov av just pengar när man måste påtala motsatsen såpass ivrigt.
Nu får ni inte bli ilskna som skriver just så, men håll med om att det rimliga i det lite faller bort, är man fullständigt oberoende av att sälja varan rent ekonomiskt då säljer man väl den således inte..?
Eller om man nu tröttnat på varan helt då borde inte några tusenlappar hit eller dit göra så stor skillnad så länge man får in en rimlig summa och kan köpa något man går igång mer på och köparen varit tillmötesgående?

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar i öknen fullständigt här eller är jag kanske något på spåret?

:)

Om man bor på Böda kan det ibland vara så att man behöver åka över till GeKås, då behöver man bli av med prylar även fast man inte är i behov av likvida medel. Så jag förstår precis...

Tillbaka
Topp