• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Islander tråden - för oss som gillar Islander

Jag tror nog alla här på ks har ett antal märken som vi tycker är pengar i sjön.
Merpaten av oss väljer dock att låta bli att gå in i respektive märkestråd och påpeka det faktumet.

Så långt jag kan se var ämnet för tråden:
"Har du nån Islanderklocka? Vad tycker du om den? Lägg gärna ut en bild!"
Till och med jag som är Norsk fattar innebörden av de orden.
Svårt att tro att moderator och andra med lång erfarenhet här på forumet inte har samma förmågan...
Diskussionsforum och det är en märkestråd där märket kommenteras. Inte svårare än så.
 
Det är skillnad på "keramik" och keramik. Vad gäller WR är det också en definitionsfråga utifrån hur man testar och vad man har för marginaler.
Lägg fram något konkret istället för att gissa, alla kan gissa men lika många avstår.
Sen ska man väl inte glömma bort vad Seiko har att erbjuda för likvärdig peng...vadå, budget snedmonterad Sport med något tufft manga-tema kanske inte alla går igång på, vad vet jag.
Säger ägarna att det är bra kvalle tycker jag bara det blir larvigt när det påstås något annat utan någon som helst vetskap om hur det egentligen ligger till.
 
Synd att TS la till ”Vad tycker du om den” i trådstarten. I annat fall hade 85% varit OT och med fördel kunnat raderas.

Denna fråga var förstås kopplad till de som har en Islander.
Det tråkiga är att vissa som inte har eller vill ha en och inte hållt en i handen kämpar stenhårt för att övertyga andra om att det är omoraliskt eller slöseri att skaffa en.
Det finns vissa klockor som visas upp i detta forum som jag inte gillar. Men jag sträcker mig som längst till att uttrycka att de inte är i min smak, och slår inte ned på de som har dem bara för att jag inte gillar dem.
 
Ja alla måste få tycka till minst tusen ggr, speciellt när man VET!
Finns en tråd för "diskussionen" (inte microtråden tack!) gäller uppenbarligen inte för alla men en påminnelse kan väl vara på sin plats ändå 👇
Den diskussionen ni för har inget med trådämnet att göra. Det ni reagerar emot har däremot med ämnet och göra, dvs passande i tråden. Knappast så att TS kan diktera vad man får skriva i en tråd.
Ser inget i dina inlägg som kommenterar märket eller klockorna i sig i detta fallet.
Att du inte giller "trötta kopior" är väl redan väl kommunicerad och inget specifikt för detta märket.
Kommenterade en felaktig generalisering i beskrivningen om trådämnets kärnfråga. Det tycker jag nog man får klassa som relevant. Ditt inlägg bör nog inte klassas som relevant för trådämnet däremot?

Åter till låtsasseikos!
 
Den diskussionen ni för har inget med trådämnet att göra. Det ni reagerar emot har däremot med ämnet och göra, dvs passande i tråden. Knappast så att TS kan diktera vad man får skriva i en tråd.
Vem är ni? Tror nog alla vet vad du anser om saken redan och behöver knappast förtydligas mer, ointressant för de flesta och bara tröttsamt om du frågar mig.
 
Vem är ni? Tror nog alla vet vad du anser om saken redan och behöver knappast förtydligas mer, ointressant för de flesta och bara tröttsamt om du frågar mig.
De som kommenterade fenomenet ovan, minst du och @Clark Kent . Bra du vet vad jag tycker ingår i begreppet prisvärt. Kanske dags att lämna detta nu?
 
Lägg fram något konkret istället för att gissa, alla kan gissa men lika många avstår.
Sen ska man väl inte glömma bort vad Seiko har att erbjuda för likvärdig peng...vadå, budget snedmonterad Sport med något tufft manga-tema kanske inte alla går igång på, vad vet jag.
Säger ägarna att det är bra kvalle tycker jag bara det blir larvigt när det påstås något annat utan någon som helst vetskap om hur det egentligen ligger till.
Det har jag gjort (”snuskigt bra kvalitetsmässigt” osv). Frågade även vad det jämförs med när man säger ”prisvärd”, men ni vill ju hellre diskutera vad man borde få diskutera.

Men visst, vill ni ha mer styrning så håll er till topic från och med nu. Alla inlägg om vad som borde få diskuteras kommer raderas.
 
Det har jag gjort (”snuskigt bra kvalitetsmässigt” osv). Frågade även vad det jämförs med när man säger ”prisvärd”, men ni vill ju hellre diskutera vad man borde få diskutera.

Men visst, vill ni ha mer styrning så håll er till topic från och med nu. Alla inlägg om vad som borde få diskuteras kommer raderas.
Det är väl ganska uppenbart vad dessa klockor ska jämföras med?
Tycker du uttrycker dig luddigt, det är ju du och en person till som vevar på ett märke ni inte har någon egen erfarenhet av men ändå kan ALLT om, "fejkkeramik" "kvalitet" "låtsasseiko" osv...
Mitt gamla visarset du hakat upp dig på har jag haft på mitt eget arbetsbord och har monterats av mig personligen, jämför naturligtvis dessa med Seikos dito och inget annat, trodde jag var självklart. Ohyfsat att ge sig på mitt omdöme men ta på dig moderatorhatten du om du tycker det hjälper din sak.
 
Det är väl ganska uppenbart vad dessa klockor ska jämföras med?
Tycker du uttrycker dig luddigt, det är ju du och en person till som vevar på ett märke ni inte har någon egen erfarenhet av men ändå kan ALLT om, "fejkkeramik" "kvalitet" "låtsasseiko" osv...
Mitt gamla visarset du hakat upp dig på har jag haft på mitt eget arbetsbord och har monterats av mig personligen, jämför naturligtvis dessa med Seikos dito och inget annat, trodde jag var självklart. Ohyfsat att ge sig på mitt omdöme men ta på dig moderatorhatten du om du tycker det hjälper din sak.
Till att börja med kan du ju sluta med att tillskriva mig åsikter andra har. Jag har inte jämfört med seiko, däremot har andra gjort det. Vad jag skrev var att det var feiko-boetter med eBay-delar vilket det är.

När det gäller keramik har jag själv köpt keramiska inlägg därifrån. Det har inte varit särskilt tålig keramik, därav ”det är skillnad på keramik och keramik”. Som du kanske vet är det bland annat tryck och temperatur som är skillnaden mellan bra och mindre bra keramik. Denna ”keramiken” är relativt lättrepad och ej att jämföra med keramik som exempelvis SwatchGroup tillverkar/använder.

Samma sak med WR. Man kan testa på olika sätt och ha olika marginaler.

Vad det jämförs med har jag ju frågat och TS sa Certina, eller hur? De Certinas jag ägt och testat har haft tavlor och kvalitet med Seiko5, inget som imponerat på mig.
 
Till att börja med kan du ju sluta med att tillskriva mig åsikter andra har. Jag har inte jämfört med seiko, däremot har andra gjort det. Vad jag skrev var att det var feiko-boetter med eBay-delar vilket det är.

När det gäller keramik har jag själv köpt keramiska inlägg därifrån. Det har inte varit särskilt tålig keramik, därav ”det är skillnad på keramik och keramik”. Som du kanske vet är det bland annat tryck och temperatur som är skillnaden mellan bra och mindre bra keramik. Denna ”keramiken” är relativt lättrepad och ej att jämföra med keramik som exempelvis SwatchGroup tillverkar/använder.

Samma sak med WR. Man kan testa på olika sätt och ha olika marginaler.

Vad det jämförs med har jag ju frågat och TS sa Certina, eller hur? De Certinas jag ägt och testat har haft tavlor och kvalitet med Seiko5, inget som imponerat på mig.
Så bara för att du har haft halvtaskiga Certinor som är i Seiko 5 klass så är alla Certinor sådana då eller? Såg inte att han jämförde med just dom som du har haft så hur tänker du där? Finns fantastiskt bra Certinapjäser nämligen. Kanske dags att du testar någon modell som överstiger 1500kr innan du jämför 🤔.
 
Till att börja med kan du ju sluta med att tillskriva mig åsikter andra har. Jag har inte jämfört med seiko, däremot har andra gjort det. Vad jag skrev var att det var feiko-boetter med eBay-delar vilket det är.

När det gäller keramik har jag själv köpt keramiska inlägg därifrån. Det har inte varit särskilt tålig keramik, därav ”det är skillnad på keramik och keramik”. Som du kanske vet är det bland annat tryck och temperatur som är skillnaden mellan bra och mindre bra keramik. Denna ”keramiken” är relativt lättrepad och ej att jämföra med keramik som exempelvis SwatchGroup tillverkar/använder.

Samma sak med WR. Man kan testa på olika sätt och ha olika marginaler.

Vad det jämförs med har jag ju frågat och TS sa Certina, eller hur? De Certinas jag ägt och testat har haft tavlor och kvalitet med Seiko5, inget som imponerat på mig.
Nej du vet inte om det rör sig om random eBaydelar, det är ju precis det jag reagerar på. Även om det skulle göra det tycker jag det är orättvist att kategorisera allt på eBay som skit (igen, i jämförelse med Seikos OEM-delar i samma segment).

Jag respekterar dina kunskaper men är det inte roligare att fokusera på sådant du gillar istället? I övrigt, fair enough 👍
 
Så bara för att du har haft halvtaskiga Certinor som är i Seiko 5 klass så är alla Certinor sådana då eller? Såg inte att han jämförde med just dom som du har haft så hur tänker du där? Finns fantastiskt bra Certinapjäser nämligen. Kanske dags att du testar någon modell som överstiger 1500kr innan du jämför 🤔.
Mindes fel. Tissot Gentleman skrev han. De listar 3500kr ungefär. Förra Certinan jag hade (och som jag jämförde med) listar 9000kr. Duger det för dig? Oavsett listpris är det Seiko5 finish på tavla och visare på den modellen. Oavsett så är det ju intressant vad man jämför med när man slänger ur sig ”prisvärd”, ”snuskigt bra finish” och liknande.
 
Nej du vet inte om det rör sig om random eBaydelar, det är ju precis det jag reagerar på. Även om det skulle göra det tycker jag det är orättvist att kategorisera allt på eBay som skit (igen, i jämförelse med Seikos OEM-delar i samma segment).

Jag respekterar dina kunskaper men är det inte roligare att fokusera på sådant du gillar istället? I övrigt, fair enough 👍
Måste du felcitera hela tiden? Du får läsa om tråden. Ingenstans har jag skrivit att EBay-delar är skit. Det jag skrev var att det såg ut som random modd-delar från eBay.

Försök diskutera sakfrågan istället och om du ska replikera så tycker jag man kan förvänta sig att du faktiskt läst det du refererar till.
 
Mindes fel. Tissot Gentleman skrev han. De listar 3500kr ungefär. Förra Certinan jag hade (och som jag jämförde med) listar 9000kr. Duger det för dig? Oavsett listpris är det Seiko5 finish på tavla och visare på den modellen. Oavsett så är det ju intressant vad man jämför med när man slänger ur sig ”prisvärd”, ”snuskigt bra finish” och liknande.
Det duger gott till mig. Kan dock själv inte höja Seiko 5 till dom höjderna men sen är jag ju inget stort fan av dom heller. Det är lätt att man blir partisk när det handlar om favvomärken det vet jag dock med säkerhet.
Man ser det man vill se helt enkelt.
 
Mindes fel. Tissot Gentleman skrev han. De listar 3500kr ungefär. Förra Certinan jag hade (och som jag jämförde med) listar 9000kr. Duger det för dig? Oavsett listpris är det Seiko5 finish på tavla och visare på den modellen. Oavsett så är det ju intressant vad man jämför med när man slänger ur sig ”prisvärd”, ”snuskigt bra finish” och liknande.
Måste du felcitera hela tiden...har aldrig sagt "snuskigt bra finish"? Tramsigt att märka ord, don't you think 🙄
 
Läcker tavla på den här!!
CC295481-D225-4260-83C6-F21DE52B7764.jpeg
 
Det duger gott till mig. Kan dock själv inte höja Seiko 5 till dom höjderna men sen är jag ju inget stort fan av dom heller. Det är lätt att man blir partisk när det handlar om favvomärken det vet jag dock med säkerhet.
Man ser det man vill se helt enkelt.
Allt duger, om man får det man efterfrågar. Det intressanta var ju vad det jämfördes med. ”Keramik” ”safirglas” och ”WR” osv är inte fasta begrepp. Det går ju att utföra på olika sätt. Ungefär som att säga att ett skrivbord är av hög kvalitet för att det är tillverkat i trä.
 
Allt duger, om man får det man efterfrågar. Det intressanta var ju vad det jämfördes med. ”Keramik” ”safirglas” och ”WR” osv är inte fasta begrepp. Det går ju att utföra på olika sätt. Ungefär som att säga att ett skrivbord är av hög kvalitet för att det är tillverkat i trä.
Jo så är det ju men för egen del så vill jag då helst se skrivbordet innan jag säger att det är halvruttet och naggat i kanterna.
Nu tycker i alla fall jag att vi ger tråden tillbaka till TS istället 👍.
 
Här är fler bilder både på ISL-54 och ISL-84. Det enda som skiljer mellan dessa är färgen på urtavlan. 54an med svart uttavla köpte jag i somras och lade då till ett rostfrittstål armband. 84an med vit urtavla köpte jag alldeles nyligen, kort efter den kom ut, och jag valde här att behålla det medföljande svarta skinnarmbandet.

Klockorna har "single dome" safirglas med blå antireflexbehandling på insidan.
I sista bilden syns linsens kupning.

20211006_194156.jpg


20211006_194245.jpg


20211006_194455.jpg


20211006_194256.jpg


20211006_194311.jpg


20211006_194333.jpg


20211006_194741.jpg


20211006_194830.jpg


20211006_194850.jpg


20211006_194408.jpg


20211006_194959.jpg


20211006_194937.jpg


20211006_202710.jpg


20211006_201343.jpg
 
Senast ändrad:
Jag lade till ett par bilder på baksidan och kronan i efterhand.

Vad jag gillar med dessa klockor är enkelheten. De är stilrena och är i mitt tycke inte direkta dressklockor, även om de passar bättre som det än en G-shock. Jag ser dem som vardagsklockor, med tydliga markörer och bra kontrast som gör dem lättavlästa.
Och speciellt med stora siffror så passar det att de saknar datumfönster vid kl. 3 som så vanligt är. Den svarta finns även i en version med datumfönster(ISL-53), men med så stora siffror bryter det symmetrin på ett brutalt sätt enligt min mening. Nästan som en bil med ett hjul borta... Därför har jag valt utan datumvisning.
Förutom det så gillar jag enkelheten: man behöver aldrig justera datum och ej heller ta hänsyn till för eller eftermiddag.
Jag önskar att även den blå motsvarigheten till ISL-92 skulle ges ut utan datumfönster!
 
Senast ändrad:
Här är fler bilder både på ISL-54 och ISL-84. Det enda som skiljer mellan dessa är färgen på urtavlan. 54an med svart uttavla köpte jag i somras och lade då till ett rostfrittstål armband. 84an med vit urtavla köpte jag alldeles nyligen, kort efter den kom ut, och jag valde här att behålla det medföljande svarta skinnarmbandet.

Klockorna har "single dome" safirglas med blå antireflexbehandling på insidan.
I sista bilden syns linsens kupning.

20211006_194156.jpg


20211006_194245.jpg


20211006_194455.jpg


20211006_194256.jpg


20211006_194311.jpg


20211006_194333.jpg


20211006_194741.jpg


20211006_194830.jpg


20211006_194850.jpg


20211006_194408.jpg


20211006_194959.jpg


20211006_194937.jpg


20211006_202710.jpg


20211006_201343.jpg
Tack för bildbomben!! 😍

Riktigt schyst den där. Gillar den stilrena looken, och som du också skriver, enkelheten 👌🏼 Grym vardagsklocka!
 
Tillbaka
Topp