• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JS Watch Co, Reykjavik

C

China

Guest
Kul tråd! Klockan ser ju grym ut. Sticker ut precis lagom med sin cleana design i kombination med färgen på visarna.
Precis som Dafvid säger, så är det top grade och inte COSC-versionen, vilket man kan läsa sig till ganska enkelt på hemsidan.

Swiss Made Mechanical movement "Execution Top"
Automatic winding.
25 jewels, Custom decorations, Blue screws and Rhodium plated finish.
38-hour power reserve when fully wound.
Fine tuning "Assortment Chronometer".
Shock protection Incabloc.
Adjusted to five positions.

Är inte helt 100 på det här, så China eller någon annan får gärna konfirmera, men som jag har förstått det, så utför ETA själva testerna på dessa istället för att skicka dem på COSC-testning, vilket i praktiken borde betyda att de beter sig samma som COSC-versionerna även om top grade har lite högre toleranser.

Och välkommen hit Dafvid ! Fina bilder tar du också!

Det finns faktiskt vissa skillnader mellan top grade och cronometer, fast det inte är så allmänt känt. Cronometer urverken får en extra översyn och finslipning, top grade testas heller för temperaturkänslighet på samma sätt som en cronometer. Skillnaderna kan tyckas små, men har inverkan på tidshållningen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China
Tackar! Glömde det där med temperaturen, vilket borde varit uppenbart :) (i och med att det inte står något om temperatur när det gäller top grade).
 

Dafvid

Breitling
Kul tråd! Klockan ser ju grym ut. Sticker ut precis lagom med sin cleana design i kombination med färgen på visarna.
Precis som Dafvid säger, så är det top grade och inte COSC-versionen, vilket man kan läsa sig till ganska enkelt på hemsidan.

Swiss Made Mechanical movement "Execution Top"
Automatic winding.
25 jewels, Custom decorations, Blue screws and Rhodium plated finish.
38-hour power reserve when fully wound.
Fine tuning "Assortment Chronometer".
Shock protection Incabloc.
Adjusted to five positions.

Är inte helt 100 på det här, så China eller någon annan får gärna konfirmera, men som jag har förstått det, så utför ETA själva testerna på dessa istället för att skicka dem på COSC-testning, vilket i praktiken borde betyda att de beter sig samma som COSC-versionerna även om top grade har lite högre toleranser.

Och välkommen hit Dafvid ! Fina bilder tar du också!


Tack för det, yonsson! Jag brukar inte vara speciellt aktiv i olika fora, men det här var ju en trevlig sida som jag halkade in på när jag sökte på JS Watch Co. Japp, det här får bli min startsida från och med nu.

//David
 
C

China

Guest
China
Tackar! Glömde det där med temperaturen, vilket borde varit uppenbart :) (i och med att det inte står något om temperatur när det gäller top grade).

Nja, faktiskt inte. ETA är själva inte helt öppna med skillnaderna mellan top grade och cronometer. På tal om grader så kan du se skillnaderna på länken nedan, inkl graden "Economique" som är ett känsligt kapitel (den används ofta i billigare klockor), det är ganska många som inte vet att den graden existerar.

https://watchotaku.atlassian.net/wiki/display/swr/ETA+grades
 

Dafvid

Breitling
På tal om grader så kan du se skillnaderna på länken nedan, inkl graden "Economique" som är ett känsligt kapitel (den används ofta i billigare klockor), det är ganska många som inte vet att den graden existerar.


Det DÄR var ju intressant! Har aldrig hört om Economique-graden förut. Hittar inget om det på ETA:s webbsida heller. Snubblade omkring på olika fora gällande skillnader mellan Standard, Elaborated, Top och Chronometer (och här finns det spaltkilometer skrivet) men inte ett ord om Eqonomique. Känsligt kapitel, som sagt...

//David
 
Topp