Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Spontana intryck so far...
Grymt trevlig länk och lås, lika bekväm som man läst om. Klockan i sin helhet sitter stabilt och centralt på handleden utan att röra sig utåt. Väldigt lätt att tyda tiden med de val av visare och index man valt (ej tänkt på detta tidigare). Inget att klaga på finishen och tyngden tillsammans med hur tunn den är gör att klockan känns balanserad.
Det enda negativa jag hittills upptäckt är den dåliga lumen.
Släng upp lite mer bilder!?![]()
Min 3536 som inte är knykt från nätet
![]()
3536 knyckt från nätet
![]()
![]()
Tycker lumen är helt ok? Grattis till en fin klocka!
Vad för typ av ljus har du utsatt den för innan bilden togs? Märkte nu att min hade stark lume också den om jag först blixtrade den med mobilen.
Mycket trevlig samling!Trevlig tråd
Jag är ett stort IWC fan och det var egentligen detta märke som fick in mig på allvar i klocknörderiet för ganska många år sedan.
Från början var det väl mest en protest mot att inte vara lika "tråkig" som alla andra och köpa Rolex...
Då de ligger i ungefär samma pris segment så tyckte jag då att IWC var betydligt mer intressanta och var ett märke för mer klockintresserande människor än tex. Rolex som jag då tyckte var för mainsteam.
Och modellen som fick mig att falla helt pladask var 3714 Portuguese!
I mina ögon en helt perfekt klocka i lagom storlek, väldigt välbalanserad, elegant och fungerar lika bra dressat som sportigt.
Då den har hängt med i 20 år med minimala förändringar så kan man nog kalla den för en modern klassiker
På senare år kan jag tycka att IWC inte har släppt så mycket som har tilltalat mig med några lysande undantag. Piloten 3878, Ingy 3239 och nya "classic portu" tex.
Länge var jag inne på att jag ville ha en svart klocka (är det fortfarande) och egentligen ville jag ha en Top Gun 3789 i 44mm.
Men jag kunde inte komma över loggan på sidan som förde mina tankar till Tom Cruise filmen med samma namn..
Därför blev jag väldigt glad när jag hörde att de IWC skulle släppa en ny Top Gun utan logga och med deras in-house verk 89xxx. Tyvärr blev den i 46mm och därför lite för stor för mig.
Jag kan tycka att IWC har målat in sig i ett hörn när de tillverkar egna urverk som kräver så stora boetter.
Tex. Portofino 5101 eller 5161 är otroligt vackra klockor som jag tveklöst skulle vilja ha i samlingen men med sina 45mm så ser de ut som dasslock på min handled.
Nåväl, nu ska jag sluta svamla och bjussar på en bild på de IWC som finns i samlingen idag
3904, 3878, 3714-01, 3714-32 Laureus
![]()
Instämmer, knäsvagt snygg!Portuguese Classic är förbannat fin!!
Inne på Paus i Sthlm och lyssnade på den. Ville börja dansa, riktigt bra låda.![]()
Slitvargen, här med senaste röret från b&o, grymt ljud!
Trevlig tråd
På senare år kan jag tycka att IWC inte har släppt så mycket som har tilltalat mig med några lysande undantag. Piloten 3878, Ingy 3239 och nya "classic portu" tex.
Länge var jag inne på att jag ville ha en svart klocka (är det fortfarande) och egentligen ville jag ha en Top Gun 3789 i 44mm.
Men jag kunde inte komma över loggan på sidan som förde mina tankar till Tom Cruise filmen med samma namn..
Därför blev jag väldigt glad när jag hörde att de IWC skulle släppa en ny Top Gun utan logga och med deras in-house verk 89xxx. Tyvärr blev den i 46mm och därför lite för stor för mig.
När tråden ändå bumpats passar jag på att fråga samma fråga som blev obesvarad förra gången. Någon som provat 34mm på handleden?Någon som äger/ägt en äldre Ingenieur på 34mm? Hur upplevs de på handleden?
lånad bild:
![]()
Briljant tråd! Förstår inte hur den kan ha gått mig förbi, IWC-fanboy som jag är. Precis som någon nämnde tidigare så var det IWC som fick mig att börja snöa in på klockor från första början... (förutom gamla Camel Trophy-tiden då man var och dreglade på klockmäster som finnig, äventyrslysten tonåring). Har kört Aquatimer tidigare (saknar den sjukt mkt, men den fick gå pga finansiering till nuvarande IWC...) men har alltid haft Big Pilot i blickfånget. I mina ögon den perfekta klockan när det kommer till historik, stilbildande, blandning mellan sport och dress (nåja), inte alltför blingig och flyger under radarn förutom hos de som faktiskt har koll. Och hos dem möts man ju då istället av förståelse...Drömmer fortfarande om en Ingy samt att jag säkert någon gång kommer vilja köpa tillbaka en Aquatimer. Men den heliga graalen är ju en vintage AT... Slänger med en bild på min BP för att ge tråden lite färg och form. Ena bilden iförd ett ammo leather strap från den gode @MickeJ
![]()
![]()
Jo det har varit nästan löjligt stora storlekar på deras modeller de senaste åren. Big Pilot heter ju Big av en anledning. Men den SKA ju vara stor (både sett till det faktiska användsningsområdet när modellen designades från första början, men även sett till namnet och stilen på klockan), så det bekommer mig inte även om storleken är i absoluta (!) överkanten av vad jag kan bära. Däremot är några andra modeller från IWC patetiskt stora... Skönt att se att den nya Pilot-lineup:en som lanserades nyligen drar åt rätt håll storleksmässigt. Äntligen kanske de fattat att klockor även måste gå att bära på ett någorlunda vettigt sätt. Ser fram emot framtiden, med risk för att det blir en dyr sådan...Det är lite synd att merparten av deras klockor är så stora.
En Ingenieur 3239 står högt upp på listan, lagom storlek. De ger ju inte bort dem precis, såatteh ...