• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Jag hjälper en vän"

Du får gärna utveckla varför?
För att det krånglar till både beskrivning, prissättning, betalning och eventuell retur.
På de flesta klickforum är det inte tillåtet och jag ser ingen anledning till att det ska vara tillåtet.

Orkar man inte regga sig och bli behörig att annonsera så bör man inte ha tillgång till K&S, det är min åsikt. Är man ny medlem men känner någon här så kan man istället nämna den personen som referens i sin säljtråd, om det är OK för den personen.

För att det krånglar till både beskrivning, prissättning, betalning och eventuell retur.
På de flesta klickforum är det inte tillåtet och jag ser ingen anledning till att det ska vara tillåtet.

Orkar man inte regga sig och bli behörig att annonsera så bör man inte ha tillgång till K&S, det är min åsikt. Är man ny medlem men känner någon här så kan man istället nämna den personen som referens i sin säljtråd, om det är OK för den personen.

Sant, jag är beredd att hålls med dig. Man undrar vad det jobbiga momentet är egentligen. Om du har en klocka värd 50 tkr så torde det vara en liten insats att registrera sig och skriva några kloka ord innan man annonserar.

+1 rakt av. Skulle aldrig köpa en klocka som säljs för en väns räkning

Självklart erbjuder vi oss att både sälja och köpa åt familj och nära vänner. Det är väl inget konstigt? Eskalerar det och missbrukas så får vi väl stävja det, men som någon skrev har det väl inte gått snett?

Jag har själv sålt klockor flera gånger här som inte tillhört mig utan en mycket nära vän och kollega. Det har gått hur bra som helst - men självfallet har jag alltid haft inställningen att jag tar fullt ansvar för vännens räkning tills hela affären är genomförd, klockan levererad och kontrollerad och affär därmed avslutad.

Skulle inte gjort det för alla vänner utan bara just denna i mitt fall.

Man får tänka på att det finns bekanta i allas närhet som säkert vill sälja en eller två finare klockor men som vare sig har tiden, intresset eller orken att gå med i ett entusiastforum, bygga upp en "cred" för att sedan sälja här.

Så jag röstar för att man givetvis skall fortsätta få sälja "åt en vän" men förutsatt att man som annonsör här på KS tar ansvar för affären i sig och inte bara "här har du min polares telefonnummer".
Den som köper av en här köper ju trots allt baserat på ens egna cred/goodguy-status och det gäller ju inte ens vän som man gör affär åt. Därför tycker jag att man skall ta ansvaret om man nu väljer att göra affärer åt någon annan. Inte bara förmedlar kontakt.

Ser inget problem med att sälja åt en vän, tvärtom så känns det tryggare att köpa av någon etablerad medlem med referenser än något nyregat konto. Jag utgår dock att man tar ansvar för affären och ser till att klockan är som annonserat. Jag anser att man pantar sin heder när man går in som mellanhand, skulle själv aldrig förmedla ett köp som inte känns kosher.

Ser själv inget större problem. Det känns definitivt mer säkert för vännen att få sin klocka såld genom en mer erfaren person.

Alla kanske inte har lust eller tid att hänga på KS.
Jag ser gärna att deras klockor säljs här men genom deras vänner. Jag förutsätter att den som agerar som ombud är också den som tar alla risker (mycket står på spel).

bamse.jpg

Har både köpt och sålt åt vänner. Folk får reda på att man snöat in på klockor, flippar en del och ber om hjälp. Ska till och med sälja en klocka åt en kompis morsa.

Min åsikt är väl iofs att det är en "lyx" kopplat till att vara en givande KS medlem att faktiskt få använda vårat K&S. Däremot så förespråkar jag verkligen hellre att folk går genom en "känd profil" än att postar en massa inlägg som inte tillför forumet något för att få åtkomst. Jag tycker dock även att fall ett "vänkort" spelas så bör det vara KS medlemen som håller i affären, men gärna även med vännen på plats. Så att det inte blir som någon skrev ovan. "åh va bra att du är intresserad, här har du numret"

Om man säljer för en väns räkning tar man givetvis fullt ansvar för affären gentemot köparen, i alla fall i min bok. Att det som vissa skriver skulle innebära problem per automatik förstår jag inte - det är väl bara om förmedlaren är en strulpelle i så fall? Du köper förmedlaren eftersom han ju blir säljaren. Om förmedlaren är en hederlig medlem ser jag inte varför det skulle vara några problem överhuvudtaget.

Dessutom tycker jag inte alls det är konstigt att hjälpa en helt okunnig vän som varken har intresse eller kunskap att regga sig på forumet och skriva en massa ointressanta inlägg för att sedan lägga upp en dålig annons eftersom han inte heller har erfarenhet av att sälja här. Då är det väl alla gånger bättre att vännen får hjälp med att se över klockan, bedöma skick och pris samt sätta ut en bra och rättvisande annons?

Har sålt flera gånger till någons vän som inte är medlem på forumet. Känns inte helt orimligt att inte alla är medlemmar och att de tar hjälp av sinna mer insatta vänner. Hur som har det aldrig varit några konstigheter vid försäljningen (f2f).

Jag har själv sålt klockor flera gånger här som inte tillhört mig utan en mycket nära vän och kollega. Det har gått hur bra som helst - men självfallet har jag alltid haft inställningen att jag tar fullt ansvar för vännens räkning tills hela affären är genomförd, klockan levererad och kontrollerad och affär därmed avslutad.

Skulle inte gjort det för alla vänner utan bara just denna i mitt fall.

Man får tänka på att det finns bekanta i allas närhet som säkert vill sälja en eller två finare klockor men som vare sig har tiden, intresset eller orken att gå med i ett entusiastforum, bygga upp en "cred" för att sedan sälja här.

Så jag röstar för att man givetvis skall fortsätta få sälja "åt en vän" men förutsatt att man som annonsör här på KS tar ansvar för affären i sig och inte bara "här har du min polares telefonnummer".
Den som köper av en här köper ju trots allt baserat på ens egna cred/goodguy-status och det gäller ju inte ens vän som man gör affär åt. Därför tycker jag att man skall ta ansvaret om man nu väljer att göra affärer åt någon annan. Inte bara förmedlar kontakt.
Vad händer i de fall problem uppstår i efterhand? Vilket ansvar tar du som ombud för säljaren? Skulle du acceptera dåligt omdöme i goodguy-delen?

Vad händer i de fall problem uppstår i efterhand? Vilket ansvar tar du som ombud för säljaren? Skulle du acceptera dåligt omdöme i goodguy-delen?
Jag gör allt jag kan för att lösa det på grund av att jag tog på mig uppdraget från början förstås.

Jag skulle bara sälja åt någon vän som jag litar på till 100% och som är införstådd med ansvaret som följer under och direkt efter en affär (inte 6 månader efter, givetvis).

Man kan väl lägga upp bilder och info åt en vän, men ska det bli affär så vill jag kunna kommunicera med ägaren av klockan.

Om man säljer för en väns räkning tar man givetvis fullt ansvar för affären gentemot köparen, i alla fall i min bok. Att det som vissa skriver skulle innebära problem per automatik förstår jag inte - det är väl bara om förmedlaren är en strulpelle i så fall? Du köper förmedlaren eftersom han ju blir säljaren. Om förmedlaren är en hederlig medlem ser jag inte varför det skulle vara några problem överhuvudtaget.

Dessutom tycker jag inte alls det är konstigt att hjälpa en helt okunnig vän som varken har intresse eller kunskap att regga sig på forumet och skriva en massa ointressanta inlägg för att sedan lägga upp en dålig annons eftersom han inte heller har erfarenhet av att sälja här. Då är det väl alla gånger bättre att vännen får hjälp med att se över klockan, bedöma skick och pris samt sätta ut en bra och rättvisande annons?

Självklart tar man fullt ansvar om man säljer åt en vän. Något annat vore helt ologiskt. Har själv funderat på att hjälpa några av mina kollegor. De är för fina för att sälja på ett forum eller Blocket. När de säljer gör de det genom affären de köpte av. Ni kan gissa hur dåligt betalt de får för sina prylar. Det ska tilläggas att det är rätt sköna pjäser det handlar om också. Har många gånger haft lust att hjälpa till för att vara snäll men samtidigt är det en del arbete bakom det också. Frågan blir då hur jag ska bli belönad i relation till att det är vänner det handlar om. Jag har därför avstått från att lägga fram min idé.

Självklart tar man fullt ansvar om man säljer åt en vän. Något annat vore helt ologiskt. Har själv funderat på att hjälpa några av mina kollegor. De är för fina för att sälja på ett forum eller Blocket. När de säljer gör de det genom affären de köpte av. Ni kan gissa hur dåligt betalt de får för sina prylar. Det ska tilläggas att det är rätt sköna pjäser det handlar om också. Har många gånger haft lust att hjälpa till för att vara snäll men samtidigt är det en del arbete bakom det också. Frågan blir då hur jag ska bli belönad i relation till att det är vänner det handlar om. Jag har därför avstått från att lägga fram min idé.
Lägg på en slant som provision. De får mer än om de sålt via annat led och du får ersättning för ditt jobb, win-win.

Lägg på en slant som provision. De får mer än om de sålt via annat led och du får ersättning för ditt jobb, win-win.

Jag tycker det känns fel att tjäna pengar på folk som är vänner och som jag arbetar med. Skulle jag hjälpa någon av dem att sälja så skulle jag inte tagit en krona för besväret.

Jag tycker det känns fel att tjäna pengar på folk som är vänner och som jag arbetar med. Skulle jag hjälpa någon av dem att sälja så skulle jag inte tagit en krona för besväret.
Skulle jag nog inte heller göra men är det inte sämre om vännen säljer den för ex 100 tkr till handlare när marknadsvärdet på ex Blocket är 125 tkr? Kanske är värt en bättre lunch som tack iaf?

Skulle jag nog inte heller göra men är det inte sämre om vännen säljer den för ex 100 tkr till handlare när marknadsvärdet på ex Blocket är 125 tkr? Kanske är värt en bättre lunch som tack iaf?

Problemet är ju bara att vissa affärer kan ta en del tid i anspråk då folk är oroliga/okunniga. Hade det bara handlat om att förmedla en affär så ser jag inga problem i det. Hjälpte nyligen till att sälja en 116619 svensk uttagen december 2016 i nyskick för 215 000 kr. Han hade blivit erbjuden 160 000 kr och var nöjd med det.

Problemet är ju bara att vissa affärer kan ta en del tid i anspråk då folk är oroliga/okunniga. Hade det bara handlat om att förmedla en affär så ser jag inga problem i det. Hjälpte nyligen till att sälja en 116619 svensk uttagen december 2016 i nyskick för 215 000 kr. Han hade blivit erbjuden 160 000 kr och var nöjd med det.
Helt klart värt två luncher som tack. ;)

Inget märkligt förvisso, jag får väldigt ofta frågor av vänner när det kommer till affärer på klockor och smycken. Hjälper givetvis till med det jag kan.
Jag är ganska duktig på att ringa vänner som är snickare när jag står mitt i en renovering och behöver tips och likaså kock-kompisar då jag tagit mig vatten över huvudet inför en stor middagsbjudning.

Det finns nog många anledningar till det. Tänkbara anledningar är att man faktiskt har en vän. En annan kan vara att man inte vill visa att man driver en rörelse som bör tas med i deklarationen. Visst är det ett problem. En av fördelarna med KS är att det finns en tillit. När vi gör affärer ser jag vem den andre är och hederskodexen är att inte föra det vidare. Den senaste klockan jag köpte bad säljaren att jag skulle swisha till tredje part. Kanske hade personen en bra anledning till sin anonymitet. Jag hoppas det. Om jag har fått klockan? Nej, men personen är känd så jag är inte orolig, än.

Tillbaka
Topp