Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hoppas kan man alltidSer fram emot foton!
Perfekt julklapp. Jag tippar på den 23e
Ser riktigt bra ut!Bandet har nu kommit fram. Stor eloge till EMS express för frakten. Lämnade Syd Korea på fredag morgon, brevbäraren försökte lämna hos mig 09.25 idag.. Helt okej tid för halvvägs runt jordklotet.
Ska försöka knäppa lite dåliga mobilbilder imorgon och skriva ner mina tankar när jag sitter vid datorn. Finns för- och nackdelar.
Bjuder på en enkel bild så länge
Verkligen synd. Tror det finns stor marknad då 3239an verkar ha gått hem i många hjärtan .Ser väldigt bra ut. Synd att inte IWC säljer egna band då det vore ett utmärkt affärsidé.
Stiligt. Jag fattar fortfarande inte hur det fungerar med mutter/skruv-grejjen. Kan du förklara/fota närmare?Tänkte skriva lite om bandet som jag beställt från Analogstraps och nu haft i en vecka. Nu är jag ingen författare men tänkte ändå försöka sammanfatta det med lite text och några bilder, ha överseende med eventuella stavfel. Har ni frågor så bara ställer ni så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
Beställningen gick smidigt via mail och James som är Analogstraps svarar snabbt. Jag beställde ett mörk brunt kajman dubbel hornback strap med IWC liknande eftermarknads viklås. Tillverkningstiden var ca 6 veckor, mitt tog 7 veckor från beställningen var lagd tills det var klart. Innan bandet skickades fick jag bilder att bekräfta att det såg ut som jag önskat. Leveransen var snabbare än alla mina förväntningar, paketet skickades fredagen den 18 december och brevbäraren försökte leverera måndagen 21 december klockan 09.25.
Paketet var välpaketerat och skyddat. I lådan fanns ett glasögon liknande fodral som bandet levererades i. En liten skruvmejsel för att montera bandet följde även med. Första intrycket utav bandet var mycket bra. Bra kvalitet på lädret och det känns genomarbetat. Färgen är väldigt trevlig dock svår att ge rättvisa på bild. Det fästs i klockan med hjälp utav en genomgående skruv där själva muttern är inbyggt i bandet. Här varnar tillverkaren att inte spänna skruven för hårt då den skulle kunna släppa i strapet. Utan endast skruva på skruven tills huvudet är dolt.
Lite tråkigt att vi pratade om ett eftermarknads "IWC style" viklås men det visade sig att det var en kopia på IWC´s lås och inte noname som jag önskat. Detta ska åtgärdas snarast genom att sätta slipen i det.
Då jag inte haft ett band med viklås utav deployment typ innan utan endast butterfly typ visste jag inte vilka mått jag ville ha på de olika band delarna. James rekommenderade mig 125/55mm på delarna efter jag gett han min handledsstorlek (165mm). Detta visade sig inte vara perfekt för viklåset då detta landade väldigt snett och blir då inte så bekvämt. Bättre längder för mig skulle vara 125/45-50mm tror jag då viklåset skulle landa mer centrerat på handleden. Jag ska försöka böja bladen på låset lite för att se om det blir lite mer bekvämt annars monterar jag nog ett vanligt lås. Detta har såklart med hur ens handled är uppbyggd. Med detta sagt är ett tips vid en eventuell beställning är att mäta era handleder lite noggrannare än vad jag gjorde eller om ni har referenser sedan innan.
I det stora hela är jag mycket nöjd och kommer att beställa ett till i framtiden. Dock med lite andra mått på banden.
Lite bilder för att toppa av det hela. Ska försöka dra mig till garaget imorgon och gå loss med sliptrissan på viklåset .
Absolut, gör det ikväll när jag kan ta en bättre kameraStiligt. Jag fattar fortfarande inte hur det fungerar med mutter/skruv-grejjen. Kan du förklara/fota närmare?
3239 är nära perfektion i mina ögon.
Kikat runt lite och flera som klagar på lumen på ingyn...
Hur upplever ni den?
Skönt!Tyckte fan den blev bättre med tiden så länge den fick lite ljus på sig dagtid så funkade den helt ok.
Nej inget för mig. Alltför otydliga. Gillar deras pilotmodeller bättre.Har precis kommit hem från Abu Dhabi och spottat en hel del Ingys där. Håll tillgodo
Du gillar deras pilotingys?Nej inget för mig. Alltför otydliga. Gillar deras pilotmodeller bättre.
Kan kanske vara så att de första batcherna var sämre. Jag har absolut inget att klaga på med tanke på hur lite lysmassa som sitter på visare och index.Kikat runt lite och flera som klagar på lumen på ingyn...
Hur upplever ni den?
Skönt!
Passar på att fråga hur du tycker klockan tagit användandet? Tanken är att bära den dag in och dag ut men ser sällan bilder med mkt hairlines/repor på ingyn.
Visst är det oundvikligt, men folk verkar tycka att det är en bra beater.
Grymma bilder och tack för svaret!@Carlspecial undrade hur Ingenieuren ser ut efter användande. Tog ett par bilder ikväll på min efter snart ett års mer eller mindre daglig användning. Har haft på den i alla möjliga situationer, allt från bad till klättrande och kravaller. De skarpa kanterna är såklart lite känsliga för dings, men ju mer battlescars den får, desto mindre lägger man märke till varje enskilld skråma.
Inte lyckats ta någon bra bild men ska försöka förklara.Stiligt. Jag fattar fortfarande inte hur det fungerar med mutter/skruv-grejjen. Kan du förklara/fota närmare?
@Carlspecial undrade hur Ingenieuren ser ut efter användande. Tog ett par bilder ikväll på min efter snart ett års mer eller mindre daglig användning. Har haft på den i alla möjliga situationer, allt från bad till klättrande och kravaller. De skarpa kanterna är såklart lite känsliga för dings, men ju mer battlescars den får, desto mindre lägger man märke till varje enskilld skråma.
Tänkte skriva lite om bandet som jag beställt från Analogstraps och nu haft i en vecka. Nu är jag ingen författare men tänkte ändå försöka sammanfatta det med lite text och några bilder, ha överseende med eventuella stavfel. Har ni frågor så bara ställer ni så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
Beställningen gick smidigt via mail och James som är Analogstraps svarar snabbt. Jag beställde ett mörk brunt kajman dubbel hornback strap med IWC liknande eftermarknads viklås. Tillverkningstiden var ca 6 veckor, mitt tog 7 veckor från beställningen var lagd tills det var klart. Innan bandet skickades fick jag bilder att bekräfta att det såg ut som jag önskat. Leveransen var snabbare än alla mina förväntningar, paketet skickades fredagen den 18 december och brevbäraren försökte leverera måndagen 21 december klockan 09.25.
Paketet var välpaketerat och skyddat. I lådan fanns ett glasögon liknande fodral som bandet levererades i. En liten skruvmejsel för att montera bandet följde även med. Första intrycket utav bandet var mycket bra. Bra kvalitet på lädret och det känns genomarbetat. Färgen är väldigt trevlig dock svår att ge rättvisa på bild. Det fästs i klockan med hjälp utav en genomgående skruv där själva muttern är inbyggt i bandet. Här varnar tillverkaren att inte spänna skruven för hårt då den skulle kunna släppa i strapet. Utan endast skruva på skruven tills huvudet är dolt.
Lite tråkigt att vi pratade om ett eftermarknads "IWC style" viklås men det visade sig att det var en kopia på IWC´s lås och inte noname som jag önskat. Detta ska åtgärdas snarast genom att sätta slipen i det.
Då jag inte haft ett band med viklås utav deployment typ innan utan endast butterfly typ visste jag inte vilka mått jag ville ha på de olika band delarna. James rekommenderade mig 125/55mm på delarna efter jag gett han min handledsstorlek (165mm). Detta visade sig inte vara perfekt för viklåset då detta landade väldigt snett och blir då inte så bekvämt. Bättre längder för mig skulle vara 125/45-50mm tror jag då viklåset skulle landa mer centrerat på handleden. Jag ska försöka böja bladen på låset lite för att se om det blir lite mer bekvämt annars monterar jag nog ett vanligt lås. Detta har såklart med hur ens handled är uppbyggd. Med detta sagt är ett tips vid en eventuell beställning är att mäta era handleder lite noggrannare än vad jag gjorde eller om ni har referenser sedan innan.
I det stora hela är jag mycket nöjd och kommer att beställa ett till i framtiden. Dock med lite andra mått på banden.
Lite bilder för att toppa av det hela. Ska försöka dra mig till garaget imorgon och gå loss med sliptrissan på viklåset .
Korta svaret är att jag inte kommit på någon annan modern vardagsklocka som pallar lite tuffare tag som jag hellre skulle vilja ha. Klockan i sig är hur bra som helst - gedigen och genomarbetad.Nöjd med klockan i övrigt? Något att anmärka på? Väldigt sugen på en...
Tack själv! Ja, länken kan vara lite knivig att få rätt. Jag ska köra en extra halv länkbit för att få låset att sitta skönare . Gummit funderar jag på till sommarn. Fast kermit är ju ingen dålig dinka det iheller .Tack för trevlig läsning!
Börjar ångra att jag flippade min för att länken och min handled inte riktigt funkade ihop. Skulle testat på gummi eller läder nu när jag vet att det finns.
Men hursomhelst hade jag inte haft en Kermit 16610LV nu om jag behållit den.
Korta svaret är att jag inte kommit på någon annan modern vardagsklocka som pallar lite tuffare tag som jag hellre skulle vilja ha. Klockan i sig är hur bra som helst - gedigen och genomarbetad.
Det som inte känns helt perfekt har att göra med personlig smak. Jag hade gärna sett att den var en eller två milimeter mindre i diameter. Och jag kan ibland tycka att länken är lite väl massiv, kunde varit en yttepyttebit tunnare. Men det är bara smågnäll på något som för mig är nästan den perfekta bruksklockan.
He, he. Jag har väl förbrukat årets ranson av hjärnceller för jag kan fortfarande inte se det framför mig. Men åk till GTGn i Linköping den 14e så kan jag inspektera det liveInte lyckats ta någon bra bild men ska försöka förklara.
Du fäster bandet på det sättet att du har en skruv som förs in via ena sidan (där du vanligen för in pinnen som fäster länken i boetten). Själva honan (muttern) som skruven fästs i är inbyggd i andra sidan utav bandet. Den är dock endast fäst med epoxy lim så du inte ska skruva för hårt för den kan lossna. Sjukt svårt att förklara men får se om jag annars kan spela in en liten filmsnutt och visa .