• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC Ingenieur 3239 nedlagd?!

God Middag! En fråga kring IWC Ingenieur: Det har ju släppts en ny kollektion 2017, den starkt retroinspirerade Automatic samt ett gäng kronografer. Det verkar därmed som att den tidigare kollektionen inte finns kvar, dvs. ref. 3239 osv, som kom 2013. Se länk:

https://monochrome-watches.com/iwc-ingenieur-automatic-ref-3239-reviewed/

Detta faktum plågar mig, det betyder ju att den Genta-ritade Ingenieuren och dess efterföljare med sina starka formuttryck har skrotats till förmån för en, enligt mig, helt urvattnad kollektion. Synd och skam! Det är ju 3239 jag vill ha, med sina perfekta mått (tunn å fin) och den snygga tydliga designen.

Om någon har annan info kring ämnet, please share!

För den som är sugen innan det är för sent så har Nymans Ur en kvar (med vit urtavla). Jag är inte i köpsvängen just nu så vill tipsa alla Ingenieur-sugna där ute!

Senast ändrad:
Ja, det är helt obegripligt. Den nya ingenjören är ju otroligt generisk och tråkig.
Det är min uppfattning även om den äldre referensen. En av väldigt få klockor som jag har gillat, men sedan tappat intresset helt. Och jag antar att det är en kombo av ETA-verk och integrerad länk med minimala möjligheter till justering.

Vilket fack hamnar den klockan i förresten?

Det är min uppfattning även om den äldre referensen. En av väldigt få klockor som jag har gillat, men sedan tappat intresset helt. Och jag antar att det är en kombo av ETA-verk och integrerad länk med minimala möjligheter till justering.

Vilket fack hamnar den klockan i förresten?
..fack, hm, den förra versionen är väl en så kallad lyxsportklocka, ett budgetalternativ till Nautilus/Royal Oak etc., eller så kan man väl se den som en "tool Watch" i samma klass som Rolex Explorer etc. Den nya varianten med sitt polerade stål och extremt nedtonade design ser jag bara som en generell herrklocka utan syfte..

Den nya är säkert fin med hög kvalitetskänsla men känns väldigt anonym. På minussidan också att dom infört PCL och glasbaksida. Föregångaren var väldigt tilltalande men ställer man den här mot stålsportklockor från Rolex och Omega så har jag rätt svårt att se att någon skulle välja denna. Kollar man på insidan så får man ett Sellita-verk som känns lågpris (är lågpris) i jämförelse med t ex Rolex 3132 eller Omegas 8800/8900.

Tyckte mig se nån 3239 (vit tavla) på nymans när jag var där för nån vecka sedan också, men kan vara någon annan modell med tidigare boettformen.

Samtliga 4 är numera ur produktion.

IMG_6795.PNG

De producerades endast fyra år (2013-2017) med undantag för Laureus som tillverkades 2015-2016.
Hade hellre sett en utveckling på den serien!
Min guilty pleasure vore en i roséguld med blå tavla. Vore grymt.

Hm, krångligt detta. Om man vill ha en Ingenieur med så mycket Genta som möjligt och bra movement, vilken är då de möjliga modellerna att titta på? Är det den ni kallar 3239?

Aha, den skiljer sig ju verkligen från nutidens modeller? Jag gillar förstås Genta, men jag tycker att dagens modeller inte heller är så tokiga. Tack för bilden - den blir bra att ha som referens!

Tillbaka
Topp