• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Pilot's Watch 36

KFVB

Breitling
Hej vänner!

Vad tycker ni om rubricerad klocka? (Alltså den relativt nya, utan "mark-beteckning", kaliber 35111, i 36mm). Hur bärs den storleksmässigt? Särskilt intressant att jämföra med 36mm Rolex... Den ser väldigt trevlig ut både med grå, blå och svart tavla.
 

KFVB

Breitling
1529528.png.transform.buying-options_watch_1000.jpeg

https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw324001-pilot_s-watch-automatic-36.html
IWC-Pilots-Automatic-Blue-Wrist.jpg

https://www.salonqp.com/updates/up_close/up-close-tudor-heritage-black-bay-36/
 

sir alex

Panerai
Luggarna är långa så den ska bäras större än sina 36 mm enligt en säljare på Nymans. Har dock inte testat den själv.
 
Enligt uppgifter som cirkulerat så presenterades förändringar av modellen på SIHH 2019. Kan inte se några visuella förändringar när jag ser de bilder som publicerats från mässan och jämför med den tidigare versionen. Handlar det om uppdateringar ar urverk? Någon som vet mer?
 

Oktogon

Panerai
Gillar inte riktigt sunburst-dial på den som tar ifrån från det tooliga (ifs är sunburst aldrig snyggt imho). Föredrar då hellre en äldre Mark eller nya spitfire på 39mm.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor

KFVB

Breitling
Håller med! Jag har svårt för siffer-fonten också. Den känns onödigt mycket "sans-serif". Barnslig nästan.
 

DrDre

Patek
Jag gillar både de borstade och den blå polerade. Lite som att jämföra en Explorer med en Datejust. Båda har sin charm, fast på olika sätt.

Ang storleken så bör den kännas ung som en DJ på handleden (dock är bandet bara 18mm, jfrt med DJ som är 20mm). Det är ingen stor klocka men det är en stl som har funkat i nästan 70 år och som är väldigt allround.
 

Tachymeter

Cartier
Var inne och provade den på NK idag, riktigt trevlig IRL.
Dessutom en trevlig överraskning att datumskivan tydligen är svart i stället för vit som på bilderna, den ser precis ut som en nedskalad Mark XVIII :).
 
Senast ändrad:

Tachymeter

Cartier
Ja, jag är nöjd.
Om du funderar på en med blå eller grå tavla bör du nog kolla dem i verkligheten, de ger ett ganska olikt intryck med polerat utförande och "ringen" på tavlan, jag tyckte att de bärs mindre.
 

Klando

Omega
Ja, jag är nöjd.
Om du funderar på en med blå eller grå tavla bör du nog kolla dem i verkligheten, de ger ett ganska olikt intryck med polerat utförande och "ringen" på tavlan, jag tyckte att de bärs mindre.
Hej, var och prövade 40 mms varianten (både svart och blå) men tyckte den var för stor. Så kolla nu på 36an. Tycker du att storleken är bra? Några andra input om den nu när du haft den ett tag?
 
Topp