• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Klockers

Cartier
Tycker iwc är oerhört fina men av någon anledning hamnar dom alltid på andraplats efter något annat märke när jag är sugen på att köpa ny klocka
 

hollow123

Rolex
Någon som äger/ägt en äldre Ingenieur på 34mm? Hur upplevs de på handleden?
lånad bild:
2703649.jpg
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Har själv blivit sugen på Ingyn så nästa klocka kan mycket väl bli en sådan! Hur känns den på handen? Var det bökigt att få länken att passa bra? Stort grattis till dig också! :)
 
Spontana intryck so far...

Grymt trevlig länk och lås, lika bekväm som man läst om. Klockan i sin helhet sitter stabilt och centralt på handleden utan att röra sig utåt. Väldigt lätt att tyda tiden med de val av visare och index man valt (ej tänkt på detta tidigare). Inget att klaga på finishen och tyngden tillsammans med hur tunn den är gör att klockan känns balanserad.

Det enda negativa jag hittills upptäckt är den dåliga lumen.
 

Kakob

Cartier
Spontana intryck so far...

Grymt trevlig länk och lås, lika bekväm som man läst om. Klockan i sin helhet sitter stabilt och centralt på handleden utan att röra sig utåt. Väldigt lätt att tyda tiden med de val av visare och index man valt (ej tänkt på detta tidigare). Inget att klaga på finishen och tyngden tillsammans med hur tunn den är gör att klockan känns balanserad.

Det enda negativa jag hittills upptäckt är den dåliga lumen.

Släng upp lite mer bilder!? :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
IWC gör trevliga klockor tycker jag, dock får dom aldrig stanna kvar.
Har haft 3717, 3239, 3536, och 3548.
Piloten 3717 saknas nog mest, gick att köpa billigt för några år sedan.
/j
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Trevlig tråd :)

Jag är ett stort IWC fan och det var egentligen detta märke som fick in mig på allvar i klocknörderiet för ganska många år sedan.
Från början var det väl mest en protest mot att inte vara lika "tråkig" som alla andra och köpa Rolex...
Då de ligger i ungefär samma pris segment så tyckte jag då att IWC var betydligt mer intressanta och var ett märke för mer klockintresserande människor än tex. Rolex som jag då tyckte var för mainsteam.

Och modellen som fick mig att falla helt pladask var 3714 Portuguese!
I mina ögon en helt perfekt klocka i lagom storlek, väldigt välbalanserad, elegant och fungerar lika bra dressat som sportigt.
Då den har hängt med i 20 år med minimala förändringar så kan man nog kalla den för en modern klassiker

På senare år kan jag tycka att IWC inte har släppt så mycket som har tilltalat mig med några lysande undantag. Piloten 3878, Ingy 3239 och nya "classic portu" tex.
Länge var jag inne på att jag ville ha en svart klocka (är det fortfarande) och egentligen ville jag ha en Top Gun 3789 i 44mm.
Men jag kunde inte komma över loggan på sidan som förde mina tankar till Tom Cruise filmen med samma namn..
Därför blev jag väldigt glad när jag hörde att de IWC skulle släppa en ny Top Gun utan logga och med deras in-house verk 89xxx. Tyvärr blev den i 46mm och därför lite för stor för mig.
Jag kan tycka att IWC har målat in sig i ett hörn när de tillverkar egna urverk som kräver så stora boetter.
Tex. Portofino 5101 eller 5161 är otroligt vackra klockor som jag tveklöst skulle vilja ha i samlingen men med sina 45mm så ser de ut som dasslock på min handled.

Nåväl, nu ska jag sluta svamla och bjussar på en bild på de IWC som finns i samlingen idag :)
3904, 3878, 3714-01, 3714-32 Laureus
DSCN9230.JPG
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Trevlig tråd :)

Jag är ett stort IWC fan och det var egentligen detta märke som fick in mig på allvar i klocknörderiet för ganska många år sedan.
Från början var det väl mest en protest mot att inte vara lika "tråkig" som alla andra och köpa Rolex...
Då de ligger i ungefär samma pris segment så tyckte jag då att IWC var betydligt mer intressanta och var ett märke för mer klockintresserande människor än tex. Rolex som jag då tyckte var för mainsteam.

Och modellen som fick mig att falla helt pladask var 3714 Portuguese!
I mina ögon en helt perfekt klocka i lagom storlek, väldigt välbalanserad, elegant och fungerar lika bra dressat som sportigt.
Då den har hängt med i 20 år med minimala förändringar så kan man nog kalla den för en modern klassiker

På senare år kan jag tycka att IWC inte har släppt så mycket som har tilltalat mig med några lysande undantag. Piloten 3878, Ingy 3239 och nya "classic portu" tex.
Länge var jag inne på att jag ville ha en svart klocka (är det fortfarande) och egentligen ville jag ha en Top Gun 3789 i 44mm.
Men jag kunde inte komma över loggan på sidan som förde mina tankar till Tom Cruise filmen med samma namn..
Därför blev jag väldigt glad när jag hörde att de IWC skulle släppa en ny Top Gun utan logga och med deras in-house verk 89xxx. Tyvärr blev den i 46mm och därför lite för stor för mig.
Jag kan tycka att IWC har målat in sig i ett hörn när de tillverkar egna urverk som kräver så stora boetter.
Tex. Portofino 5101 eller 5161 är otroligt vackra klockor som jag tveklöst skulle vilja ha i samlingen men med sina 45mm så ser de ut som dasslock på min handled.

Nåväl, nu ska jag sluta svamla och bjussar på en bild på de IWC som finns i samlingen idag :)
3904, 3878, 3714-01, 3714-32 Laureus
DSCN9230.JPG
Mycket trevlig samling!

Portuguesen är ett av dem snyggaste kostymuren som finns i mina ögon. Får bli en sådan någon gång i framtiden :)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Lite osäker på deras referenser, men om jag minns rätt så är 3717 och 3777 de som kan skilja mig från min Exp2!
 

Maverick

Omega
Trevlig tråd :)


På senare år kan jag tycka att IWC inte har släppt så mycket som har tilltalat mig med några lysande undantag. Piloten 3878, Ingy 3239 och nya "classic portu" tex.
Länge var jag inne på att jag ville ha en svart klocka (är det fortfarande) och egentligen ville jag ha en Top Gun 3789 i 44mm.
Men jag kunde inte komma över loggan på sidan som förde mina tankar till Tom Cruise filmen med samma namn..
Därför blev jag väldigt glad när jag hörde att de IWC skulle släppa en ny Top Gun utan logga och med deras in-house verk 89xxx. Tyvärr blev den i 46mm och därför lite för stor för mig.

Hehe, som mitt nick indikerar har jag inga problem med Top Gun (filmen/Tom)-kopplingen. Här är min 3789!

topgun2.jpg



topgun1.jpg


Jag håller f ö med dig om det nya Top Gun-sortimentet: 46 och 48 mm funkar inte. Jag är annars sugen på militärgröna Miramar. Om den skulle komma i 40-43 mm skulle det vara en vår dröm. Sett till hur IWC verkar tänka så lär det inte hända dock. Och det har kanske att göra med att Top Gun numer endast är med in house-verk?
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Bumpar tråden som jag anser försvunnit alldeles för långt ner i forumet! :cool:
Jag rullar runt med en 3717, som jag är otroligt nöjd med.

Har någon här leveransinfo på de nya Pilotmodellerna som presenterades tidigare i år?
 

Shadyboy

Cartier
Briljant tråd! Förstår inte hur den kan ha gått mig förbi, IWC-fanboy som jag är. Precis som någon nämnde tidigare så var det IWC som fick mig att börja snöa in på klockor från första början... (förutom gamla Camel Trophy-tiden då man var och dreglade på klockmäster som finnig, äventyrslysten tonåring). Har kört Aquatimer tidigare (saknar den sjukt mkt, men den fick gå pga finansiering till nuvarande IWC...) men har alltid haft Big Pilot i blickfånget. I mina ögon den perfekta klockan när det kommer till historik, stilbildande, blandning mellan sport och dress (nåja), inte alltför blingig och flyger under radarn förutom hos de som faktiskt har koll. Och hos dem möts man ju då istället av förståelse... :) Drömmer fortfarande om en Ingy samt att jag säkert någon gång kommer vilja köpa tillbaka en Aquatimer. Men den heliga graalen är ju en vintage AT... Slänger med en bild på min BP för att ge tråden lite färg och form. Ena bilden iförd ett ammo leather strap från den gode @MickeJ
IMG_5915.jpg
IMG_6044.jpg
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Briljant tråd! Förstår inte hur den kan ha gått mig förbi, IWC-fanboy som jag är. Precis som någon nämnde tidigare så var det IWC som fick mig att börja snöa in på klockor från första början... (förutom gamla Camel Trophy-tiden då man var och dreglade på klockmäster som finnig, äventyrslysten tonåring). Har kört Aquatimer tidigare (saknar den sjukt mkt, men den fick gå pga finansiering till nuvarande IWC...) men har alltid haft Big Pilot i blickfånget. I mina ögon den perfekta klockan när det kommer till historik, stilbildande, blandning mellan sport och dress (nåja), inte alltför blingig och flyger under radarn förutom hos de som faktiskt har koll. Och hos dem möts man ju då istället av förståelse... :) Drömmer fortfarande om en Ingy samt att jag säkert någon gång kommer vilja köpa tillbaka en Aquatimer. Men den heliga graalen är ju en vintage AT... Slänger med en bild på min BP för att ge tråden lite färg och form. Ena bilden iförd ett ammo leather strap från den gode @MickeJ
IMG_5915.jpg
IMG_6044.jpg

Riktigt fet klocka! Jag drömmer också om en Ingy en dag, men det kanske kommer något annat före...
 

Blackmore

Panerai
Det är lite synd att merparten av deras klockor är så stora.

En Ingenieur 3239 står högt upp på listan, lagom storlek. De ger ju inte bort dem precis, såatteh ...
 

Shadyboy

Cartier
Det är lite synd att merparten av deras klockor är så stora.

En Ingenieur 3239 står högt upp på listan, lagom storlek. De ger ju inte bort dem precis, såatteh ...
Jo det har varit nästan löjligt stora storlekar på deras modeller de senaste åren. Big Pilot heter ju Big av en anledning. Men den SKA ju vara stor (både sett till det faktiska användsningsområdet när modellen designades från första början, men även sett till namnet och stilen på klockan), så det bekommer mig inte även om storleken är i absoluta (!) överkanten av vad jag kan bära. Däremot är några andra modeller från IWC patetiskt stora... Skönt att se att den nya Pilot-lineup:en som lanserades nyligen drar åt rätt håll storleksmässigt. Äntligen kanske de fattat att klockor även måste gå att bära på ett någorlunda vettigt sätt. Ser fram emot framtiden, med risk för att det blir en dyr sådan... :)
 
Topp