• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Julklappstråden - för oss med mer, eller mindre, framförhållning

Som ni säkert förstår var inte min tanke enbart god vid denna trådstart, utan jag har personligen stött på patrull! För första gången någonsin hade jag alla julklappar på plats i början av december, förutom sambons. Invaggad i falsk trygghet kände jag mig lugn... Det var bara ett par AirPods Pro kvar sedan var allt fixat. Snackar igenom julklappar med svärmor och det visar sig att hon redan köpt ett par!

Tjejen har redan en innestående spa-/hotellnatt från födelsedagen så den funkar inte (annars bra julklappstips!). Kommer troligtvis behöva gröta runt på stan... Har någon något tips?? Vi har satt gräns på cirka 2000 kr men hittas något klockrent så spelar den mindre roll.

Senast ändrad:
https://klocksnack.se/threads/Årets-julklappstips-samt-förfrågningar.64515/

Varför ska du köpa någonting bara för sakens skull? Inget illa menat men det känns bara som en otroligt tom gest. Att vuxna människor över huvud taget köper julklappar till varandra är helt onödigt och skapar bara en massa problem där folk stressar omkring för att hitta den perfekta presenten, man köper någonting som kanske inte ens uppskattas bara för att och personen inte har hjärta att säga ifrån osv.

Här hemma köper vi bara julklappar till de små och julklapparna oss vuxna emellan har istället bytts ut mot spontaninköp av prylar, aktiviteter och upplevelser som man vet uppskattas vid vilken tid som helst på året.

Om du nu tvunget måste köpa något så finns det massor av roliga evenemang att köpa biljetter till. Beroende på var ni bor så kanske en miniweekeend/staycation?

Senast ändrad:
Se där! Fanns en gammal tråd ju, tack!

Inget illa taget! Vi har samma tradition på min sida som den du beskriver, beslut som vuxit fram av ungefär samma anledning - köper bara till småttingarna sedan ett par år tillbaka. Blev bara att vi vuxna "bytte pengar".

Dock inte samma tradition på tjejens sida, vilket jag anpassar mig till. Kanske inte framgick men jag vill även köpa något till henne som förhoppningsvis gör henne glad. Det var mer att mina planer gick i kras.

Förstår hur du menar men jag får se det som chansen att köpa något tjejen förhoppningsvis vill ha men kanske inte köper till sig själv pga. prioriteringar. Sedan om det blir något hon faktiskt behöver, blir det en pryl går det självklart att ifrågasätta... :) Julklappskonsumtion som fenomen och dess påföljder på olika nivåer är ju intressant i sig men inte riktigt det jag var ute efter denna gång. Evenemangstipset ska jag dock undersöka vidare, kanske Göteborg eller Malmö har någon trevlig show framöver! Tack för konstruktiv feedback på trådstart men även att du bakade in tips! :)

• Like
Reactions: HSK
Det var som sagt inte menat som kritik utan mer en ögonöppnare då många verkar vara fast i konsumtionshetsen. Jag länkade till tråden då jag tänkte att den kunde vara aktuell och bidra med tips men ser nu att det tyvärr mest var en massa tjafs.

Jag förstår helt vad du menar men det är svårt för att inte säga omöjligt att ge tips på t.ex. prylar om man inte känner personen väldigt väl men kikar du på evemang brukar det alltid finnas något som passar. Det kan till och med vara kul om det är något helt otippat då man får möjlighet att gå och se en genre/artist/band som man kanske aldrig hade gjort på eget bevåg.

Jag förstod det, no offense taken men tack för förtydligandet :)

Det har du rätt i. Letade genvägar men självklart svårt att utifrån komma med tips. Det är trots allt ett tag kvar så jag för helt enkelt klura ut något. Kanske drar till med en Iron Maiden eller Rammstein-konsert :)

Inget, typ. Några som står mig riktigt nära får ett gåvobevis på ett katastroftkit från Unicef, i övrigt kunde jag inte bry mig mycket mindre om julhetsen.

/Grinchen

Tillbaka
Topp