• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Italien - Amalfikusten

Owaysis

Cartier
Hej alla KS:are!

Jag och tjejen tänkte sticka iväg till Italien V28 (aningen sent påkommet) och då tänkte vi någon mindre ort längs amalfikusten, resan ska bestå av att bada, äta lite gott och bara ta det lugnt.

Min fråga till er är om ni vet om någon specifik stad som är att rekommendera och även gärna något boende som är trevligt och bra i de krokarna?

Andra tips på andra delar av Italien går såklart också bra :)

Tack på förhand!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skulle rekommendera Sorrento i södra ändan av Neapelbukten. En mycket trevlig liten stad som är en perfekt utgångspunkt för diverse "måsten" när man är där. Enkelt att ta sig på några minuter med båt, buss eller tåg till Capri, Ischia, Pompeii, Neapel, Amalifi, Positano m fl mycket sevärda ställen. Enda nackdelen med Sorrento är att staden har en ganska liten badstrand.
 
Senast ändrad:

feffe79

Cartier
Yes, bo i Sorrento, mycket trevlig liten stad och den ligger bra till för utflykter till Pompeii och ut längs med kusten ner till Capri, Positano o vidare. Vi bodde på Esperidi resort i St Agnello precis innan Sorrento. Riktigt bra ställe och läge.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag åker tre veckor i sommar för fjärde året i rad till samma hotell på Ischia, Casamicciola. Ha tidigare kombinerat med Rom men denna gången blir det Neapel, Pompei och Vesuvius.
Det är vårat smultronställe, ägt av två bröder och en syster, med få rum. Fantastisk mat och utsikt. Ischia är den mindre kända ön jfr Capri, men billigare och mer avslappnad. Stor rek från mig.
 

feffe79

Cartier
Jag åker tre veckor i sommar för fjärde året i rad till samma hotell på Ischia, Casamicciola. Ha tidigare kombinerat med Rom men denna gången blir det Neapel, Pompei och Vesuvius.
Det är vårat smultronställe, ägt av två bröder och en syster, med få rum. Fantastisk mat och utsikt. Ischia är den mindre kända ön jfr Capri, men billigare och mer avslappnad. Stor rek från mig.
Låter intressant. Nära Baiae och Misenum då. :)
Pompeii är ju sjukt bra tycker jag, har iofs bara varit där i mitten på maj då det inte är några stora horder av turister. Var i Rom förra helgen men man får ingen historisk inlevelse där som man får i Pompeii och Herculaneum. Måste åka dit igen.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Låter intressant. Nära Baiae och Misenum då. :)
Pompeii är ju sjukt bra tycker jag, har iofs bara varit där i mitten på maj då det inte är några stora horder av turister. Var i Rom förra helgen men man får ingen historisk inlevelse där som man får i Pompeii och Herculaneum. Måste åka dit igen.
På Ischia blir det 14 nätter på Villa D’Orta och sedan bor vi nära hamnen i Neapel på Royal Continental. Inser nu att det bara är drygt en månad kvar:)
 

Floffen

Panerai
Var precis där. Lågsäsong men ändå rätt mkt trafik så kan tänka mig att det kan vara rätt brutala köer v 28. Favoriten var lilla orten Praiano där vi bodde på ett hotell som heter Onda Verde, sjukt fint. Även en dagstur till Capri rekommenderas.
 

Owaysis

Cartier
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ni som rekommenderar Sorrento, har ni något tips på bra boende? :)

Ischia verkar annars väldigt intressant, hur är det med färjor och transport på ön? Går det regelbundet eller får man boka något redan innan man åker ner?

Tack!
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ni som rekommenderar Sorrento, har ni något tips på bra boende? :)
Ischia verkar annars väldigt intressant, hur är det med färjor och transport på ön? Går det regelbundet eller får man boka något redan innan man åker ner?

Tack!

Du behöver inte boka något innan, det är min uppfattning och erfarenhet vad gäller färjor(vi tog en från Neapel) På ön finns det en busslinje som funkar bra samt att det går att ta taxi. Kan rekommendera att ta sig upp till usiktsplatsen på ön, bussen går upp en bra bit men blir promenad sista halvtimman iaf. Finns bra pizza och öl där med ;)

Bra lunchhak vid en av stränderna:
https://www.tripadvisor.se/Restaura...ola_d_Ischia_Province_of_Naples_Campania.html

IMG_20170616_121450.jpg
 

feffe79

Cartier
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ni som rekommenderar Sorrento, har ni något tips på bra boende? :)

Ischia verkar annars väldigt intressant, hur är det med färjor och transport på ön? Går det regelbundet eller får man boka något redan innan man åker ner?

Tack!
Esperidi Resort i St Agnello rekommenderar jag. Mysigt med bra fukost och ligger bra till, nära till tåget etc.
 
Senast ändrad:

a.i

Omega
2-Faktor
Om ni hyr bil (rekommenderar!) och besöker Sorrento så är Villa Prestige ett hotell jag var mycket nöjd med:) Amalfikusten va... så vackert. Trevlig resa!
 

Rey

Rolex
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ni som rekommenderar Sorrento, har ni något tips på bra boende? :)

Ischia verkar annars väldigt intressant, hur är det med färjor och transport på ön? Går det regelbundet eller får man boka något redan innan man åker ner?

Tack!

Kommer inte ihåg namnet på stället vi bodde på men finns massvis med trevliga ställen. Vi bodde precis nere vid en av marinorna, nära till allt. Nästa gång funderar vi på att bo uppe på berget, finns flertalet ställen med magnifik utsikt där. Då har man en liten bit in till stan till fots men det får man klura ut vad som är viktigast :)
 

Owaysis

Cartier
Kommer inte ihåg namnet på stället vi bodde på men finns massvis med trevliga ställen. Vi bodde precis nere vid en av marinorna, nära till allt. Nästa gång funderar vi på att bo uppe på berget, finns flertalet ställen med magnifik utsikt där. Då har man en liten bit in till stan till fots men det får man klura ut vad som är viktigast :)
Ahlright :) Hur är det med badande i Sorrento? Finns väl mest klippor men är det någon strand öht och är det trevligt vid den? :)
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Andra alternativ som du efterfrågar är Lake Garda. Nära till staden Verona och Valpolicella distriktet (vin). Bilade ner förra veckan, tycker om att åka runt och titta och prova viner. Riktigt trevligt tycker både jag och min fru. Ni kan inte ana hur mycket vin man kan packa i en liten bil om viljan finns.
IMG_20190609_140642727.jpg
IMG_20190612_155659738.jpg
 

Rey

Rolex
Ahlright :) Hur är det med badande i Sorrento? Finns väl mest klippor men är det någon strand öht och är det trevligt vid den? :)

Finns några pyttestränder som inte är direkt superschyssta men man kan absolut bada. Packat med folk dock givetvis högsäsong. Bild nedan på hur det ser ut i Sorrento på stranden och i Amalfi

Sorrento
9F75C8FD-6326-4AEB-A039-E356B3B69D13.jpeg


Amalfi
FE180954-2EBB-412E-B393-71E5B6469032.jpeg


Finns ett sjukt mysigt undangömt badställe ca 30 min promenad från Sorrento uppför bergsvägen med en härlig lagun och fullt med klippor att bada ifrån. Rekommenderas om man gillar bad :)
760F9204-337F-43B6-A049-4BDA7448A8ED.jpeg
35BEDB33-EBED-4BB7-B8E5-F61A241F90EF.jpeg
 

POO

Panerai
Generellt är det ett helvete att bada på populära platser utan ordentliga stränder.
Bo på kända och populära småorter har sin charm men det är ofta dyrt och trångt.
Är bad viktigt se till att boka hotell med egen badplats.
 

Owaysis

Cartier
Finns några pyttestränder som inte är direkt superschyssta men man kan absolut bada. Packat med folk dock givetvis högsäsong. Bild nedan på hur det ser ut i Sorrento på stranden och i Amalfi

Sorrento
9F75C8FD-6326-4AEB-A039-E356B3B69D13.jpeg


Amalfi
FE180954-2EBB-412E-B393-71E5B6469032.jpeg


Finns ett sjukt mysigt undangömt badställe ca 30 min promenad från Sorrento uppför bergsvägen med en härlig lagun och fullt med klippor att bada ifrån. Rekommenderas om man gillar bad :)
760F9204-337F-43B6-A049-4BDA7448A8ED.jpeg
35BEDB33-EBED-4BB7-B8E5-F61A241F90EF.jpeg
Tack ska du ha :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Stort tack för alla svar! Uppskattas verkligen. Ni som rekommenderar Sorrento, har ni något tips på bra boende? :)

Ischia verkar annars väldigt intressant, hur är det med färjor och transport på ön? Går det regelbundet eller får man boka något redan innan man åker ner?

Tack!
Dte går speedboats från beverello och större från puzolio (oklart om jag stavar rätt ju) Dit går tåg och du får njuta av Neapels bakgårdar som är intressant men kanske inte så trevligt att se) Avslutas med en rejäl promenad.
Viktigt är att du måste ta utskriften av biljetten och fixa en ”riktig” biljett inhamnen oavsett vilket alternativ. Fick springa som en tok första gången:) för att fixa det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Ok, kusten var alltså inte bara en insta-kust för de odödliga. Frugan tjatat om detta ett tag nu, enda jag uppfattar är Amfibie fordon :D
Jahopp, ännu mer nallande på en obefintlig klock budget väntar...
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Rekommenderar starkt at bo i Positano. Bra strand, bra restauranger, vackra pastellfärgade hus och 30 minuter med båt till Capri.
Glöm ej besöka Axel Munte´s Villa San Michele med fantastiska trädgård och mycket spännande historik.
 
Topp