• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpåd: Tissot Le Locle

Marayoor

Breitling
Tjena. Nu har jag tagit mig mod att bli medlem, för nu skulle jag behöva lite råd om att köpa en klocka.

Jag har tittat, och har vridit och vänt mig, för att köpa en klocka, och tror nu jag har hittat en klocka som jag gillar. Men jag har ingen erfarenhet av att köpa klockor, utan då behöver tips. Den klocka jag har tittat på och funderar på att köpa är denna:
http://www.tissot.ch/?mod_collections65/products_362/scroll_/
Någon som har tittat på denna, eller har haft eller har denna klocka som skulle kunna säga om denna är något att ha? Jag är väldigt osäker på vart ifrån jag skulle köpa klockan, då jag vill inte råka ut för att få en falsk eller kopia.

Jag har även kollat efter en "skeleton watch", men inte hittat någon som jag ville ha. I stort sett, sjulle jag vilja ha en klocka för runt 5000 sek, då denna är min första klocka och jag vill inte spendera en årslön eller månadslön än. Det kan jag göra på min nästa klocka :p

Skulle vara tacksam för all hjälp eller information som ni kan lämna :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej och välkommen! Spontant måste jag bara säga att det är ett bra val av klocka, om du vill ha en halvdiskret kostymklocka, som fungerar bra, och är av ett välkänt märke. Har inte klämt på den där just, men är du lite mer äventyrlig i din smak, skulle jag definitivt tipsa dig om att kika vidare på andra klockor. Du kan få mycket kul för 5000 kr! Kolla in hos lite olika butiker, och kläm och känn och fråga. Hursomhelst... passar Tissoten in precis på det du är ute efter, så är det absolut inget fel på den, men du kanske vill testa den IRL på handleden innan köp. Bara mina personliga åsikter, men jag brukar alltid ha rätt ;) Lycka till, och återigen varmt välkommen... in i galenskapen ;)
 

Ricrob

Patek
theargonaut skrev:
Hej och välkommen! Spontant måste jag bara säga att det är ett bra val av klocka, om du vill ha en halvdiskret kostymklocka, som fungerar bra, och är av ett välkänt märke. Har inte klämt på den där just, men är du lite mer äventyrlig i din smak, skulle jag definitivt tipsa dig om att kika vidare på andra klockor. Du kan få mycket kul för 5000 kr! Kolla in hos lite olika butiker, och kläm och känn och fråga. Hursomhelst... passar Tissoten in precis på det du är ute efter, så är det absolut inget fel på den, men du kanske vill testa den IRL på handleden innan köp. Bara mina personliga åsikter, men jag brukar alltid ha rätt ;) Lycka till, och återigen varmt välkommen... in i galenskapen ;)
+1 på den!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker Le locle är fin, även om den är snyggare i versionen utan romerska siffror (verkar dock inte finnas längre tyvärr). Att tänka på är att den är rätt stor, 40mm, och bara tavla. Jag tycker den ser fin ut och nog rätt prisvärd. Finns lite billigare på e-handeln Lindahls Urmakeri som borde vara helt cosher.

Annars kan jag rekommendera Seiko och då dessa nedan som går hitta nya för under 5k. Finishen på dessa är mycket bra :)

http://www.seiyajapan.com/product/S-SAR ... RB023.html
http://www.seiyajapan.com/product/S-SAR ... RB033.html
 

Marayoor

Breitling
@Argonaut Tack så mycket :p Jag är dock väldigt osäker på vilka butiker man ska gå till, som finns i stockholm området. Var brukar ni å och kolla på klockor? Jag ska dock kolla vidare, men den är en väldig snygg klocka.

@JakobZ Jag har inget emot begagnat, så länge de är i gott skick

@Jockinho Storleken är inget problem då jag gillar stora klockar, och enkelheten är väldig snyggt, med bara en tavla :) Jag tyckte dock den andra länken var riktigt snygg med.

Jag ska kolla vidare, men om ni har några andra tips, så jag helt öppen för förslag.
 
Det är bra stuff i den där Tissot-dinkan, ett ETA 2824-2 i elaboré-utförande. Finns ju massor med alternativ i prisklassen för 5k, och precis som skribentkollegorna påpekar ökar ju utbudet ytterligare om man väver in begagnat också. Kanske en välvårdad Tudor Prince Oysterdate från 80-talet ? Svårt att få mer klocka för pengarna än så, går att få loss för en 6-7k.

BILD201.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Marayoor skrev:
Tjena. Nu har jag tagit mig mod att bli medlem, för nu skulle jag behöva lite råd om att köpa en klocka.

Jag har tittat, och har vridit och vänt mig, för att köpa en klocka, och tror nu jag har hittat en klocka som jag gillar. Men jag har ingen erfarenhet av att köpa klockor, utan då behöver tips. Den klocka jag har tittat på och funderar på att köpa är denna:
http://www.tissot.ch/?mod_collections65/products_362/scroll_/
Någon som har tittat på denna, eller har haft eller har denna klocka som skulle kunna säga om denna är något att ha? Jag är väldigt osäker på vart ifrån jag skulle köpa klockan, då jag vill inte råka ut för att få en falsk eller kopia.

Jag har även kollat efter en "skeleton watch", men inte hittat någon som jag ville ha. I stort sett, sjulle jag vilja ha en klocka för runt 5000 sek, då denna är min första klocka och jag vill inte spendera en årslön eller månadslön än. Det kan jag göra på min nästa klocka :p

Skulle vara tacksam för all hjälp eller information som ni kan lämna :)

Välkommen! :)

Jag tror det är ett minst lika bra köp som nåt annat i den prisklassen. Tror dessutom det kan vara en idé att kolla begagnat (som nämnts ovan). Då kommer du undan ännu lite billigare och slipper (förmodligen) göra ett värdetapp om du vill flippa den vidare...

En bra start kan ju vara att lägga ut en köpesannons här? Kopior behöver du nog inte oroa dig för. Finns det ens kopior på den modellen?

Lycka till och välkommen till vansinnet! ;)
 

tradden

Omega
Jag har haft en sån fast med vit tavla. Väldigt fina klockor. Fast nu jagar jag efter en Datejust istället.

Hoppas du hittar en klocka du gillar!

/t
 

Marayoor

Breitling
En Tudor låter som ett väldigt bra förslag. Denna var också riktigt snygg. Har ni några bra sidor eller ställen där man skulle kunna kolla på begagnade klockor. Tradera är bra ibland, men har inte så stor utbud ibland xD

Tack för alla svar. Jag ska kolla vidare, om jag nu hittar något så får jag väl visa upp mina klockor när de väl in skaffas
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tissot är bra klockor, en Visodate hade inte varit fel. Lycka till!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Marayoor

Breitling
Nu har man bestämt mig, och det kommer bli en Visodate. Jag har kollat på den innan jag tänkte på att skaffa en Le Locle. Frågan är bara vilken sida, eller affär jag ska skaffa den från. Är det värt att köpa in den via tex Amazon, eller tycker ni att jag ska gå till en butik och hämta ut den? Eller ska jag köpa den från någon svensk sida?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Grymt kul! Riktigt bra val!

Hmm, bra fråga det där. Var bor du? Om du har någon urmakare som också säljer lite mer komplicerade ur i krokarna kanske det är roligt att börja etablera någon sorts "stammis"-känsla hos denne så du kan fortsätta resan där om du hade tänkt att köpa nytt.

Begagnat finns ju chrono24, TTT, Tradera, Kaplans och de olika pantbankerna men självklart här på KS också. På chrono24, TTT, här och tradera är det ju viktigt att "köpa säljaren" att det inte är någon som garanterar schysst bemötande (jmf en verklig urmakare)

Jag själv föredrar begagnat eftersom jag anser att man får mer "bang for the buck" men det är ytterst subjektivt. Förstår absolut om man vill handla sin första "riktiga" klocka i första hand.

Lycka till!
 

Marayoor

Breitling
Jag kommer troligen köpa denna klocka ny, då jag redan planerat att införskafa en begagnad snart, som kommer kosta en del att rusta upp. Skulle vara nice om denna klocka var helt ny :p Men jag förstår man köper begagnade klockor, då dessa värkar ha mer karaktär.

Jag befinner mig i stockholm området så urmakare borde inte vara några problem att hitta. Tack för hjälpen :)

Tilläg: Var idag på stjärnurmakarna, och kollade in om de hade klockan, och de skulle kunna fixa den inom några dagar. Den kommer troligen sitta på handleden till helgen, vilket kommer nog att en mysig fredag. Priset kommer att bli ca 5100, vilket var ett ganska bra pris.

Tack för hjälpen grabbar. Jag kommer nog hänga på den här sidan ett bra tag. Stort tack, kommer komma upp en och annan klock bild inom kort :p
 

David

Bödeln
Marayoor skrev:
Jag har även kollat efter en "skeleton watch", men inte hittat någon som jag ville ha. I stort sett, sjulle jag vilja ha en klocka för runt 5000 sek, då denna är min första klocka och jag vill inte spendera en årslön eller månadslön än. Det kan jag göra på min nästa klocka :p

Något över budget, men kan du tänka dig ca det dubbla och även att kika efter begagnat tycker jag att den här är superfin. (Så mycket att jag faktiskt köpt två.)

120918-Oris.jpg
 

emilarne

Cartier
Marayoor skrev:
Nu har man bestämt mig, och det kommer bli en Visodate. Jag har kollat på den innan jag tänkte på att skaffa en Le Locle. Frågan är bara vilken sida, eller affär jag ska skaffa den från. Är det värt att köpa in den via tex Amazon, eller tycker ni att jag ska gå till en butik och hämta ut den? Eller ska jag köpa den från någon svensk sida?

Tjena och välkommen!

Har en visodate som du kan få ett bra KS-pris på ;) Nån månad gammal med alla tillbehör från nyköp. PM:a om du är intresserad.
 

Nexus

Panerai
Sisådär två år efter att tråden startades så är den aktuell igen. Denna gång för min del.
Jag har gått igång på att skaffa mig en dressare av lite diskretare modell som kan komplettera min nuvarande setup (Sinn U1, Rolex 116610LN och Panerai PAM000)
De kraven jag har är svart urtavla, möjlighet till både länk/läder samt en storlek på närmare 40mm än 36mm.
Har kollat en del på http://www.uret.se/tissot-le-locle-svart-stal-o393-mm-p-22489.html då den passar in bra både på mina kravspecar och når in riktigt bra under budget.

Så, någon som har haft direktkontakt med denna klocka och vill komma med ett utlåtande?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Sisådär två år efter att tråden startades så är den aktuell igen. Denna gång för min del.
Jag har gått igång på att skaffa mig en dressare av lite diskretare modell som kan komplettera min nuvarande setup (Sinn U1, Rolex 116610LN och Panerai PAM000)
De kraven jag har är svart urtavla, möjlighet till både länk/läder samt en storlek på närmare 40mm än 36mm.
Har kollat en del på http://www.uret.se/tissot-le-locle-svart-stal-o393-mm-p-22489.html då den passar in bra både på mina kravspecar och når in riktigt bra under budget.

Så, någon som har haft direktkontakt med denna klocka och vill komma med ett utlåtande?
Jag har latchat med den då jag blev förtjust i den tidigt i min "KS-karriär". Det är en väldigt trevlig klocka, men för 5000kr är det inte långt till annat man inte visste om då, typ en gammal tudor. Så jag råder dig att kolla på den, vänta dig en välbyggd klocka men inget exceptionellt
 
Topp