• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag känner mig kränkt

Ola G

Silver
Idag känner jag mig modern, jag är kränkt!
Ngn har med berått och och en ”story” om en äldre släkting startat ett ”svenskt” klockmärke med mitt släktnamn som dragplåster.
Hade de bara haft lite personlighet och ”panache” hade det varit helt ok men detta är bland det mest slätstrukna jag sett på denna sida nyår och då menar jag inte 2021 utan 2010
Varför gör man sig ens besväret ?
Mvh
Ola G

Dom har iallafall ETA 2824-2. Lite märkligt, jag trodde det var mer eller mindre omöjligt att köpa på ETA nuförtiden?

Tre kronor, med två kronor längst ner och en ovanför?! :hilarious:

Lindskog.jpg
Lindskog 1.jpg

Dom har iallafall ETA 2824-2. Lite märkligt, jag trodde det var mer eller mindre omöjligt att köpa på ETA nuförtiden?
Nja, det verkar ha hattats lite hit och det med den saken. Ett tag ströp de tydligen det nästan helt, men sedan backat igen, kanske flera gånger, jag vet inte. Så sista ordet är nog inte sagt där än...

Lite Bravur-känsla över dem? Fast utan en fånig säljslogan på urtavlan...

Min fråga saknades i FAQ. Var tillverkas de? Ser att det står där det brukar stå, längst ner på tavlan, men jag kan inte se. Någon som ser vad det står längst ner? Made tror jag mig se.

Skönt att det står ”Legacy” med snirkliga bokstäver på tavlan... med ett datumfönster som förgriper sig på tavlan enligt det nya standardreceptet. Stora anor får man anta... Tror jag blir nihilist om jag ser ett till nystartat företag lansera en model baserat på en designmall från Alibaba och säljer det som George Benedict the Luxury Heritage Collection...

Ngn har med berått och och en ”story” om en äldre släkting startat ett ”svenskt” klockmärke med mitt släktnamn som dragplåster.
Hade de bara haft lite personlighet och ”panache” hade det varit helt ok men detta är bland det mest slätstrukna jag sett på denna sida nyår och då menar jag inte 2021 utan 2010
Mvh
Ola G
Nu är jag inte med...
Det finns, enligt ratsit, 2412 personer och 147 företag i Sverige som har namnet ’Lindskog’. Mao du är inte den enda med det efternamnet.
Sen är väl den enda lögnen som jag kan hitta att bolaget inte registrerades förrän 2018.

Vem köper något sådant här? Någon som är tillräckligt intresserad för att lägga 10k men tillräckligt okunnig för att inte inse att det är överreklamerat skräp?

Har extremt svårt att förstå marknadsmodellen. Daniel Wellington däremot förstår jag. Billiga och "snygga" klockor till Svensson Svensson.

Vem köper något sådant här? Någon som är tillräckligt intresserad för att lägga 10k men tillräckligt okunnig för att inte inse att det är överreklamerat skräp?

Har extremt svårt att förstå marknadsmodellen. Daniel Wellington däremot förstår jag. Billiga och "snygga" klockor till Svensson Svensson.
100m WR, skruvad krona, safirglas och ETA 2824-2 är väl ändå inte skräp? Klockorna är dock fula som stryk och överprisat, ja.

@Marcels.se ni säljer dessa klockor, vet ni hur företaget fått tag i ETA verk?

Mvh
Ola G
Är det inte väldigt missvisande att marknadsföra klockorna som guld när det i själva verket endast är stål? De är ju inte ens pläterade?

Så ingen reagerar på att detta är marknadsAföring?

Jag ser det inte som så mkt att reagera över. Vad som verkar vara en hyggligt välgjord klocka med ett bra urverk och i lite slätstruken design för runt 10 000 kr. Det är ju inget skojeri, kopia eller blåsning. Det alltid roligt när folk försöker skapa något. Sedan är det väl inte något jag själv skulle köpa men jag ser ingen anledning att "reagera".

Lindskog Delete.jpg

Kickstarter-entrepenörer finansierade av lägenhetsaffärer i huvudstan är jag väldigt trött på. Är det inte brädspel de prånglar ut så är det ännu en klocka. Alla är fotografer och alla är företagsledare tydligen.

Måste våga satsa för att vinna, du bör lägga din energi på annat 🙏
Förvisso, men ser inte hur det utesluter att man blir less på alla dussinprodukter och imitatörer. Det är en konstig tid vi lever i med extremt suboptimerad kapitalallokering och det smetar av sig på kulturen.

Senast ändrad:
Jag gissar att det beror på att tre kronor i den vanliga formen är skyddat som "rikets vapen" och inte får användas hur som helst av vem som helst.
Så är det, lilla riksvapnet får inte användas hur som helst av vem som helst, men tveksamt om även detta får användas.

Patent- och marknadsdomstolen godkände tex inte tre kronor på rad:

"Skyddet omfattar såväl exakta kopior som heraldiska efterbildningar och det är tillräckligt att en beståndsdel av det sökta varumärket återger ett sådant emblem eller utgör en heraldisk efterbildning för att registrering av varumärket ska avslås. Begreppet heraldisk efterbildning får enligt domstolen anses motsvara ”lätt kan förväxlas” i varumärkeslagen.”

”Enligt domstolens mening framstår likheterna som så stora att allmänheten bör uppfatta varumärket som en heraldisk efterbildning av lilla riksvapnet.”"

Så är det, lilla riksvapnet får inte användas hur som helst av vem som helst, men tveksamt om även detta får användas.

Patent- och marknadsdomstolen godkände tex inte tre kronor på rad:

"Skyddet omfattar såväl exakta kopior som heraldiska efterbildningar och det är tillräckligt att en beståndsdel av det sökta varumärket återger ett sådant emblem eller utgör en heraldisk efterbildning för att registrering av varumärket ska avslås. Begreppet heraldisk efterbildning får enligt domstolen anses motsvara ”lätt kan förväxlas” i varumärkeslagen.”

”Enligt domstolens mening framstår likheterna som så stora att allmänheten bör uppfatta varumärket som en heraldisk efterbildning av lilla riksvapnet.”"

Intressant. Då är det inte tveksamt, då är det avgjort. Två kronor ner och en upp är mer likt två kronor upp och en ner, än tre kronor på rad.

Måste våga satsa för att vinna, du bör lägga din energi på annat 🙏

Ja man måste våga satsa. Vilket väldigt många gör på exempel kickstarter. Det är just att många göra väldigt liknande saker som gör det tjatigt. För 10år sen skulle alla bygga och marknadsföra appar, det blev också tjatigt

Förstår inte vad du menar med min energi riktigt.

Jag ser det inte som så mkt att reagera över. Vad som verkar vara en hyggligt välgjord klocka med ett bra urverk och i lite slätstruken design för runt 10 000 kr. Det är ju inget skojeri, kopia eller blåsning. Det alltid roligt när folk försöker skapa något. Sedan är det väl inte något jag själv skulle köpa men jag ser ingen anledning att "reagera".

Lindskog Delete.jpg

Fast jag tycker det är lite roligt med emaljtavla. Alltid något.

Tillbaka
Topp