• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Omega Seamaster.

Ursäkta att jag stör och spammar igen :p

Vad är rimligt att betala för service på en Quartz eller automatare? En "service" på en quartz torde ju rimligen bestå av ett batteribyte och ett trycktest, vilket borde vara ett par spänn över gratis. En mekanisk vet jag inget om, men någon kanske kan beskriva?

Jag fick nyss ett prisförslag på ca 5000(!) kr för att serva en automatisk, då packningar, trycktest och slitdelar ingick. Ska man serva klockan för 50% av dess värde var 5e år? Vansinne!
 

JohnDoe

Rolex
Att serva en automat omega hos en AD ligger nog på en 5k. Finns en o annan som kan vara billigare. Sen om det blir vart 5 eller 10 år beror ju lite på hur klockan mår. Kostnaden bör väl jämföras med nypriset. Kör quartz istället.
 
Att serva en automat omega hos en AD ligger nog på en 5k. Finns en o annan som kan vara billigare. Sen om det blir vart 5 eller 10 år beror ju lite på hur klockan mår. Kostnaden bör väl jämföras med nypriset. Kör quartz istället.

Herregud, menar ni på forumet att ni lägger dessa summor på att serva klockor?!?

Jag börjar mer och mer förstå varför icke-snöskoteråkare ser den hobbyn som efterbliven, för vid närmare eftertanke brukar jag laga maskiner för denna summa årligen :D

Men att serva en quartz då? är det markant mycket billigare eller är det alltid dyrt för att det är en Omega? Det känns ju inte som jättemycket pengar och arbetstid för att byta ett par o-ringar och ett batteri.....
 

JohnDoe

Rolex
Kvartsare är normalt inte så servicekrävande. Finns några med lite mer mekanik i. Normalt byter man hela urverket om det är trasigt (på kvartsare alltså). Problemet med service är att det tar tid att plocka isär, kontrollera, smörja, montera osv. Tid kostar pengar... Så är det ju med all service av allting.
Här ser du vad det kostar med lite olika märken. Många skulle nog bli glada om det bara kostade 5000.
http://www.nymansur.com/service-prislista
 

noeLLY

Cartier
Herregud, menar ni på forumet att ni lägger dessa summor på att serva klockor?!?

Jag börjar mer och mer förstå varför icke-snöskoteråkare ser den hobbyn som efterbliven, för vid närmare eftertanke brukar jag laga maskiner för denna summa årligen :D

Men att serva en quartz då? är det markant mycket billigare eller är det alltid dyrt för att det är en Omega? Det känns ju inte som jättemycket pengar och arbetstid för att byta ett par o-ringar och ett batteri.....

Att byta batteri och packningar brukar kallas täthetsservice. Krona och ev. kronografknappar brukar också bytas då.

Sen har du service av urverket vilket behövs även på en Quartz men med längre intervaller jämfört med en mekanisk.
 

soderlund

Cartier
Visst kanske det låter "mycket" 5000kr för en service. Vissa servar efter 5 år (1000kr/år) och vissa verk verkar klara sig längre, upp mot 10 år (500kr/år). Sett till kostnad per årsbasis så är det småpengar i sammanhanget med tanke på att du använder och njuter av klockan varje dag. Se det som en alternativkostnad till att lägga pengar på chips&dip inför melodifestivalen.
 
Visst kanske det låter "mycket" 5000kr för en service. Vissa servar efter 5 år (1000kr/år) och vissa verk verkar klara sig längre, upp mot 10 år (500kr/år). Sett till kostnad per årsbasis så är det småpengar i sammanhanget med tanke på att du använder och njuter av klockan varje dag. Se det som en alternativkostnad till att lägga pengar på chips&dip inför melodifestivalen.

Chips och dipp är ju gott :p

Är det ingen som byter batteri och packningar på en quartzdinka själv? Känns som en rätt simpel uppgift....
 

noeLLY

Cartier
Chips och dipp är ju gott :p

Är det ingen som byter batteri och packningar på en quartzdinka själv? Känns som en rätt simpel uppgift....
Jodå sett många exempel. Däremot är det väl inte många som har trycktestare hemma. byte av krona och glaspackning är väl inget jag skulle kalla simpelt. Allt är relativt :)
 
Hej igen!

Det går trögt. Delvis mitt fel då jag haft ett par erbjudanden, men jag är kräsen. Framförallt är jag livrädd för att handla på distans ch många saknar cert, lådor osv. Även om de framstår som väldigt ärliga så vet man ju inte.

Sedan, vad ska man betala?

Vad är en bondquartzare i bra skick värt? vad är en 2221.80 quartzare värd? Vad är en 2264 värd? Hur kräsen ska man vara på service etc?

Det har alldeles nyligen gått upp för mig att en service på även en quartzare är en affär på 3 papp(vilket borde kallas ocker, men men)

Vad gör man?!?:wideyed:
 

Snellskan

Breitling
Vet inte om du hittat någon SMP Quartz än, men som lite referens fick jag fick tag i en 2221.80 uttagen 2008 på tradera i fredags. Men då gick det fort. Mailade säljaren 20 min efter annonsen kom upp (inga bud då, utrop var 8500:- och annonslängd 1 vecka) och föreslog att han skulle lägga in en köp nu-pris så att jag kunde hugga direkt. Efter lite förhandling enades vi om 12 000 inkl. frakt. (jag började på 10 500) Klart och betalt 40 minuter senare!
12 000 var lite mer än jag egentligen tänkt, men tittar man på gamla avslutade auktioner på tradera finns det ett par som gått mellan 11 000 - 12 000 och de var äldre än 2008 och betydligt mer slitna, så med det som bakgrund kändes det ändå OK.
Han skickade klockan på måndagen och jag fick den i tisdags.
Denna klocka var i jättefink skick. Inga märken på glas eller bezel, lite småmärken på länken bara, men inget störande eller onormalt. Det var full set med box, papper, cert etc.
Om du inte hittat någon än hoppas jag detta kan vara till lite hjälp.

20160128_113533.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Haha, Hur har du information jag inte har själv? :p

Jag har fortfarande ingen Seamaster, pm:ade dock den som ligger ute på forumet nyss, så framtiden är oviss!

Hahah då var det någon annan som skickade meddelande till mig och hade köpt en automat! Hemskt ledsen ;) om du inte kniper den som är ute nu så hör av dig! Min måste tyvärr lämna...
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tyvärr hade jag inte så bra koll på medlemmarna som jag trodde :rolleyes: haha
Det är ju trots allt några att hålla reda på så det är full förståeligt. :happyhappy:
Jag står fast vid att en automat som man får till i stort sätt samma pris som en quartz hade varit bättre att satsa på men man ska köpa det man vill ha. :)
 
Det är ju trots allt några att hålla reda på så det är full förståeligt. :happyhappy:
Jag står fast vid att en automat som man får till i stort sätt samma pris som en quartz hade varit bättre att satsa på men men ska köpa det man vill ha. :)

Haha, Jag vill ju ha en klocka som bara fungerar och visar rätt tid! :p
Det hade ju varit roligare om det hade vart ett fränare quartzverk i den dock, men ett ETA 2892 är inte så fränt det heller.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Vafan, ska du kränga beatern? :p
Vad ska den ersättas med? :)

Tyvärr måste den lämna för en DJ... Jag har varit emot Rolex länge nog nu och klarar inte av grupptrycket längre. Kommer säkert att sakna SMPn men då får det bli ett senare problem ;) tycker även att det är dumt att ha klockor i lådor. Dem är till för att användas så det får räcka med två. Kanske. Eller ah vi får se. Denna världen är ju beroendeframkallande o_O
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Haha, Jag vill ju ha en klocka som bara fungerar och visar rätt tid! :p
Det hade ju varit roligare om det hade vart ett fränare quartzverk i den dock, men ett ETA 2892 är inte så fränt det heller.
Så här har min SMP med snart 5 år på nacken gått sen drygt en vecka tillbaka (-1,1 sek/dygn i snitt). Den fungerar helt okej annars med för övrigt. ;)

Bild.png
 
Tyvärr måste den lämna för en DJ... Jag har varit emot Rolex länge nog nu och klarar inte av grupptrycket längre. Kommer säkert att sakna SMPn men då får det bli ett senare problem ;) tycker även att det är dumt att ha klockor i lådor. Dem är till för att användas så det får räcka med två. Kanske. Eller ah vi får se. Denna världen är ju beroendeframkallande o_O

Vafan, en Bondklocka mot en Dj?!? :D

Jag håller iövrigt med, min imaginära klocklåda börjar bli stor, vettefan vad jag ska med alla till om jag skulle köpa alla! :D

Så här har min SMP med snart 5 år på nacken gått sen drygt en vecka tillbaka (-1,1 sek/dygn i snitt). Den fungerar helt okej annars med för övrigt. ;)

Bild.png

Om jag köper en så kommer urverket ramla i bitar, den kommer tappa 63 minuter i timmen och jag kommer byta datum mellan 9 och 1...
Det är möjligt att det blir en förr eller senare, jag vill ha en SMP-C som bekant inte finns med quartzverk :p
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Vafan, en Bondklocka mot en Dj?!? :D

Jag håller iövrigt med, min imaginära klocklåda börjar bli stor, vettefan vad jag ska med alla till om jag skulle köpa alla! :D



Om jag köper en så kommer urverket ramla i bitar, den kommer tappa 63 minuter i timmen och jag kommer byta datum mellan 9 och 1...
Det är möjligt att det blir en förr eller senare, jag vill ha en SMP-C som bekant inte finns med quartzverk :p
Är sugen på att uppgradera min till en SMP-C jag med så där är vi helt överens. :)
 
Topp