• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp på Chrono24 av privatperson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jappdapi

Rolex
2-Faktor
B6D06C57-C652-4878-890D-1872D4F90141.jpeg

Verkar inte erbjuda det plus att gubben verkar lite trött. Kanske man skippar det hela... fan!
Bara till köpa! Du beställer klockan, du får hem den sen klickar du ”ok” efter du fått klockan.
 

jmspar123

Cartier
Jag handlade från privatperson och använde escrow via c24. Funkade utmärkt.
Kommer upp en knapp som säger "release payment to seller" Eller liknande. Innan man tryckt på den får säljaren inga pengar...

Det verkar ju totalt vardelost for mig som saljare om koparen ar en filur.
Allt koparen behover sagare ar ju "Det var ingenting i paketet nar det kom hit" och da ar alltsa saljaren utan sin vara och koparen har fatt nagot gratis.
Eller missar jag nagot?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det verkar ju totalt vardelost for mig som saljare om koparen ar en filur.
Allt koparen behover sagare ar ju "Det var ingenting i paketet nar det kom hit" och da ar alltsa saljaren utan sin vara och koparen har fatt nagot gratis.
Eller missar jag nagot?
Det kan vara bra att kika på villkoren för den aktuella tjänsten. Rent generellt så har man nog ett större stöd som köpare när man använder sig av dessa men det är upp till var och en att avgöra hur man löser dispyter. Med tjänsten blocketpaket höll Schenker som sagt inne betalningen till dess att båda parter kunde enas om en lösning vilket i praktiken innebär att ingen får några pengar utbetalda om båda väljer att stå på sig men jag minns att hos en annan tjänst så var säljaren tvungen att lägga fram bevis/argument för att köparen skulle vara oärlig, annars betalades summan automatiskt ut till köparen efter en viss tid.

När det gäller C24 så verkar de vara medvetet luddiga och skriver bara att de "hjälper till att finna en lösning" och om köparen inte kommer med några invändningar så betalas pengarna automatiskt ut till säljaren inom sju arbetsdagar från det att klockan levererats. De skriver också att eventuella lösningar måste godkännas av båda parter så det är lite samma problem som med blocketpaket där pengarna bara hålls inne och efter en viss tid troligtvis tillfaller C24 resp. Schenker (osäker på det sistnämnda men de kan ju inte hålla pengarna i all evighet om parterna är oense).
 

idagtisdag

Cartier
Hej,
Undrar om någon har erfarenhet eller tips kring att köpa på Chrono24 av privatperson utomlands (Frankrike i detta fallet).
Då det rör sig om en klocka i 100.000:- klassen så känns det lite olustigt men har förstått att man kan göra betalningen via chrono24 som släpper vidare betalningen till säljaren först efter mottagande. Undrar dock om det innebär att man har möjlighet att godkänna äkthet, skick, dokumentation osv. eller om det bara innebär att jag är garanterad leverans av vad som skulle kunna vara ett tomt paket? Och om så är fallet tar chrono24 något ansvar eller är man helt utlämnad?
Tacksam för återkoppling från någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta.
Min analys är:

på ebay med paypal har köparen övertaget, säljaren är ganska så körd

på chrono24 och deras tjänst har säljaren en bättre situation än på ebay med paypal, fråga är dock hur en eventell dispyt kommer att falla ut

Jag vet inte exakt när säljaren får tillgång till pengarna på chrono24. Någon har nämnt att det sker när paketet hämtas ut, via trackinginformationen. Andra hävdar att det är när köparen godkänner klockan. Någon som vet?
 

idagtisdag

Cartier
Har handlat från privatpersoner via c24 två gånger. Bägge gånger har jag åkt till deras respektive land (inom EU), för att känna på klockan och betala cash. Visst kostar det en tusenlapp eller två extra att växla samt en billig flygbiljett i eco, men värt det för tryggheten och pga det kan variera 10-tusentals kronor när man köper indie-brands.
Skulle personligen inte handla via escrow av privatperson.
Sedan är det väl en fråga om vad för klocka du tänkt köpa, sannolikheten är rätt hög att samma modell finns i Sverige för 2-3.000kr extra.
Ja, för att flyga själv till säg Rumänien eller södra Italien med 10 000 EUR i kontanter på fickan, för att träffa en okänd person i okänd miljö, är bland det riskfriaste man kan göra?

Hur hade du tänkt att hålla säljaren ansvarig när du rånas på dina pengar precis när du går ur taxin för att träffa honom?
 

[Bobo]

Rolex
Min analys är:

på ebay med paypal har köparen övertaget, säljaren är ganska så körd

på chrono24 och deras tjänst har säljaren en bättre situation än på ebay med paypal, fråga är dock hur en eventell dispyt kommer att falla ut

Jag vet inte exakt när säljaren får tillgång till pengarna på chrono24. Någon har nämnt att det sker när paketet hämtas ut, via trackinginformationen. Andra hävdar att det är när köparen godkänner klockan. Någon som vet?
Som jag skrev igår.
Köparen klickar på "släpp pengarna" när klockan är mottagen och godkänd.
 
H

Hysteria

Guest
Ja, för att flyga själv till säg Rumänien eller södra Italien med 10 000 EUR i kontanter på fickan, för att träffa en okänd person i okänd miljö, är bland det riskfriaste man kan göra?

Hur hade du tänkt att hålla säljaren ansvarig när du rånas på dina pengar precis när du går ur taxin för att träffa honom?
Du är inte så bra på att läsa va?
 

idagtisdag

Cartier
jag skulle aldrig köpa innan jag ser klockan
face2face alltid bäst
Ja, för att flyga själv till säg Rumänien eller södra Italien med 10 000 EUR i kontanter på fickan, för att träffa en okänd person i okänd miljö, är bland det riskfriaste man kan göra?

Hur hade du tänkt att hålla säljaren ansvarig när du rånas på dina pengar precis när du går ur taxin för att träffa honom?
 
Ja, för att flyga själv till säg Rumänien eller södra Italien med 10 000 EUR i kontanter på fickan, för att träffa en okänd person i okänd miljö, är bland det riskfriaste man kan göra?

Hur hade du tänkt att hålla säljaren ansvarig när du rånas på dina pengar precis när du går ur taxin för att träffa honom?
för det första, oavsett var du går för att köpa en klocka måste du vara dum för att träffa människor en plats som inte är en AD eller bank
upload_2020-5-25_8-30-49.png

för det andra är det mer troligt att du blir rånad i sverige, om du ser hur sverige ser ut idag
för det tredje, återigen möter du någon säker plats även i sverige
Du måste vara prydig dum om du möter dem en annan plats än detta, så länge om du är försiktig och använder ditt huvud, kommer det att gå bra
upload_2020-5-25_8-32-32.png

Jag kommer snarare att göra detta enn att förlora mina pengar eller få en kopia.
 

[Bobo]

Rolex
för det första, oavsett var du går för att köpa en klocka måste du vara dum för att träffa människor en plats som inte är en AD eller bank
upload_2020-5-25_8-30-49.png

för det andra är det mer troligt att du blir rånad i sverige, om du ser hur sverige ser ut idag
för det tredje, återigen möter du någon säker plats även i sverige
Du måste vara prydig dum om du möter dem en annan plats än detta, så länge om du är försiktig och använder ditt huvud, kommer det att gå bra
upload_2020-5-25_8-32-32.png

Jag kommer snarare att göra detta enn att förlora mina pengar eller få en kopia.
Nu vet inte jag om svenska är ditt förstaspråk. Men jag fattar ingenting av det du skrev.
Det saknas kommatering, pronomen och prepositioner, vilket gör det omöjligt att avgöra vad du faktiskt vill få sagt...o_O
 

[Bobo]

Rolex
Jag slår vad om att du förstår, men mitt första språk är norska
Det förklarar saken. Det är dom små nyanserna.
Har läst igen med en norsk twist, men fattar fortfarande inte riktigt hur du resonerar.
Många pratar om att göra upp affärer hos AD, men varför skulle dom gå med på det? Vad tjänar en AD på att två icke-kunder gör affärer i deras butik?

Flyger du hellre och träffar någon okänd på deras hemmaplan än att använda escrow-service som den beskrivits tidigare i tråden?
Alltså att du som köpare får kontrollera varan innan pengarna betalas ut till säljaren?
 
Det förklarar saken. Det är dom små nyanserna.
Har läst igen med en norsk twist, men fattar fortfarande inte riktigt hur du resonerar.
Många pratar om att göra upp affärer hos AD, men varför skulle dom gå med på det? Vad tjänar en AD på att två icke-kunder gör affärer i deras butik?

Flyger du hellre och träffar någon okänd på deras hemmaplan än att använda escrow-service som den beskrivits tidigare i tråden?
Alltså att du som köpare får kontrollera varan innan pengarna betalas ut till säljaren?
Da skal jeg prøve å svare på norsk og håper du forstår bedre, beklager min dårlige svensk.
Så nå forklarer jeg hva jeg har opplevd når jeg har gjort handler. Jeg drar aldri hjem til noen jeg ikke kjenner eller har noen form for referanser, det er dumt, men jeg bruker vanligvis å dra til en AD om det er et dyrt klokkekjøp/bytte. AD tjener ikke noe på det, men de er mer en behjelpelige med å la deg gjennomføre en handel der i trygge omgivelser( nå har jeg vært kunde der og både kjøpt klokke og også hatt service) så det skal ikke være noe problem. Har aldri hørt eller opplevd at det har vært noe problem. Noen AD er også behjelpelig med å la deg sende din klokke til dem, og kunden som ønsker å kjøpe klokken kan komme innom og betale der.(riktig nok om du betaler for det). Ellers har jeg ingen problem med å møte noen face2face så lenge det er i trygge omgivelser med mange mennesker. Som f.eks postkontor,bank etc.......
Escrow service kjenner jeg ikke så godt (kanskje derfor jeg er skeptisk)til men har hørt at folk har kjøpt klokke gjennom nettet og betalt med paypal, der kjøper har senere sagt enten at det ikke var noe klokke i pakken eller at den var defekt slik selger satt igjen uten klokke eller penger.
Mener derfor at det alltid er best å møtes face2face eller møtes i trygge omgivelser.
 

[Bobo]

Rolex
Da skal jeg prøve å svare på norsk og håper du forstår bedre, beklager min dårlige svensk.
Så nå forklarer jeg hva jeg har opplevd når jeg har gjort handler. Jeg drar aldri hjem til noen jeg ikke kjenner eller har noen form for referanser, det er dumt, men jeg bruker vanligvis å dra til en AD om det er et dyrt klokkekjøp/bytte. AD tjener ikke noe på det, men de er mer en behjelpelige med å la deg gjennomføre en handel der i trygge omgivelser( nå har jeg vært kunde der og både kjøpt klokke og også hatt service) så det skal ikke være noe problem. Har aldri hørt eller opplevd at det har vært noe problem. Noen AD er også behjelpelig med å la deg sende din klokke til dem, og kunden som ønsker å kjøpe klokken kan komme innom og betale der.(riktig nok om du betaler for det). Ellers har jeg ingen problem med å møte noen face2face så lenge det er i trygge omgivelser med mange mennesker. Som f.eks postkontor,bank etc.......
Escrow service kjenner jeg ikke så godt (kanskje derfor jeg er skeptisk)til men har hørt at folk har kjøpt klokke gjennom nettet og betalt med paypal, der kjøper har senere sagt enten at det ikke var noe klokke i pakken eller at den var defekt slik selger satt igjen uten klokke eller penger.
Mener derfor at det alltid er best å møtes face2face eller møtes i trygge omgivelser.
Då förstår jag hur du tänker.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Da skal jeg prøve å svare på norsk og håper du forstår bedre, beklager min dårlige svensk.
Så nå forklarer jeg hva jeg har opplevd når jeg har gjort handler. Jeg drar aldri hjem til noen jeg ikke kjenner eller har noen form for referanser, det er dumt, men jeg bruker vanligvis å dra til en AD om det er et dyrt klokkekjøp/bytte. AD tjener ikke noe på det, men de er mer en behjelpelige med å la deg gjennomføre en handel der i trygge omgivelser( nå har jeg vært kunde der og både kjøpt klokke og også hatt service) så det skal ikke være noe problem. Har aldri hørt eller opplevd at det har vært noe problem. Noen AD er også behjelpelig med å la deg sende din klokke til dem, og kunden som ønsker å kjøpe klokken kan komme innom og betale der.(riktig nok om du betaler for det). Ellers har jeg ingen problem med å møte noen face2face så lenge det er i trygge omgivelser med mange mennesker. Som f.eks postkontor,bank etc.......
Escrow service kjenner jeg ikke så godt (kanskje derfor jeg er skeptisk)til men har hørt at folk har kjøpt klokke gjennom nettet og betalt med paypal, der kjøper har senere sagt enten at det ikke var noe klokke i pakken eller at den var defekt slik selger satt igjen uten klokke eller penger.
Mener derfor at det alltid er best å møtes face2face eller møtes i trygge omgivelser.
AD i Sverige går inte med på detta. De säger tydligt nej till att göra sådant om du frågar.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Diskussion om rån o politik slutar aldrig väl.....rensade tråden
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp