• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invicta 8926

Subby

Rolex
Hej alla!

Jag är nybörjare på klockinsamlingen och har ett par fina vintages från min morfar. Nu vill jag lägga till en lite mer vardaglig klocka till samlingen. Har diggat på Invicta 8926. Den verkar vara ganska billig. Runt 800kr inkl. frakt till Sverige på Amazon. Jag har läst ett par kommentarer mot Invicta generellt men en klocka för 800kr med ett mekaniskt urverk låter ju ganska bra. Har ni några andra förslag på klockor runt det priset?
 
Ah, det är nog mest hommage/kopieringen rakt av som folk här stör sig på. Jag hade personligen valt en annan klocka. Denna t.ex:
A-168WA-1-2T.jpg
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Gillar du klockan så kör, men skulle själv valt en Seiko SKX009 eller SNZF17 "Sea Urchin". Är lite dyrare, men jag tycker det är ett roligare märke, som har
mer egen design än Invicta 8926, som jag tycker kopierat Rolex. Klockorna (även Invicta) kan du köpa billigt inkl expressfrakt på: http://www.creationwatches.com
kom ihåg att åtminstone moms tillkommer på SNZF17, och tull + moms på SKX009.

Edit: välkommen till forumet!
Här är en bild på min "Sea Urchin". Den finns även med svart bezel som jag tidigare ägt. Riktigt grymma klockor :)
Seiko.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Jag är nybörjare på klockinsamlingen och har ett par fina vintages från min morfar. Nu vill jag lägga till en lite mer vardaglig klocka till samlingen. Har diggat på Invicta 8926. Den verkar vara ganska billig. Runt 800kr inkl. frakt till Sverige på Amazon. Jag har läst ett par kommentarer mot Invicta generellt men en klocka för 800kr med ett mekaniskt urverk låter ju ganska bra. Har ni några andra förslag på klockor runt det priset?
Som med mycket annat här i livet så får man ofta det man betalar för... Som alternativ i denna prisklass så har Seiko någon calibre 5. Det var ett gäng här som köpte sådan till årets sommar. Jag tror den kostade runt 1000. Seiko > Invicta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varit inne på Orient klockor, riktigt schyssta är de. Dessutom ganska okej pris på creationswatches. 1000kr för en orient mako låter ju bättre än invicta iaf! Men är lite tveksam på sidan, kan man handla i lugn o ro?
CW är kända för att sälja klockor som strular och för att krångla vid fel som borde gå på garantin. Köp från seriouswatches.com istället. De är AD för Orient och finns i Europa. Har handlat därifrån flera gånger utan problem. Det finns en anledning till att CW är så billiga.

Orient är för övrigt ett trevligt märke, helt klart värt att lägga några 100kr extra för att köpa Orient istället för Invicta. Kanske inte rent mekaniskt men för att få ett märke som lever på sona egna meriter. Orient är kända för att vara väldigt prisvärda.

http://www.seriouswatches.com/orient/automaat/orient-cem65001b-mako.html
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Varit inne på Orient klockor, riktigt schyssta är de. Dessutom ganska okej pris på creationswatches. 1000kr för en orient mako låter ju bättre än invicta iaf! Men är lite tveksam på sidan, kan man handla i lugn o ro?
Absolut, Creationwatch är en aktör med många köpare. Jag har själv köpt därifrån utan problem men räkna med tull o moms på priset då företaget är utanför EU. Finns trådar om de här på KS. Kolla även in orientuhren.de som är baserad i Tyskland.
Det som gör att jag gillar Orient är att de har automatiska inhouse verk i klockorna.
 

EmilW

Omega
Är du ute efter Orient så är nog www.orientuhren.de eller seriouswatches.com bättre alternativ då de ligger i Europa = moms och tull är redan klart. Creationwatches är seriösa, har några kompisar som köpt seiko skx därifrån. Dock verkar det som att många på forumet haft problem med sina Seiko skx007/009 därifrån på senaste tiden vad kg förstått?

Kolla runt lite innan du bestämmer dig, finns mycket roligt för inte så mycket pengar. Lycka till och välkommen hit! :)

Edit: trea på pucken
 

Gunnar

Omega
Rekommenderar att du inte köper en Invitica, som tidigare sagt så kopierar de allt ifrån andra tillverkare. Men mer än det så känns den billig, håller man i en så känns den otroligt billig. I slutsats, det är dyrt skit och du kommer antagligen ångra dig :)

Kolla på Orient, bra prisklass och snygga ;)
 

RobVintage

Panerai
Så ni menar att dom inte kopierar designen från andra stora tillverkare?
Personligen skulle jag aldrig bära varken orient eller invicta
 
  • Like
Reactions: PCB

RobVintage

Panerai
har aldrig sett en sån orient. har inte dessutom orient en annan logga?
nu gillar jag visserligen väldigt få Tag Heuer, men det måste då betyda att du rankar dom lika högt? Wolf of Wallstreet klockan är ju plagiat den med.
Du missar något här, det är inte jag som har problem med plagiat utan det jag säger är att orient är lika mycket plagiat enligt mig
 

Wiliamo

Panerai
Äger en Invicta 8926OB. Köpte den med samma intentioner och tankar som du verkar vara inne på. Det är i ärlighetens namn knappast ett kvalitativt ur, hade inte valt det igen i dagens läge. Dålig gångprecision, plagierad design. En helt skaplig beater dock, men det finns bättre alternativ i den prisklassen. En Seiko SKX007 eller en Orient Ray så har du enligt mig mer för pengarna :)
 
Topp