• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Portugieser Hand Wound (510203) eller JLC Master Chronograph (1538420)?

Lir

Breitling
Hej alla klockfantaster!
Ska på bröllop snart och är i behov av en lite mer dressad (läder, ljus tavla) klocka - har fastnat för IWCn ovan. Dock verkar den vara svår att få tag i...

När jag letade runt hittade jag JLC Master Chronograph och blev lite sugen på den som ett alternativ. Är nu i valet och kvalet... vad tycker forumet? Fördelar och nackdelar med respektive dinka?

Tacksam för era skyndsamma synpunkter!

/Lir

IWC vs JLC (bilder lånade från internet)
IWC_Portuguese_IW510203_large_front.f5c9c4a28829abb770f31cd80c78860f.jpg 8d001b4c330b455310a1d567a6f0f14d.jpg
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Båda är extremt snygga. Om du vill ha kronograf eller inte är den stora frågan. Utan kronograf blir mer dressat, vilket kanske passar bättre.
 

Lir

Breitling
Helst utan, håller med om att det blir mer dressat. Fördelen med JLCn är att den är lite mindre (40 mm).
JLC har ju iof Master Grande Ultra Thin (1288420) också, utan kronograf, men den känns lite tråkig på nåt sätt.

1061395_square.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Som renodlad dressklocka tycker jag IWC:n gör sig bättre (även om storleken borde diska den) men personligen tycker jag JLC vinner på alla andra områden.
 

Lir

Breitling
@Alarik
Håller med om storleken (märkligt att några millimeter kan ha så stor betydelse). Vilka områden tycker du att JLC vinner på?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
@Alarik
Håller med om storleken (märkligt att några millimeter kan ha så stor betydelse). Vilka områden tycker du att JLC vinner på?

Mestadels estitik så det är som jag skrev ytterst personligt.
JlC's formspråk tycker jag är briljant (nu är det ju inte heller någon nätt klocka). Sedan är 751-verket supertjusigt även om det inte har åtta dagars gångreserv.

Hade jag varit i dina kläder och letat dressklocka utifrån dina preferenser hade jag klippt en Master ultra thin. Då har du en klocka med liknande upplägg på tavlan som iwc'n, fast med JLC's känsla för detaljer samtidigt som den är 38-38 mm.


IMG_4692.JPG
 

Lir

Breitling
@Alarik
Tack för dina synpunkter, ska absolut kolla in den!
En fråga till (du verkar ha koll): hur ser du på respektive märke (kvalitet, andrahandsvärde etc.)?
 

sir alex

Panerai
IWC:n är ett av märkets mest klassiska modeller medan JLC:n lever i skymundan av Reverson. Hade satsat på Portuguisern med andra ord.
 
Topp