• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Jag hjälper en vän"

Inbillar mig att fler och fler annonser är till för att "hjälpa en vän"? Jag kan förstå om man tar till den metoden om man har en dyrgrip och vill vilseleda dom banditer som häckar här. Kan det vara så att KS haft sådan påverkan på utomstående att alla vill vara med i gemenskapen och börjar därför i KOS? Är det postitivt eller negativt att sådana annonser ökar, kanske inte spelar någon roll?

Kan ju fungera som ett enkelt "skydd" om man söker en klocka åt en vän då man kan pruta utan att skämmas. Det är ju inte medlemmen som gör det, utan "polaren". Och vill man backa ut ur dealen är det lätt att säga att polaren backa. Fast så kan det ju bara vara så enkelt att man faktiskt vill hjälpa en vän också..

Kan ju fungera som ett enkelt "skydd" om man söker en klocka åt en vän då man kan pruta utan att skämmas. Det är ju inte medlemmen som gör det, utan "polaren". Och vill man backa ut ur dealen är det lätt att säga att polaren backa. Fast så kan det ju bara vara så enkelt att man faktiskt vill hjälpa en vän också..
Han pratar nog om säljes, inte köpes.

Någon med bra omdömen och känd på forumet hjälper en vän som kanske inte är lika etablerad ser inte jag som fel eller konstigt. Inte så lätt att sälja dyrgripar för nyreggade och "ewoks" kanske? Synd bara att vännen inte har en chans att bli "etablerad" om man tar hjälp av den anledningen.

Jag är ganska ny här, men min spontana reaktion kring 'jag hjälper en vän' är att det luktar skumt. Jag undviker sådana annonser överhuvudtaget.

Någon med bra omdömen och känd på forumet hjälper en vän som kanske inte är lika etablerad ser inte jag som fel eller konstigt. Inte så lätt att sälja dyrgripar för nyreggade och "ewoks" kanske? Synd bara att vännen inte har en chans att bli "etablerad" om man tar hjälp av den anledningen.
Så tror jag också det är. Känslan är att det är betydligt lättare att ta hjälp av en väletablerad medlem om man är ny.

Är det någon som faktiskt råkat illa ut här i samband med 'jag hjälper en kompis'? Eller är det mer en frga om en misstänksamhet som kanske eller kanske inte är befogad, men en försiktighetsåtgärd som kanske lönar sig

Bortsett från 'jag hjälper en vän' tycker jag att de flesta säljare här verkar vara medvetna om att köparen kräver en en hel rad med försäkringar (f2f, intyg, oberoende bedömning etc.) som garanterar trygga köp. Med tanke på att det finns många kopior som är så övertygande är 'jag hjälper en vän' en ingång, men den övertygar inte mig. Tvärtom.

Absolut kan det vara så! Men hur kommer det sig att antalet "hjälper en vän" har ökat? Jag kanske har helt fel i det men OM det skett en ökning, vad beror det på?
Jag upplever att det finns en genrell ökning i klockintresse överlag. Kanske en konjunktursfråga? Dock är det som du skriver en stor ökning i antalet "hjälper en vän"-annonser och en ev. klockintresseökning kan knappast motsvara annonsökningen i fråga. Så ställer mig likt dig frågandes till ökningen.

Tycker inte detta är speciellt konstigt, har flera vänner som ber om hjälp med köp för att de vet att jag är intresserad. Visst de flesta har vart klockor i lägre prissegmentet, antingen vintage via tradera eller nytt över nätet.
Nån dag kommer säkert någon av dessa vänner vilja sälja, varför inte hjälpa dem att göra det här om de själva inte är intresserade att vara med i ett forum?

Hur vet vi att de ökar? Medlemsantalet har ju ökat ganska rejält så K&S borde ju öka jämförelsevis. Är det någon som råkat illa ut? Finn det en problembild?

Antalet medlemmar har ju ökat så det är väl inget konstigt med att denna typ av annonser också gör det. Ser för övrigt inga konstigheter med dessa annonser.

Frågan är om inte den här tråden diskuterar ett problem som inte finns ?
Om någon skulle köpt en klocka som sedan visade sig inte vara 100% kosher av en medlem på detta forumet så skulle väl detta framkommit och diskuterats flitigt....väl !?!

Många här har nog vänner, arbetskamrater och bekanta som vill ha hjälp med att sälja en klocka, vad skulle då vara säkrare och bättre än att anlita en bekant som har en solid status på ett ansett forum ?

Gissningsvis blir affären två KS-medlemmar emellan mycket säkrare än att den personen själv försöker sig på att själv (som inte insatt) en köp eller säljannons på Blocket.

Mina egna krav är att den personen jag köper begagnad klocka av på KS har ett flertal välskrivna och intelligenta inlägg på KS (inte en massa fåniga "grattis" bara för att uppnå gränsen för att få tillträde till köp och sälj) samt har varit medlem ett tag. Men om personen fyller dessa krav så gör det mig inget om han hjälper en kollega eller vän att sälja en klocka. Han eller hon blir garanten i affären. Ingen respekterad medlem skulle svärta ner sitt rykte genom att sälja en väns stulna klocka...det är jag ganska säker på.

(Med 100% kosher syftar jag på försäkringsbedrägerier, stulna klockor och rena kopior.)

Har hjälpt vänner med både köp och försäljning, och har också då klargjort att dessa affärer är att likställa med direkta affärer med mig. Ingen friskrivning alltså. Och då ser jag inte vad det skulle vara för problem.

Inbillar mig att fler och fler annonser är till för att "hjälpa en vän"? Jag kan förstå om man tar till den metoden om man har en dyrgrip och vill vilseleda dom banditer som häckar här. Kan det vara så att KS haft sådan påverkan på utomstående att alla vill vara med i gemenskapen och börjar därför i KOS? Är det postitivt eller negativt att sådana annonser ökar, kanske inte spelar någon roll?

Jag köper hellre från nån som vet något om det som säljs, i synnerhet om det skulle vara lite dyrare saker, än från nån som hittat nåt i en byrålåda och säger sig inget veta om det som säljs eftersom det kan bero på att man inte vill nämna kända defekter och friskriva sig från tveksamheter om äkthet och så vidare. Så jag vet inte vad det skulle vara för problem om andra mer insatta än ägaren säljer och tar ansvar för ett objekt om det rör sig om en seriös person vilket det förhoppningsvis gör i de fallen. Det måste väl vara bara bra?

Klart man ställer upp för nära vänner, eller? Jag hjälper i skrivande stund två nära vänner till mig leta klockor när jag ändå är inne och surfar här x antal timmar om dagen. Hittar jag något kan jag ju starta kontakt och gå i god för min polare, även vara medverkande vid köpet om det skulle vara något problem.

Ser inte riktigt problematiken angående detta? Hjälper man en vän att sälja/köpa så får man ju gå i god för denne och eventuellt vara med när affären görs upp bara?

Hur vet vi att de ökar? Medlemsantalet har ju ökat ganska rejält så K&S borde ju öka jämförelsevis. Är det någon som råkat illa ut? Finn det en problembild?
Säger inte att det ökat, jag inbillar mig detta. Tvärtom tänker jag, eftersom det hänt en del tråkigheter med rån och dyl kanske det finns en viss säkerhet i att sälja "åt en vän" fast det kanske egentligen är ens egen klocka. Potentiella banditer tänker då att det inte är någon idé med ett rån mot den medlemmen, eftersom han/hon inte är ägare till uret.

Jag har både köpt och sålt åt en vän. Dock har jag gjort det under mitt eget namn, orkar inte "krångla" till saker och ting helt enkelt.

Tillbaka
Topp