• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köp av Rolex. Tips uppskattas

Hej
Äntligen dax att köpa min första Rolex Datejust 41.
Har beslutsångest vilken jag ska välja.
126331 alt 126333
Har iaf bestämt mig för jubileelänk.

Vilken hade ni valt och varför?
Vilken tror ni har sämst andrahandsvärde?
Läst att många prutar även hos svensk AD.
Hur mycket prutmån har dom?

Hoppas ni kan hjälpa mig till ett beslut

OJ! Det var lätt, chokladtavla och rosé slår alltid gult guld i min värld! Beträffande andrahandsvärde så är nog båda dåliga investeringar, dock så är nog gult guld lättare och sälja om du skulle vilja avyttra den! Som MrRolex påpekat så är det vettigt att köpa begagnat när en klocka inte är eftertraktad, detta gäller nog båda.

Så nice med chokladtavla :cigar::nailbiting:!!!
img_7414-jpg.699859

Ett litet tips på vägen, nästa gång du vill lägga in en bild!

https://klocksnack.se/threads/till-ny-ks-are-här-har-ni-en-mall-guide-på-hur-man-lägger-upp-bild-bilder.84967/

Senast ändrad:
De flesta AD brukar ha prutmån om det inte är de vanligaste sportmodellerna.. Mitt tips är att vara beredd att slå till så man inte velar om du fått ett bra pris!

Gult guld, även om kombon rosé och brun tavla var riktigt fin. Det gula är mer klassiskt. Som flera skriver, Köp beg så att du slipper det stora värdetappet. TT tappar betydligt mer än stål.

Tusen tack för alla svar.
Är det med andra ord bättre att köpa en i bara stål?
Hittat en beg 126333 till ett bra pris som bara var 2 månader gammal.
Om jag nu beslutar mig att köpa privat, vågar man då köpa utan att göra upp affären hos handlare ?

Alltid svårt stt spekulera om andrahandsvärden. Men om man kollar på vanliga DJ så ligger stålmodellerna högre i pris. Så om ju jämför oprutat nypris med andrahandsvärde så borde stål ha lägre tapp. Men om du hittat en TT till bra pris så är det väl bara att slå till. Räkna dock inte med att kunna göra upp affären hos handlare.

Alltid svårt stt spekulera om andrahandsvärden. Men om man kollar på vanliga DJ så ligger stålmodellerna högre i pris. Så om ju jämför oprutat nypris med andrahandsvärde så borde stål ha lägre tapp. Men om du hittat en TT till bra pris så är det väl bara att slå till. Räkna dock inte med att kunna göra upp affären hos handlare.

Dum fråga kanske men hur ska jag se att den verkligen är äkta?
Säljaren har givetvis certifikat men det går väl också att fejka antar jag?

Allt går att fejka. Köp köparen. Om något verkar för bra så är det ofta det. Om du köper här på forumet av medlem med bra omdömen så har du starkt reducerat risken. Ta klockan till någon som utfärdar äkthetsintyg, tex Kaplans. Verkar råda lite delade meningar om AD gör äkthetskoll. Men det kan ju vara värt att kolla.

Dum fråga kanske men hur ska jag se att den verkligen är äkta?
Säljaren har givetvis certifikat men det går väl också att fejka antar jag?
Glömde citera dig i mitt förra inlägg. Man kommer också ganska långt på att göra en egen kritisk granskning av klockan. Känns den bra, är det symmetriskt, sitter allt rakt, är det rättstavat mm. När den har passerat en sådan granskning så är det dags för expert.

Tillbaka
Topp