• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

JLC Memovox (Kaliber 916)

Har alla Memovox (med samma urtavla jag har dock en vit mittcirkel) samma urverk?
Vad är speciellt med Caliber 916? Lite nybörjare på klockor, men jag har en som jag ärvt av farfar som fick den som gåva (tillsammans med en atmos) av JLC.

Just det, den blåa ringen är riktigt läcker!

Jag alla Memovox har samma upplägg på tavlan. Även de moderna. Som med alla klockor så vidareutvecklas urverken hela tiden. Första Memovox urverket var kaliber 489. Det första automatiska urverken med alarm var 815 (utan datum) och 825 (med datum).Urverken innan 916 slog med 18000 vibrationer per timme. )16 slog med 28800 vib/h. Enkelt uttryckt så betyder fler vibrationer per timme att klockan är mer exakthet i sin tidsangivelse. 916 kallas för "Speed Beat".

Fantastisk, letar efter något liknande från tid till tid, den ligger i toppen av önskelistan.

Är det någon som har koll på reparations kostnader och tillgänglighet av delar, jag har hört att det skall vara dyrt. Man ser ju ofta exemplar som saknar krona etc.. Är det värt/möjligt att ge dem lite kärlek?

Magnussons ur servade min i GBG. Det var ett par år sedan och de monterade inte originalkronor (antar iaf det eftersom de inte har JL loggan vilket de gamla hade)... Jag visste inte bättre än att tro dem när de sa att de använt originaldelar. Nästa service skall den få tillbaka riktiga kronor.

Hej
Jag tänkte väcka den här tråden till liv igen genom att delvis kapa, och delvis utveckla den (om ingen misstycker). Det kändes onödigt att skapa en ny tråd när det redan finns en med rätt rubrik. :pompus::)

Jag har en JLC Memovox på väg in (om inte postnord lyckas hitta på något)! Den heter E874 och verket är K916. Den har beige/gul tavla och onyx-index (jag får återkomma med bilder senare). Nyförvärvet fick mig att börja forska ordentligt i just den här serien och kalibern. Dessvärre finns det väldigt lite information om just E874 (kanske är det samma gällande övriga Memovoxar). Jag tänkte därför att det kunde vara intressant att ha en tråd där all information om just K916 - och däribland E874 - sammanställs. Tycker någon väldigt passionerat att det ska startas en ny tråd kan jag givetvis göra det.

Jag har lyckats lista ut följande om just E874 :
  • Case E874 är JLC:s euroeiska version av den som i USA fick heta 3075. På 3075 tavlorna står det HPG - High Precision Garanteed, detta står inte på E874.
  • Bara 550 klockor av modell E874 tillverkades.
  • E874 tillverkades bara i guldplätterad stål (80 microns).
Angående urverket finns mer att skriva, men det som jag snappat upp hittills som varit särskilt intressant är följande:
  • K916 har 28,800 vph till skillnad från tidigare memovoxar och kallas för speedbeat. K916 var den första memovoxverket som hade en rotor som utnyttjade 360 ° i båda riktningarna.
  • K916 användes även av Girard-Perregaux och Tiffanys & Co i vissa modeller.
Det vore även kul att se alla olika tavlor som just E874 finns med.
Fyll gärna på med mer information!

Senast ändrad:
Nu är den uthämtad och öppnad (håller på att testköra den nu).
341637F3-723E-4781-BEAE-44120C31131A.jpeg
8A92AE68-635A-40ED-82FD-CA73B0EBDB4E.jpeg

Jag vill dela med mig av flaggskeppet i min lilla samling. Jag har ägt den lite över ett år och jag skulle aldrig kunna sälja den. Memovox kaliber 916 (Speed beat) föddes 1970 och slutade produceras 1981. 7731 stycken har tillverkats. Här nedan ser ni min från 1972. Bilden på urverket är norpat på nätet.

3km8ps9.jpg

Riktig höjdare! Det är min favoritref. JL loggan kl 9 är det som gör det för mig jfrt med övriga. Grattis!

Riktig höjdare! Det är min favoritref. JL loggan kl 9 är det som gör det för mig jfrt med övriga. Grattis!
Jag håller med! Den är helt perfekt i såväl layout på tavlan som färgkombination!

Finns det någon bra litteratur eller andra källor där man kan grotta ner sig i historiken kring memovoxarna?

Jag har vid flera tillfällen under mitt googlande stött på namnet Zaf Basha (urmakare i USA?). Han har tydligen skrivit en (den enda?) bok om JLC,
JLC: A guide for the collector
Har någon läst den? Är den värd att köpa (ganska dyr)? Det har tydligen sålts en på forumet för ett tag sen. @Warwian @virrooo @klockmarren

Jag har vid flera tillfällen under mitt googlande stött på namnet Zaf Basha (urmakare i USA?). Han har tydligen skrivit en (den enda?) bok om JLC,
JLC: A guide for the collector
Har någon läst den? Är den värd att köpa (ganska dyr)? Det har tydligen sålts en på forumet för ett tag sen. @Warwian @virrooo @klockmarren

Ja, den är bra, om du vill få en bättre koll på JLC vintage. Som många specifika märkesböcker blir de lite dyra, men jag tyckte den var värd sitt pris när jag ville nörda ner mig på vintage JLC.

Tillbaka
Topp