• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jubileumsklocka Certina behöver repareras (1979)

Hej
Har ärvt ett Certina-ur som tyvärr har slutat fungera, batteriet är bytt hos urmakare men utan resultat. Förmodligen behövs nytt elektronikblock förstår jag det som. Jag har letat efter andra objekt som kan ha samma verk i sig för att byta med, det var urmakarens tips.. Det står 738381065 på baksidan. Hur öppnar man ens denna klockan? Har bytt batteri och glas på en del andra klockor men hittar ingen öppning här.

/Johan
 

Bilagor

  • DSC_0752.JPG
    DSC_0752.JPG
    103.6 KB · Visningar: 124
  • DSC_075311.jpg
    DSC_075311.jpg
    60.8 KB · Visningar: 121
Det är en sk monococh, bommen är två-delad, så du måste först dra ut kronan med tillhörande halva bommen. Sen tryckluft för pressa ut glaset med packning, sen kan du lyfta ut innerringen - och sen är verket fritt att försiktigt lyftas ut!
Görs helt inte utan viss erfarenhet.
 
Tack för det snabba och intressanta svaret! Låter lite för avancerat att utföra hemma. Men det är möjligt att byta ut verket om man hittar ett annat fungerande förstår jag? Och man ska då leta efter ett cal.738?
 
Certina 738 är Samma som ETA 952.111.

Den delar kretskort med ETA 952.101 (737) och ETA 952.121 (739).

Du vet säker redan men boetten är i 14k guld.

Har för mig att det är samma kretskort till ESA 9361, ESA 9362 och ETA 536.121.
 
Senast ändrad:
Går att serva dessa gamla verk. Vilket nog inte är en dum idé om du ändå ska byta verk. Inte alls säkert att det är elektroniken.
Hur gör man när man byter batteri förresten? Är det en lucka i boetten?
 
Jag har flera klockor som fungerar som man skulle kunna ta kretskortet från men det går mig emot att slakta en fin klocka för att rädda en annan.
 
Kanske kan ta mig an jobbet å flytta över ett servat verk. Tor jag och ska ha lite delar liggande Har servat en hel del andra tissot m,m ganska snabbt. Faktiskt lättare än att serva ett mekaniskt. Och man bbara är försiktig men spole och kretskort. Har ett 954.111 som ligger här och tickar .Väldigt snarlik. Men tror jag har mer quartz delar oxå .
 
Fast det här säljs ju som: "non funzionante" det måste väl betyda icke fungerande. :)
Jo men det kan lika gärna vara stopp i mekaniken för lite smuts på tapparna stoppar den lika död som elektroniken. Är det något dessa kretskort är känsliga för så är det statisk elektricitet men oftast inte när de sitter på resten av urverket. Plockar man av den så bränner den dock med en gång om man är uppladdad.
 
Tillbaka
Topp