• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

It's complicated - nu gör jag delvis slut med hobbyn

Aqua Terra GMT med kronograf från runt förra årtiondet hamnade på min lista när jag letade allroundklocka med de komplikationerna.

Mer klassisk bezel än Pepsivarianter och lagom mängd polerade detaljer, men kanske något tjock för kostymskjorta
20211228_224014-01.jpeg

Om min klockresa slutade med en speedy eller en Dj skulle jag nog skjuta mig för pannan. Det vore för mig detsamma som att resignera helt och lägga sig ner och dö. Tudor BB och andra badur likaså. Inget fel på dem så klart men... nej. Tar man en sådan färgglad till kostym blir man lite som Lasse Kroner i frack och basketkängor... kanske kul och häftigt när man är 20 år men sedan osar det mest ålderskris.
Med det sagt hade jag nog tittat mer på GS som du är inne på. Helt i stål och inte med några konstiga färgglada badringar. Oavsett om du tittar på deras kvarts eller om du kanske hittar en spring drive så är egentligen det svåraste beslutet vilken tavla. Kör du deras kvarts kan du kanske ha 2 ur till och med.
Ett wildcard här kan vara Minase Divido. Lite mer attityd än GS men klarar sig även till kostym. Det beror väl mycket på hur man ser på datumet. ETA baserad så service bör bli överkomlig i pris och delar lär finnas för överskådlig framtid.
Mina 5 öre och smaken är som baken etc.
Lycka till.

Det känns ju lite tramsigt att en 1601 eller 1600 skulle ha sprungit utom denna budgeten men så är det kanske? I vilket fall skulle jag lätt se en täthets-servad sådan som den ultimata exitklockan med din kravspec, så grymt mångsidigt. Och om nån vill hävda att en 4-siffrig DJ skulle vara tråkig så är det ju bara trams.

Det känns ju lite tramsigt att en 1601 eller 1600 skulle ha sprungit utom denna budgeten men så är det kanske? I vilket fall skulle jag lätt se en täthets-servad sådan som den ultimata exitklockan med din kravspec, så grymt mångsidigt. Och om nån vill hävda att en 4-siffrig DJ skulle vara tråkig så är det ju bara trams.
Som jag sa: en allmänt rövig prisutveckling. 16xx är trevliga, men jag tror inte du hittar en söder om 50k.

Efter mycket velande fram och tillbaka under lång tid har jag kommit fram till att jag i alla fall delvis gör slut med hobbyn. Jag älskar fortfarande klockor, och det här är ett osedvanligt trevligt forum (så ingen skugga över någon här). Men känslan av ett falnande intresse och brist på glöd i kombination med en rätt sugig acceleration av priser och micklare i branchen som bara är inne för pengarna gör att min totala entusiasm kommit till den låga grad att jag inte längre känner att jag vill lägga pengar och energi på samma sätt. Så jag avser nu att sälja av i stort sett hela lådan (minus en eller två klockor med stort affektionsvärde) för att införskaffa helst en klocka som ska kunna fungera i de flesta av lägen. Mina tankar kring denna är följande kravspecifikation, ish i alla fall.

1. Den måste inte vara ny, men det ska inte heller vara gammelmögel. Hyggligt problemfri vardagstillvaro är målbilden.
2. Skapligt tidlös design. Jag är ju egentligen en vintagekille, så alltför modernt formspråk går bort.
3. Det vore ju väldigt bra om den är badbar. Det måste inte vara ISO-spec för dykning, men jag vill helst kunna ha den på armen i vattenrelaterade aktiviteter.
4. Mer sportstål än dress. Inte för uppklädd, utan funka till jeans och tischa likaväl som skjorta och kavaj
5. Budget runt 40K som max. Jag är inte så sugen på att lägga mer på något som kommer få dagligt stryk.

De modeller jag funderat kring så här långt är följande:

1. Tudor BB GMT. Tilltalande stil, funkar till mycket och kliar vintagenerven. På minussidan vet jag att ganska många upplever den som lite klumpig och klossig, och det känns lite beigt.
2. Grand Seiko SBGN003/005. Den är oerhört tilltalande och känns mångsidig, men jag är lite rädd för att jag eventuellt kommer tröttna på formspråket.
3. En vanilla Speedy. Mer klassiskt blir det inte. Funkar till det mesta. Men de är ju inte badbar, då får jag lösa det på annat sätt.
4. Sinn 103 eller liknande. Mer budget än den ovan, men samma problem med vattnet
5. Tudor BB36. Schysst allround. Tickar de flesta boxarna. Men känns aningen anonym.
6. Femsiffrig Datejust eller Airking. Klassiker av en anledning. Men de specarna jag vill ha på DJ gör att budgeten med intill visshet gränsande sannolikhet kommer spricka som fan.

Så nu velar jag runt. Tankar och kommentarer?
Trist känsla men som redan nämnt, backa till baka ett tag som OWG så kanske intresset på sikt väckt till liv igen!? Som konkret förslag till OWG säger jag som flera andra, BB58:a. Samtidigt verkar du själv brinna mer för t.ex speedmaster men det faller på WR!?

Då kanske en av de nya Tudor kronograferna är vad du söker?! WR till 100m så även den delen täcks in. Personligen hade jag gått för den svarta men både är imho sjukt fina
BBD28E3B-BFC5-46BF-AB19-C58F85F14655.jpeg

D1E5C065-E29C-4E4E-9AD5-DE6EAE70F28B.jpeg

Om inte 34 är för litet skulle jag rekommendera en sen 5500 med solid länk. Plexi och storlek för vintagekänsla, solid nog att ha var dag, funkar till det mesta och går dessutom att bada med (vet att den är specad till 50, men den klarar det). Ett roligare val än en DJ i mina ögon. Dessutom får du en bra slant över och kan köpa ett par kvalitativa band till.

Trist känsla men som redan nämnt, backa till baka ett tag som OWG så kanske intresset på sikt väckt till liv igen!? Som konkret förslag till OWG säger jag som flera andra, BB58:a. Samtidigt verkar du själv brinna mer för t.ex speedmaster men det faller på WR!?

Då kanske en av de nya Tudor kronograferna är vad du söker?! WR till 100m så även den delen täcks in. Personligen hade jag gått för den svarta men både är imho sjukt fina
BBD28E3B-BFC5-46BF-AB19-C58F85F14655.jpeg
Nädå, jag har inte surrat mig vid Speedymasten. Går jag på Omega så är det nog Speedy det blir, men det är inte på något sätt givet.

D1E5C065-E29C-4E4E-9AD5-DE6EAE70F28B.jpeg

Om inte 34 är för litet skulle jag rekommendera en sen 5500 med solid länk. Plexi och storlek för vintagekänsla, solid nog att ha var dag, funkar till det mesta och går dessutom att bada med (vet att den är specad till 50, men den klarar det). Ett roligare val än en DJ i mina ögon. Dessutom får du en bra slant över och kan köpa ett par kvalitativa band till.
Trevlig. 34 kan absolut funka. Har haft en 6694 tidigare, och den är också med i bakhuvudet.

Oroväckande signaler från @denjohan men jag kan förstå. Jag skulle vilja slå ett slag för Tudor BB58. Det enda rimliga val jag kan se om man vill bli OWG under 40k.
Jag kommer inte vara OWG strikt. Jag kommer behålla minst två klockor ur nuvarande samlingen (morfars gamla Certina = dressur samt en Swatch jag fått av min fru tidigt i vårt förhållande), så det handlar egentligen mest om en drastiskt nedskärning. WR till exempel är nice to have, men att skaffa en enkel badklocka att ha också är verkligen inte uteslutet.

Som vissa andra har varit inne på så slår jag ett slag för Tudor BB 58 samt Omega AT.
Passar in bra på dina kriterier och när det gäller just AT så är det nog svårt att hitta en klocka som fungerar bättre som en GADA klocka.

Sjöö Sandström är kanske något att kika på? En Royal Steel eller en World Timer känns som klockrena klockor i det här sammanhanget.

En outsider som skulle kunna fungera är Tudor 1926.
Finns i 36, 39, 41 mm och med flera olika tavlor. En klockren allroundklocka som fungerar i alla situationer. Den har 100m WR så att bada blir inga problem.
Ett lite roligare alternativ till BB36 helt enkelt.

1640770205444.png

Finns ju farligt mycket att välja mellan och massa bra tips här redan. Själv har jag haft Tudor BB GMT och älskade hur den såg ut framifrån, men kunde inte med de höga blanka boettsidorna, samt att den är rätt klossig. Av de du redan nämnt hade mitt val varit Speedy om ambitionen är att vara OWG. Den är aldrig fel liksom, förutom kanske på riktigt formella tillställningar 🙂

Några alternativ som jag inte tror har nämnts är annars Omega Globemaster och Railmaster. Båda går att hitta under 40tkr begagnade. Globemaster är klart dressigare men funkar mer avslappnat också medan Railmaster är väldigt toolig, men neutral nog att funka bra till kavaj iaf.

Annars ryms ju (nästan?) två begagnade GS quartz inom budgeten. En SBGN003/005 och en quartz med 44GS boett (orkar inte googla ref-nummer, sorry) hade nog varit min exit om intresset hade svalnat och jag ville ha grymma och varierade klockor med enkelt ägande.

Tycker en 5-siffrig DJ eller en speedy låter klokt. Är du en vintage-nisse tror jag du kommer känna att en modern tudor eller omega saknar "själ" och således tröttna efter ett tag. En lite äldre DJ eller Speedy känns tidslöst på ett helt annat sätt och semi-vintage (cirkus 20-30 år gammalt) bör även fylla dina praktiska behov.

Tycker en 5-siffrig DJ eller en speedy låter klokt. Är du en vintage-nisse tror jag du kommer känna att en modern tudor eller omega saknar "själ" och således tröttna efter ett tag. En lite äldre DJ eller Speedy känns tidslöst på ett helt annat sätt och semi-vintage (cirkus 20-30 år gammalt) bör även fylla dina praktiska behov.
Instämmer, men samtidigt finns det ju en tjusning med att åldras med sin egen klocka till den likt en själv blir vintage ;)

Tillbaka
Topp