• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av privatperson hos AD

Johnmh

Omega
Mycket bra tråd. Security first. Tycker kutym att betala en slant vid äkthetskontroll. God fortsättning på dagen.
 

sme82

Omega
Jag ställde frågan till Rob E, Nymans och Kaplans auktioner hur deras tjänster såg ut gällande äkthetskontroll.

Jag fick följande besked:

Rob E: De gör inga snabbkontroller längre. De erbjuder numera bara:
- Gångkontroll (inkl kontroll serienummer m.m): 1200. Tar en dag.
- Värderingsintyg: Tar 2-3 dagar. Minns inte pris.

Nymans Ur (sthlm):
- Värderingsintyg, tar 2-3 dagar. Kostar 1200.

Kaplans auktioner:
- Värderingsintyg, tar 2-3 dagar. Kostar 400 + 1% av klockans värde.

Gemensamt för alla är att de inte vill att några affärer görs upp inne i butiken.
 

sme82

Omega
Tillägg på ovan:
Om man bad snällt och urmakaren hade tid för dagen gick det att få till en snabb kontroll på Nymans Ur. Det skulle ta ett par-tre timmar men blev klart efter ca 1 timme. Man fick en muntlig utvärdering och sedan skickas intyg hem efter någon vecka. Viktigt bara att man sa till innan så de kan planera in det.
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag ställde frågan till Rob E, Nymans och Kaplans auktioner hur deras tjänster såg ut gällande äkthetskontroll.

Jag fick följande besked:

Rob E: De gör inga snabbkontroller längre. De erbjuder numera bara:
- Gångkontroll (inkl kontroll serienummer m.m): 1200. Tar en dag.
- Värderingsintyg: Tar 2-3 dagar. Minns inte pris.

Nymans Ur (sthlm):
- Värderingsintyg, tar 2-3 dagar. Kostar 1200.

Kaplans auktioner:
- Värderingsintyg, tar 2-3 dagar. Kostar 400 + 1% av klockans värde.

Gemensamt för alla är att de inte vill att några affärer görs upp inne i butiken.

Litet tillägg på Kaplans: maxtaket för värderingsintyg är 1500 kr.
 

Floffen

Panerai
Tillägg på ovan:
Om man bad snällt och urmakaren hade tid för dagen gick det att få till en snabb kontroll på Nymans Ur. Det skulle ta ett par-tre timmar men blev klart efter ca 1 timme. Man fick en muntlig utvärdering och sedan skickas intyg hem efter någon vecka. Viktigt bara att man sa till innan så de kan planera in det.

Den varianten har jag kört vid ett tillfälle då jag köpte en klocka via Blocket, funkade utmärkt :)
 

TCB

Cartier
Det betyder ju mer eller mindre att de blivit snuvade på affären och dessutom får agera värderingsman. Ungefär samma princip som att besöka en auktoriserad bilhandlare och be denne okulär besiktiga en begagnad bil inför affär.

Som många ovan påpekar, de som utfärdar värderingsintyg, AD eller oberoende värderingsmän tar ju betalt för tjänsten och annonserar om den. Då är det en helt annan sak.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Kaplans auktioner:
- Värderingsintyg, tar 2-3 dagar. Kostar 400 + 1% av klockans värde.

Kanske bättre än så...

Jag gjorde en värdering på Kaplans innan jul och när jag lämnade in klockan så pratade vi lite om KS-kvällen vi hade innan "Ronnie Pettersson auktionen" och jag fick då veta att vi ju hade en "KS rabatt" på värdering. Slutade med att jag fick 700 SEK rabatt och betalade 600 SEK för en värdering på 90k.

Jag vet vart jag går nästa gång behovet infaller... :)
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Jag är bara på klockavdelningen och har således bara koll på klockorna tyvärr... Ring och fråga: 08-545 016 00 :)

Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att det är dyrare att värdera en dyr klocka? Komplexiteten/omfattningen av kontrollen borde ju snarare bero på nytt/vintage/modell? Tänk typ ny Rolex 116500 vs vintage heuer eller liknande... :)
 

JohnDoe

Rolex
Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att det är dyrare att värdera en dyr klocka? Komplexiteten/omfattningen av kontrollen borde ju snarare bero på nytt/vintage/modell? Tänk typ ny Rolex 116500 vs vintage heuer eller liknande... :)
Tja, det är väl som all annan värdering, man tar betalt för att man kan. Ungefär som mäklare vare sig det gäller hus, aktier, valuta etc.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Tja, det är väl som all annan värdering, man tar betalt för att man kan. Ungefär som mäklare vare sig det gäller hus, aktier, valuta etc.
Hehe, jo den striden har man ju tagit när man sålt. :) Mäklarens omkostnader går ju inte upp bara för att ett objektet är/blir dyrt. Förvånansvärt få mäklare jag träffat har några vettiga argument att komma med när man ifrågasätter det :)
 

Brunleif

Panerai
Av ren nyfikenhet, hur kommer det sig att det är dyrare att värdera en dyr klocka? Komplexiteten/omfattningen av kontrollen borde ju snarare bero på nytt/vintage/modell? Tänk typ ny Rolex 116500 vs vintage heuer eller liknande... :)
Tar man något ansvar som "besiktningsman/kontrollant" av klockan?
Om det skulle visa sig att man gör fel, typ godkänner en klocka som visar sig vara oäkta eller liknande. Klockan byter ägare med värderingsintyget du gjort, felet uppdagas, kan man få ansvara för sitt fel och ersätta kunden som köpt klockan med mitt äkthetsintyg som garant?
Om så är fallet skulle nog jag med vilja ha mer ersättning för dyrare klockor.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Tar man något ansvar som "besiktningsman/kontrollant" av klockan?
Om det skulle visa sig att man gör fel, typ godkänner en klocka som visar sig vara oäkta eller liknande. Klockan byter ägare med värderingsintyget du gjort, felet uppdagas, kan man få ansvara för sitt fel och ersätta kunden som köpt klockan med mitt äkthetsintyg som garant?
Om så är fallet skulle nog jag med vilja ha mer ersättning för dyrare klockor.

I det läget låter det ju fullt rimligt då det kan ses som en försäkringspremie. Tvivlar dock på att så är fallet?
 
Topp